Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med Namron Dimmere?


OlavT

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Jeg har samme problemet, en etter en vises som død etter en stund. Bruker Home Assistant/Z-Wave JS. Siden problemet er periodisk og jeg ikke kan bevise at det er dimmeren og ikke kontrolleren som er problemet, er jeg litt skeptisk til å hyre inn elektriker for å demontere en mengde for å så prøve reklamasjon hos Elektroimportøren før jeg har bekreftet at det er et kjent problem :/

 

Hva slags kontroller bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er noen år siden, men jeg hadde 11 Namron Z-wave dimmere (dimmepiller) i hus  noen måneder, og de hang seg opp etter noen timer/dager/uker/mnd.
De sluttet også å reagere på fysisk impulsbryter koblet opp mot dem. Sikring av/på "løsnet" dem.

Kontrolleren da var en Homey. 
Elektroimportøren fant aldri ut av noe, de mente det var Homey's skyld, men da synes jeg det er rart at de ikke lot seg betjene med den fysiske bryteren.

Uansett, jeg byttet til Namron Zigbee dimmerpiller, og de har vært dønn stabile i mange år nå, både med Homey og senere HA.

Elektroimportøren tok det på sin kappe, så det var tipp topp.

 

Endret av quackyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stian.s skrev (På 24.10.2022 den 21.13):

Hva slags kontroller bruker du?

Jeg har skrevet kontrolleren min fra bunn av i c#, så feil her er selvsagt utelukket.

 

Dimmerene har faktisk oppført seg ok en stund nå. Husker ikke helt når jeg tok sikringen på de sist. Har nå flashet opp en UZB3 med Zniffer firmware så da kan jeg sjekke meldingene som går i det trådløse Z-Wave nettverket uavhengig av kontroller-software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stoppet den ene dimmeren hos meg å respondere.

 

Hvilken versjon av firmware har dere?

 

Min har denne:

 

image.png.c558cc2dcceb81865098150ebcf0ff95.png

Litt merkelig at de har 1.12 da Z-Wave sertifiseringsdokumentet henviser til 1.17.

 

Får sjekke med Elektroimportøren om de har nyere firmware.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Zniffer log over trafikk som er relatert til "død" Namron dimmer:

 

image.thumb.png.a8e15f83bef0dd18d5bac6da9089d76e.png

 

Konklusjonen er nok enkel: Den svarer ikke på meldinger i det hele tatt.

 

Er nok en bug i firmware.

 

Har en sak gående med Elektroimportøren for å se om det er mulig å fremskaffe nyere firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slenger meg på denne.

 

Har en del Namron piller, både dimmere og reléer, og opplever for det meste at det er stabilt.

Opplever dog at tre piller har rapporteres som "dead" og det skjer ingen ting når man trykker på "action" på selve pilla.

 

Innimellom rapporteres de som "dead", men da hjelper det å ta sikringen også fungerer de igjen etter et nytt intervju.

 

Elektroimportøren har byttet en allerede på reklamasjon, men jeg er fristet til å gjøre det samme med de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å påvise samme problem med Futurehome som hub, så vi kan derfor anta at dette er en feil i Namron-dimmerene.

 

Jeg ser at de dimmerene som styres "aktivt", dvs. at de oftere får nye kommandoer om å endre lysstyrke, er de som først faller ut. Mistenker derfor en race condition eller liknende i firmwaren som gjør at det er en viss sannsynlighet for at de henger seg hver gang de mottar en kommando. Elektroimportøren kunne ikke fortelle om at dette er en kjent feil som har blitt rettet i firmware, men nyeste versjoner i butikk er 1.15, så noe har i alle fall blitt endret.

 

Som nevnt er Elektroimportøren villige til å finne en løsning, men så lenge vi ikke vet om problemet er fikset i nyeste versjon er det vanskelig å bestemme om det er best å erstatte med nye Namron Z-wave, eller gå over til Zigbee (som jeg ikke er like interessert i). Kanskje jeg skal kjøpe en med nyeste versjon og se om jeg klarer å fremprovosere problemet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med bryterpillene, ikke dimmere, så kan ikke svare om disse. Men jeg sjekket det jeg har av dimmere og der rapporteres 1.23 som siste versjon:

image.png.acd896a2649acb083763a00d8d1764d5.png

 

Pratet med Elektroimportøren i dag, med en ansatt som kan Namron godt, og han hadde ingen tips til hva som kan gjøres når den er helt død (action-knapp fungerer heller ikke).

 

Jeg var på siste versjon (1.3).

 

I følge loggen til HA ble de rapportert som "presumed dead" etter at en bevegelsessensor skulle skru den på. Har ikke fått sett selve Z-wave loggen når det skjedde..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kaste meg inn med min erfaring/situasjon :)

 

Har pr nå 6 Namron dimmere med vrihjul (disse: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-led-dimmer-200w/1402756/Product.html), og 2 Namron dimmerpiller (disse, v2: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-2-400w/4512724/Product.html).

 

Alle dimmere med vrihjul på fungerer upåklagelig så langt. Fikk disse installert i starten på desember. Men begge pillene oppfører seg rart, og i går "døde" den ene.

 

Alle har blitt flittig styrt fra HA regelmessig, og nesten samtlige får oppdatert default dimming value 3 ganger til dagen (morgen, kveld og natt). Men den som nå er "død" har fått minst slike oppdateringer, og blitt styrt mest lokalt.

 

Det som skjedde her i forgårs var at jeg fikk rare verdier for lysstyrke og power/energy. Det kan ha begynt allerede noen dager før men la ikke så veldig mye merke til det da vi var bortreist. Men beit meg merke i at det var "noe" som ikke stemte. I går når jeg såg verdiene kjørte jeg en reinterview av den, og da sluttet den helt å fungere på styring via HA og alle verdier er nå statiske eller ukjente. Den kan fortsatt styres lokalt, men ikke mer. Har ikke prøvd å ta strømmen på den enda for å vekke den til live, men tenkte og å prøve å resette den og inkludere den på nytt for å se om det hadde en effekt.

 

En annen ting jeg har lagt merke til siden den ble montert er at i Z-wave JS UI så gjenkjenner den bare produsent (Namron) og at det er en multilevelswitch. Modell og andre ting har på denne vært fraværende/ukjent, inkludert FW. Men den har stått som ok ellers i grensesnittet.

 

Den andre dimmerpillen har oppført seg helt greit og er inkludert rett, men gjester som har overnattet på rommet har kommentert at midt på natta har lyset slått seg på en gang eller to. Jeg sjekket morgenen etter om det var noe i loggen i HA på at noe hadde slått den på men der var det tomt. Men har ikke bekreftet eller avkreftet at dette faktisk skjedde, og/eller om det har skjedd etterpå.

 

Heldigvis skal nå elektriker tilbake her etter jul så får da han til å demontere de så får jeg gå til butikken og høre hva de sier.

 

Her er skjermbilde fra HA enheten:

847742802_Skjermbilde2022-12-28kl_19_31_26.thumb.png.76de2ce2a986b8e96c4c195295e53568.png

 

Som en ser der så er nå produsent også ukjent, og alle sensorer bortsett fra to er borte.

 

Kjører Z-wave JS UI på egen server og kommuniserer med HA via MQTT.

 

Til sammenligning her er den andre dimmerpillen:

104615733_Skjermbilde2022-12-28kl_19_33_46.thumb.png.81bd4b0e034bb7abd8f7022da407f3d4.png

 

Skal kjøre en resett av den i morgen og inkludere den på nytt for å se hvilken effekt der har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig fra mitt nettverk. Namron dimmerene som hadde en tendens til å «dø» både titt og ofte har nå gått som en klokke i flere uker. Aner ikke hva som er endret. Har firmware 1.12 og 1.15 og begge går nå uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stian.s skrev (10 timer siden):

Prøvd å stressteste dem med å sende en rekke endringer (f. eks. endre lysstyrke mellom 98 og 99% igjen og igjen)?

Nei, jeg har aldri benyttet disse dimmerene aktivt. Til tross for det har de «sovnet» tidligere, men ikke i de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.