Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes det zigbee alternativ til Aoetec HD (for VVB)?


Anbefalte innlegg

Hei, ny bruker her. 

 

Jeg planlegger et nytt hjemmeautomasjons-system som skal forsøke å styre last til oppvarming, vha Home Assistant(på en Pi4) og Tibber. Så langt går jeg for å standardisere på zigbee, men det eneste punktet der jeg ikke finner et godt zigbee-alternativ på er switch til varmtvannsbereder. Der ser det ut som om det Aoetc Heavy Duty 40 A som er anbefalingen, og den bruker z-wave. Det er klart, jeg kan kjøpe en z-wave dongle og kjøre både zigbee og z-wave, men finnes det et zigbee alternativ for meg?

 

 

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i alle fall et 16A Zigbee rele for montering i sikringsskap, men min erfaring med dette var heller dårlig.

 

Alternativt, om du vil unngå Z-wave, er å gå for noe på Wifi, som f.eks. Shelly rele som enten monteres i sikringsskap eller i boks.

Disse er "kun" ratet for 16A, så da har vi den diskusjonen gående igjen 🙂 For ordensskyld så har jeg Aoetc Heavy Duty selv og er godt fornøyd med den.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del OWON 32A Zigbee rele med energimåling. Kostet ikke stort men Tronika.no har de ikke lengre i sortimentet (jeg har etterlyst de men forstod at det var Tronikas leverandør som ikke hadde de lengre). Ser ut som automatsikring i dobbel bredde og monteres i kapsling eller sikringsskap.

 

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/CB432.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt shelly sine som er godkjent for 16A. Antar du har en standard tank på 2kW.

Feks dette, da har du mulighet for WiFi og kabel samt skyløsning og lokal mqtt. Såvidt jeg vet finnes det ferdig integrasjon til home assistant også. 

https://www.dustinhome.no/product/5011256485/pro-1pm-din-wifi-1-ch-16a-power-metering-red?ssel=true&gclid=Cj0KCQjwsrWZBhC4ARIsAGGUJuqviQrwUj8EL0Lsro3QisNAkDIU6mA12B97QLczhR_pVo_71FRoN0EaAuwlEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releer er vel stort sett godt fornøyd med å resitiv last, altså vvb, panelovner etc. Men ja i disse tider er det ikke dumt å merke slikt, men nå skal jo ikke slikt monteres av verken min mor (pensjonert sykepleier) eller min far (pensjonert stuert) så kanskje litt unødvendig

 

Vaskemaskiner er mer en induktiv last, leste et en gang for lenge siden, og finner det kanskje igjen om en søker her at da var kanskje ratingen til releet 1/3 av hva det var oppgitt til, om en vaskemaskin var var oppgitt til 10A så holdt det ikke med en 10A plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Det tror jeg at jeg også hadde skrevet hvis jeg hadde et produkt med et 16A relé i disse tider.

Hva spesifikt er det som gjør det mer beregnet til VVB enn andre 16A reléer?

 

Ingen anelse. Det var denne elektrikeren monterte. Montert etter topolet on/off bryter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da har det dukket opp et bedre zigbee alternativ for vvb: CTM Lyng 25A relé. 25A burde vel holde for vanlig 2kw beredere med god nok margin for de fleste. Ser ut som den kom i november, og elektroimportøren la den til i butikken i forrige uke.
 

Kom over den i dag når jeg diskuterte slikt med elektrikeren, etter at shelly pro han installerte for meg viste seg å ha produksjonsfeil. Har bestilt en i kveld, så krysser jeg fingrene for at den fungerer med home assistant og z2m.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (2 timer siden):

25A burde vel holde for vanlig 2kw beredere med god nok margin for de fleste.

Jepp. Det holder også med et 16A rele. Det som skaper diskusjon vedr beredere er å koble de til med Schuco stikkontakt, selv om den er godkjent for og merket med 16A så tåler den ikke det i lang tid. Det er vel sagt at Schuco bare tåler 8A kontinuerlig og det er snaut for en 2kW bereder og det viser også på brannstatistikken. Et 16A rele er en annen verden.

 

Har en MQTT så har jo Shelly mange rimelige alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 timer siden):

Jepp. Det holder også med et 16A rele. Det som skaper diskusjon vedr beredere er å koble de til med Schuco stikkontakt, selv om den er godkjent for og merket med 16A så tåler den ikke det i lang tid. Det er vel sagt at Schuco bare tåler 8A kontinuerlig og det er snaut for en 2kW bereder og det viser også på brannstatistikken. Et 16A rele er en annen verden.

 

Har en MQTT så har jo Shelly mange rimelige alternativer.

Merk for øvrig at Heatit anbefaler kontaktorer fremfor reléer til laster over 13A, men andre produsenter har muligens andre syn på dette. Det har gjerne med det enkelte produktets design å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var relè fra CTM lyng mottatt og testet (men ikke montert enda). Gikk rett inn i Home assistant med en conbeeII og zigbee2mqtt. Relèt er NO, så hvis den mister strømmen er den avslått til den får beskjed om noe annet. Siden jeg ikke har noe zigbee nett i nye huset enda har jeg knyttet den til en aqara bryter så jeg kan slå den på når den er montert, det fungerte også perfekt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Er det mulighet til å justere dette? Det er praktisk med Heavy Duty, 

Tror det er en NO relè, sikkert ment som en sikkerhetsfunksjon. De fleste kontaktorer er jo NO. Mulig den husker state etter strømbrudd, men det har jeg ikke testet.
 

Edit: Når jeg testet den med HA/Z2M her om dagen slo den seg automatisk på etter at jeg tok strømmen. Jeg tenkte da at det var fordi den var koblet til HA, men da skal den vel egentlig bare slå seg på når jeg/HA ber den om det? Litt usikker på hvordan ting fungerer her...

 

 

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, SveinHa said:

Alle (?) slike enheter jeg har sett har en konfigurering der en kan velge status etter strømbrudd som av/på/siste status eller noe slikt...

Hos meg har aqara og tuya smartpluggene den innstillingen, men ikke dette relèet eller Philips hue pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (19 timer siden):

De fleste kontaktorer er jo NO.

Ja, men elektronikken kan slå på releet selv hvis det trengs. 🙂

 

Jeg pleier å sette det på VVB i diverse husstander slik at man får varmtvann hvis et strømbrudd skulle slå ut automatikken, f.eks. Sannsynligvis ikke nødvendig, men man sover hakket bedre om natten og WAF faller ikke som en sten hvis uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er mulig å endre hva som skjer etter strømbrudd på CTM Relet. Kan gjøres via "StartUpOnOff" Attributtet.
I ZigBee2MQTT gå inn på produktet og velg "Dev console", velg så Cluster "OnOff" og Attribute "StartUpOnOff".

Fra fabrikk står denne på 255 som betyr husk siste stilling. Sett det til 0 for AV ved strømbrudd eller 1 for PÅ ved strømbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Marius H. Steen skrev (1 time siden):

Noen som vet om det futurehome releet kan styres fra avstand, en mobilside eller app, uten at man har resten av et smarthussystem? Har futurehome sin egen gateway eller app? (Har Philips Hue og antar at den ikke kan addes i det systemet)

Så vidt jeg forstår må man enten ha produktets egen hub, eller så må man han en generell hub typ Homey eller Home Assistant. Jeg kjenner ikke til at det finnes produktspesifikke hub'er som kan ta inn eksterne ting. Kanskje med unntak av Philips Hue og IKEA sine lyspærer.
Men jeg kan jo også ta feil. Har tatt feil før, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.