Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave disconnecter med jevne mellomrom. Kommer opp etter restart


erik_ha

Anbefalte innlegg

Jeg har HomeAssistant kjørende på en Raspberry Pi4, med Aoetec Z-stick gen5 koblet til med USB via USB-hub.

Har en Z-Wave JS addon og en Z-Wave JS integration. De hører kanskje sammen, jeg har ikke helt skjønt hvordan alt dette spiller sammen.

 

I Z-wave nettverket mitt har jeg 5 gulvtermostater og et par strømplugger + en VVB bryter. 

 

Anyways. Alt fungerte ganske så knirkefritt i fjor vinter. 

Men i vår/sommer har jeg til stadighet oppdaget at Z-wave dingsene mine er frakoblet. Jeg er jo ikke inne på HA daglig så oppdager det ikke før det er kaldt vann i VVB.

Etter en restart av HA fungerer ting igjen.

 

Nå skjer dette nesten en gang i uken så det begynner å bli ganske irriterende.

Har forsøkt å google litt, men jeg forstår ikke helt hva jeg bør google etter og hva som eventuelt er problemet mitt. 

 

Noen som har noen tips til meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (26 minutter siden):

Trådløst nett/WLAN på RPi har en lei tendens til å ramle ut av og til men pleier å ta seg inn igjen. Bruker du WLAN så prøv heller kablet nett/LAN, det er ALLTID bedre.

Takk for tips. Jeg bruker WLAN. Kan godt teste å endre til kablet nett. 

Men tenker du at WLAN`et påvirker på en slik måte at Z-wave faller ut? 

For det er altså bare z-wave som faller ut. Alt annet fungerer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik_ha skrev (2 timer siden):

Jeg er jo ikke inne på HA daglig så oppdager det ikke før det er kaldt vann i VVB.

 

Hvis det er ting som MÅ funke uten at du sjekker HA daglig, så kan det jo være lurt å legge inn:

  • En automasjon med notify service for opplagte feil, f.eks. at VVB ikke har vært på siste 24 timer hvis logikken tilsier det. Men du får kun notifikasjon hvis HA kommuniserer, så da bør du også ha...
  • ...en konto på f.eks. Healthchecks.io, sånn at du blir varslet på e-post hvis din HA ikke er koblet til internett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en fin guide her som jeg har testet når mine RPI'er kjører over trådløs nett. https://weworkweplay.com/play/rebooting-the-raspberry-pi-when-it-loses-wireless-connection-wifi/ Kan bruke script for reboot av RPI'en eller restart av interface'en

 

Ah 🙄 ser nå at det er Z-wave systemet som "henger" så eneste tipset itillegg til svaret over, er  restart av RPI'en på fast tidspunkt ved å bruke cron

Endret av PCI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.