Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

tasmota-støttet SH-P03USB trippel-uttak med USB for 200 på OBS


Bjørn Mork

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er kjent, men OBS ser ut til å kvitte seg med disse til en behagelig pris:

https://www.obs.no/elektronikk-og-underholdning/elektronikk/smarte-hjem/smart-plugs/2079033?v=Obs-7333048044884

 

Er ikke så veldig fan av wifi-styring, men det er jo ikke mange "smartplugger" med hele 4 relé å finne til den prisen.  Så jeg plukket opp en slik på OBS Haugenstua i dag.  De hadde fremdeles flere igjen der.

 

Og bare for å fjerne enhver tvil: Dette er gode, gamle Tuya-greier som du kan bruke Tasmota på. De inneholder en LM1 ESP8266 modul, og har merkede hull for serie-header på hovedkortet. Trenger bare skru ut 6 stjerneskruer for å få tilgang.  Og ytterligere 6 stjerneskruer for å løsne kortet slik at du får tilgang til oversiden.  Må vel være en av de enkleste "smartpluggene" å åpne...

 

I følge spec på https://templates.blakadder.com/deltaco_SH-P03USB.html så er det ingen knapp koblet til GPIO0 så du må kortslutte den til jord på andre måter for å få flashet. Men det funket veldig greit å sette en delvis utrettet binders i spenn mellom kontakten på LM1-modulen og en av USB-kontaktene. Der stod den dønn stabilt og holdt GPIO0 lav. Pinout for LM1 er her: https://tasmota.github.io/docs/Pinouts/#lm1

EDIT: tok med et bilde for å forklare hva jeg mener med binders-løsningen

DSC_5002-reduced.JPG

Endret av Bjørn Mork
La til bilde
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

Men det funket veldig greit å sette en delvis utrettet binders i spenn mellom kontakten på LM1-modulen og en av USB-kontaktene.

Takk for tips. Kjøpte 2 av disse og jeg legger esphome innpå. IO0 er ført ut på kontakten du har koblet 5 ledninger til så ingen grunn til å styre med en binders hvis en ikke har en slik til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg ser på https://community.home-assistant.io/t/deltaco-smarthome/146101/64 at det er en ads1115 for strøm-måling på den tilsynelatende identiske https://templates.blakadder.com/SWB2.html

 

Det hadde jo vært veldig fint.  Men jeg kan ikke skjønne hvor den i så fall skal være? Ser U4 med 8 pinner, men ingenting med 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, stigvi said:

Hm, min vil ikke flashes. Den jobber en stund og så får jeg en feilmelding i flash programvaren om "unexpected result"

 

Jeg trøblet et par ganger med noe tilsvarende:

 

bjorn@miraculix:/usr/local/src/git/esptool$ /usr/bin/python3 ./esptool.py -p /dev/ttyUSB3 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x0 ~/tmp/tasmota.bin 
esptool.py v4.4-dev
Serial port /dev/ttyUSB3
Connecting...
Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again...
Connecting...
Detecting chip type... ESP8266
Chip is ESP8266EX
Features: WiFi
Crystal is 26MHz
MAC: d8:bf:c0:d6:ff:e1
Stub is already running. No upload is necessary.
Configuring flash size...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x0009cfff...
Compressed 639184 bytes to 456231...
Writing at 0x0000b7b0... (10 %)Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/src/git/esptool/./esptool.py", line 34, in <module>
    esptool._main()
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/__init__.py", line 1024, in _main
    main()
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/__init__.py", line 824, in main
    operation_func(esp, args)
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/cmds.py", line 556, in write_flash
    esp.flash_defl_block(block, seq, timeout=timeout)
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/loader.py", line 109, in inner
    return func(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/loader.py", line 988, in flash_defl_block
    self.check_command(
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/loader.py", line 407, in check_command
    val, data = self.command(op, data, chk, timeout=timeout)
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/loader.py", line 376, in command
    p = self.read()
  File "/usr/local/src/git/esptool/esptool/loader.py", line 308, in read
    return next(self._slip_reader)
StopIteration

 

 

Siden det ellers så ut til å virke greit så mistenkte jeg for lite futt i adapteret til å holde VCC oppe.  Jeg byttet fra et ch341 adapter til et basrt på pl2303, men prøvde det egentlig ikke.  Koblet fra 3.3V og plugget i 240V i stedet.  Det funket.  Men er vel kanskje ikke en løsning jeg vil anbefale noen.  Vær forsiktig i så fall...

 

Den korrekte løsningen er nok mer futt inn på VCC, enten med en separat 3.3V forsyning eller et serie-adapter som klarer å levere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (6 minutter siden):

Koblet fra 3.3V og plugget i 240V i stedet.  Det funket.  Men er vel kanskje ikke en løsning jeg vil anbefale noen.  Vær forsiktig i så fall...

 

Den korrekte løsningen er nok mer futt inn på VCC, enten med en separat 3.3V forsyning eller et serie-adapter som klarer å levere

Jo, jeg sitter i sofaen og tenkte på dette som mulige problemer og løsninger. Skal se mer på det i morgen. Jeg har en laboratorie-strømforsyning, men det er som du sier, lettere å koble til 220V enn å grave fram den. Jeg har jobbet med elektro i 30 år så jeg har lært å være forsiktig. En lærer av sine tabber 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne jeg også.

 

Loddet på header, programmerte den med Tasmota WebFlasher (https://tasmota.github.io/install/), programmering fungerte på første forsøk.

 

Men jeg fikk ikke opp nettverk etter å ha resat den. Skrudde den sammen og satt på 220V, da kom nettverket også.

 

Bonusinformasjon:

Om du trykker på bryteren en gang slår du av og på rele1.

Dobbel-trykk styrer rele2, trippel-trykk styrer rele3 og kvadruppeltrykk usb-porter.

 

Og til OP, takk for bra tips!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Har du Home Assistant? Og går for Tasmota? Jeg trodde EspHome var i en divisjon 3-4 hakk høyere opp 🙂

Her føler jeg et behov for litt voksen-opplæring.  Som uerfaren med begge så må jeg innrømme at valget var nokså tilfeldig for min del.  Tasmota har  såpass lang historie at den var det første som dukket opp i bakhodet.  Og det virker jo helt greit.  Web-UIet suger selvsagt, men det er uansett ikke noe jeg kommer til å bruke etter førstegangs konfigurasjon. Men kommentaren din fikk meg til å lure - hva går jeg glipp av med Tasmota?  Jeg kommer nok også til å legge til denne i Home Assistant, selv om jeg ikke er helt sikker på om jeg egentlig kommer til å automatisere noe rundt den.  Mitt primære bruksområde, foreløpig ihvertfall, er bare fjernstyring.  Og da er det enklere å poste en kommando via MQTT direkte.

 

Uansett, du fikk meg til å Google og jeg fant bla https://community.home-assistant.io/t/goodbye-tasmota/436293/64

 

Men jeg ble jo ikke noe klokere av det.  Tvert imot faktisk. Kom ikke så langt før jeg så

Quote

Migrating my last Tasmota over to esphome and turning off the mqtt about 3 years ago was by far the best day in my “home assistant career”!

 

og det gir jo bare ingen som helst mening.  En av de tingene jeg virkelig liker er å ah MQTT som et lag mellom HA og whatever.  Det isolerer HA som frontend fullstendig fra hardware, slik at jeg - i teorien ihverfall - enkelt kan bytte ut HA om jeg skulle føle for det.  Men enda viktigere er at jeg slipper å gå gjennom HA når jeg ikke vil/føler behov.  Jeg kan feede sensor-data til en remote broker via en MQTT bridge, og mate det inn i influx der uten at HA er involvert i det hele tatt.  Samtidig som HA også sitter med de samme sensorene og kan gjøre sine ting med dataene.  Og jeg kan lett scripte ting både mot Zigbee-brytere og denne Tasmota-dingsen, uten at jeg trenger å forholde meg til noe annet enn MQTT.

 

Det nevnes også https og kryptering som feaures med esphome, og den nytteverdien kan jeg se.  Det spiller bare ikke noen rolle i mitt nettverk (isolert IOT-nett med lokal MQTT-broler), og da vil jeg uasnett ikke ofre ESP-ressursene på slikt.

 

Så hvorfor esphome?  Enklere å bygge egen firmware?  Sikkert.  Ser ikke helt behovet akkurat nå.  Kanskje hvis strømskinna faktisk har en ads1115.  Ellers ga Tasmota meg fjernstyring og status for de 4 reléene via MQTT, samt lokal kontroll med hver  utgang vha den ene knappen skinna har.  Mulig jeg er en enkel sjel, men det er alt jeg har fantasi til å ønske meg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 timer siden):

Har du Home Assistant? Og går for Tasmota? Jeg trodde EspHome var i en divisjon 3-4 hakk høyere opp 🙂

Uten å gå totalt offtopic, så ja. Forresten så bruker jeg begge. Hvilken som brukes er avhengig av produkt og bruksområde.

Endret av L-A
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (49 minutter siden):

Så hvorfor esphome?

Fordi en har langt flere muligheter og kan lage enheter som ikke bare er en fjernstyrt "dings", men utfører sine egne automasjoner. Mine esphome enheter er på en måte selvgående og vil fungere etter hensikten selv om HA skulle bli utilgjengelig. Et eksempel er styring av VVB. Den er ikke avhengig av HA for å sørge for at vi har varmt vann i huset. Eller ventilasjonen som setter hastighet til "normal" hvis HA ikke gir livstegn fra seg.

Edit: Men dette dreier seg ikke om MQTT eller et annet api. Esphome kan bruke MQTT hvis en vil det. Integrasjon med noe annet enn HA, som feks Homeseer, vil vel automatisk kreve MQTT

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Fordi en har langt flere muligheter og kan lage enheter som ikke bare er en fjernstyrt "dings", men utfører sine egne automasjoner.

Det argumentet kjøper jeg.  Selv om jeg tror bruksområdet på en slik ferdig-dings uten sensorer og RTC er nokså begrenset.  Men kaffetrakter-timer er jo en mulighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (2 minutter siden):

Det argumentet kjøper jeg.  Selv om jeg tror bruksområdet på en slik ferdig-dings uten sensorer og RTC er nokså begrenset.  Men kaffetrakter-timer er jo en mulighet.

 

Kaffetrakter-timer er et alternativ, ja. Og Esphome kan hente data fra MQTT også så den kan slå på kaffetrakter om morgenen når du står opp (hvis dette er tilgjengelig i mqtt hos deg) uavhengig av automasjoner i et overliggende system.

Bjørn Mork skrev (7 minutter siden):

RTC

Det støtter selvsagt esphome

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.