Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme - relestyring med Generic Thermostat


wwill

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et Uponor system (to soner) med Wirsbo CoSy romtermostater som jeg ikke i det hele tatt har lyst til å gå første vinter i ny leilighet i møte sammen med. Jeg har vært på tanken om å kjøpe en Tado startpakke og bare bytte ut termostatene, men jeg liker ikke cloud og har allerede alt annet i Home Assistant. Det er selvsagt noen fordeler der med utekompensering osv, men det MÅ da vel la seg løse i HA også. Jeg har bestilt en dobbel relemodul med ESP32, og siden det allerede er 24V NC av/på styring på hver sone, bør ikke dette være spesielt vanskelig å få til å spille. Problemet er selvsagt at vannbåren varme er tregt som sirup, og jeg har ikke lyst til å bruke hele vinteren på å prøve og feile med dødbånd, overshoot osv.


Er det derfor noen av dere her inne som kan poste sin config av generic thermostat for styring av vannbåren varme, og kanskje kan si noen ord om hva dere har i hus og hva slags erfaringer dere har? Det hadde hjulpet betraktelig :)

Endret av wwill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wwill skrev (25 minutter siden):

Problemet er selvsagt at vannbåren varme er tregt som sirup, og jeg har ikke lyst til å bruke hele vinteren på å prøve og feile med dødbånd, overshoot osv.

Har vannbåren varme i betonggulv og det er tregt som fy, samme med aktuatorene, bruker minutter på å åpne og stenge men det betyr ingenting. 

 

Har gulvsensorer i alle gulv (DS18B20 koblet til Fibaro UBS/Smart Implant) og har kun enkel termostat uten hysterese i programmert NodeRed. Funksjonen er så enkel at når gulvtemp er lavere enn setpunkt, åpne aktuator, ellers steng. Det er det hele... Funker som bare det. Om jeg får en overshoot på en grad eller så betyr det ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med vannbåren varme, men hvis jeg skulle satt i gang med det så hadde jeg tatt en grundig kikk på denne, https://esphome.io/components/climate/pid.html sammen med denne, https://esphome.io/components/output/slow_pwm.html

Edit: Og da tenker jeg en periodetid på mange timer.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gulvføler på badet, men ser ikke ut til at det er koblet noe gulvføler inn på termostat til stue/kjøkken. Det er jo litt dumt, for da må man blande to styringsformer. Jeg kunne tenkt meg å satt 22 grader som setpunkt, og ikke et setpunkt for lufttemp med et annet for gulvtemp. Skal gjøre en test nå om jeg kan få hentet ut tempverdien med en ESP fra gulvføleren på badet (det er jo fredag og man trenger noe å sysle med), hvis det fungerer greit kan jeg jo se om jeg kan få bygget meg en gulvføler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du betonggulv alle plasser der du har vannbåren varme @wwill? Om du har eller får låne deg et termokamera ser du lett hvor vannrørene ligger og kan borre deg ned i gulvet og plassere sensoren midt mellom 2 vannrør.

 

Ellers så er det vanskelig å regulere romtempen med gulvvarme men ved å ha på passe temperatur i gulvene så er det ikke så nøye hvilken temperatur rommet har. Har folk varme føtter så trives de greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.