Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lage en sensor som måler gjennomsnitt strømforbruk


Kenneth

Anbefalte innlegg

Hei Community,

 

Jeg har sett mange tråder hvor en bruker apaxchart og input ifra eks Tibber for å se på gjennomsnitlig forbruk iløpet av den time.

Og på bakgrunn av dette slå på spare tiltakt.
Pt har jeg ikke Tibber, men har en en helt standard AMS leser som ikke gir med denne informasjonen out of the box.

Ikke har jeg veldig snøring på HA heller, men lærer litt hver dag..

 

Mitt spørsmål er om det er noen som har laget en sensor for å overvåke effektforbruket på denne måte?

Eller er det kun strøm leverandør integrasjon som gjelder?

Satt så så litt pådenne ifra Martin o og får til alt unntatt 3 highest Avrage da jeg ikke har den sensoren i HA i dag.

https://www.martinsentech.no/index.php/2021/12/17/home-assistant-electrisity-price-graph/?fbclid=IwAR257WHdafDiLAlbw2pqHdmS3rhoJbUy2Uec6fh33p4hdxDLIdJ42pgFgGY

 

Noen som vet og kan hjelpe?

 

Takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth skrev (7 minutter siden):

Mitt spørsmål er om det er noen som har laget en sensor for å overvåke effektforbruket på denne måte?

Det er det.

Jeg regner med at når du skriver "gjennomsnittlig forbruk i løpet av en time" så er det forbrukt energi du ønsker å få vite? Eller er det estimert forbruk av fremtidig energi du tenker på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth skrev (17 timer siden):

Hei Community,

 

Jeg har sett mange tråder hvor en bruker apaxchart og input ifra eks Tibber for å se på gjennomsnitlig forbruk iløpet av den time.

Og på bakgrunn av dette slå på spare tiltakt.
Pt har jeg ikke Tibber, men har en en helt standard AMS leser som ikke gir med denne informasjonen out of the box.

Ikke har jeg veldig snøring på HA heller, men lærer litt hver dag..

 

Mitt spørsmål er om det er noen som har laget en sensor for å overvåke effektforbruket på denne måte?

Eller er det kun strøm leverandør integrasjon som gjelder?

Satt så så litt pådenne ifra Martin o og får til alt unntatt 3 highest Avrage da jeg ikke har den sensoren i HA i dag.

https://www.martinsentech.no/index.php/2021/12/17/home-assistant-electrisity-price-graph/?fbclid=IwAR257WHdafDiLAlbw2pqHdmS3rhoJbUy2Uec6fh33p4hdxDLIdJ42pgFgGY

 

Noen som vet og kan hjelpe?

 

Takker!!

Du må ta utgangspunkt i den sensoren fra din ams leser som gir deg effekt hvert 2. sekund. Hvis denne integreres så får du energiforbruk.
 

  - platform: integration
    unit_prefix: k
    source: sensor.klepp_energi_effekt


Dette gir deg en ny sensor som teller opp kWh i det uendelige. Vil du at den skal starte på null hver time så kan du bruke Utility
 

utility_meter:
  energy:
    source: sensor.sensor_klepp_energi_effekt_integral
    cycle: hourly

Denne gir deg en sensor som heter sensor.energy

Hvis du vil gå et hakk videre og estimere denne timens forbruk så må du derivere for å finne endringen i energibruk pr tidsenhet

  - platform: derivative
    source: sensor.sensor_klepp_energi_effekt_integral
    name: real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16_integral_derivative
    round: 3
    unit_time: h
    time_window: "00:05:00"


Og så må en bruke dette i en mal-sensor for å sammenstille dette med faktisk forbruk fra start av time og fram til nå.
 

    - unique_id: estimated_hourly_consumption_unfiltered
      name: "estimated_hourly_consumption_unfiltered"
      unit_of_measurement: 'kWh'
      device_class: power
      state: "{{ (states('sensor.energy')|float(15)+states('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16_integral_derivative')|float(0) *(3600-now().minute*60-now().second)/3600) | round(3) }}"


Da får du sensorer som dette der du kan vise estimert og faktisk forbruk
image.png.821bcc97083c39c7c601fd50ebe6221b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Hvis du vil gå et hakk videre og estimere denne timens forbruk så må du derivere for å finne endringen i energibruk pr tidsenhet

Så du integrerer effekt til energi, og deriverer tilbake til effekt før du ekstrapolerer? Det funker jo, men oppnår du ikke i praksis lavpass-filtrert effekt med en litt uklar tidskonstant? Hvis det er hensikten, hvorfor ikke bare bruke Home Assistant sitt innebygde filter?

 

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, jeg bruker samme framgangsmåte men med filter istedenfor integrasjon/derivasjon for effektleddet i estimatet.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (6 minutter siden):

Er den uklar? De to integrasjonene i HA er vel ganske klare på det?

Forsåvidt, prøvde bare å forstå hva cut-off frekvensen ville vært i Hz. Tenker sånn intuitivt at man ønsker at PID-regulatoren (som diskutert i andre tråder) er treigere enn effektleddet i ekstrapolert forbruk, sånn at estimatet rekker å reagere på endring i PID output. Uten at jeg har brukt mye energi (pun intended) på å gruble så mye på det.

 

Edit: Men unnskyld, det var ikke meningen å spore av denne tråden også :) 

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (2 minutter siden):

Forsåvidt, prøvde bare å forstå hva cut-off frekvensen ville vært i Hz. Tenker sånn intuitivt at man ønsker at PID-regulatoren (som diskutert i andre tråder) er treigere enn effektleddet i ekstrapolert forbruk, sånn at estimatet rekker å reagere på endring i PID output. Uten at jeg har brukt mye energi (pun intended) på å gruble så mye på det.

Jeg har ikke brukt mye energi på å gruble på dette, jeg heller. Integrasjonen ville jeg hatt uansett pga annet bruk og derivasjon har konfigurasjonen "unit_time" som gjør den enklere å bruke enn et filter (vil jeg tro, uten å ha grublet)

RVM skrev (10 minutter siden):

Edit: Men unnskyld, det var ikke meningen å spore av denne tråden også


Avsporinger er krydderet 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (22 minutter siden):

Du fikk meg til å gruble. Hvorfor derivere.......

Det var kanskje ikke dette du hadde i tankene, men du oppnår vel sikkert et FIR filter med derivasjonen (ser den er basert på SMA vektet med tid), mens et IIR filter fra eksponensiell glatting fort kan dra med seg eventuelle feil inn i uendeligheten :) 

 

I praksis tror jeg ikke det spiller noen rolle, det er mange veier til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (13 minutter siden):

Det var kanskje ikke dette du hadde i tankene, men du oppnår vel sikkert et FIR filter med derivasjonen (ser den er basert på SMA vektet med tid), mens et IIR filter fra eksponensiell glatting fort kan dra med seg eventuelle feil inn i uendeligheten :) 

 

I praksis tror jeg ikke det spiller noen rolle, det er mange veier til målet.

Takk for at du stilte spørsmål i utgangspunktet. Jeg er alltid ute etter å forbedre og her hadde jeg noe som ikke var gjennomtenkt.

Jeg hadde allerede en filtrert sensor for effekt og da ble derivasjonen overflødig i og med at den også beregnet over et 5 minutters snitt. Så jeg har like greit tatt vekk derivasjonen.........

image.png.aefa3aeecad69e93992c5472d9237a3d.png

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 minutter siden):

Apropos avsporing: Har du testet disse tre, Riemann sum method to be used. Available methods are trapezoidal, left and right, og funnet ut hvilken som gir mest nøyaktig resultat?

Har ikke brukt Riemann-integral i HA, men generelt er trapes-metoden mest nøyaktig. Venste/høyre vil hhv. under- og overestimere.

 

Jeg får forbruket så langt i timen direkte fra Tibber Pulse, så har ikke hatt behov for å integrere effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (21 minutter siden):

Men samtidig avhengig av hvordan måleren rapporterer dette.

Vet ikke hvor mye akkurat det har å si, men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg både venstre- og høyre-metoden vil konvergere mot "riktig" areal over lang nok tid siden effekten over tid vil stige og synke like mye (venstremetoden vil underestimere når effekten stiger, og overestimere når den synker, sånn at feilen til slutt kansellerer).

 

Hvor stor den unøyaktigheten er tror jeg bare er av akademisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når måleren rapporterer effekt hvert 2. sekund så kan den også bruke en av de tre metodene (sett i sammenheng med målerens energiteller). En fjerde mulighet er at den beregner snitteffekt i 2 sekund og rapporterer det, men jeg tviler på at det gjøres. Så HA sin estimering blir mest riktig hvis den bruker samme som måleren gjør.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er interessert i å estimere framtidig kwt bruk denne timen som dere snakker om over her. Jeg er litt ny i HA og lurte på om dere kan dele litt mer detaljert hvordan dere får dette til med filter og hvordan dere synes at det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MHR skrev (5 minutter siden):

Jeg er interessert i å estimere framtidig kwt bruk denne timen som dere snakker om over her. Jeg er litt ny i HA og lurte på om dere kan dele litt mer detaljert hvordan dere får dette til med filter og hvordan dere synes at det fungerer?

Jeg tror de fleste estimerer timesforbruket som estimat = (forbruk så langt denne timen) + sanntidseffekt*(andel av timen som gjenstår). Det kan du lage en template sensor for i HA, f.eks. med verdier fra en AMS-leser som forklart over.

 

Sanntidseffekten kan være grei å sende gjennom et lavpassfilter først sånn at estimatet ikke blir så følsomt for hurtige endringer i effekt, noen laster skrur seg jo hyppig av og på. Filtrerer man derimot "for mye" kan estimatet fort ligge litt på etterskudd, så man må finne en middelvei. Jeg har satt min time_constant til 30, det fungerer godt nok for meg.

 

Estimatet fungerer greit nok, men det er naturligvis ganske unøyaktig i begynnelsen av timen, og blir mer og mer presist etterhvert som estimatet blir mindre sensitivt for ekstrapolert effekt. Hvis lastene er deterministiske (eks. fra oppvaskmaskin med kjent oppvaskprogram) kan man hypotetisk forbedre estimatet med det kjente framtidige forbruket fra eksempelvis oppvaskmaskinen, men det blir fort for komplisert i en template sensor ser jeg for meg, da ville jeg brukt noe sånt som Node-Red eller Pyscript osv.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.