Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regne ut når man bør fyre ved versus å kjøre varmepumpe


Tinker

Anbefalte innlegg

Jeg har som mange mulighet for å varme huset på flere måter, og savner egentlig å oversikt over når det er best å fyre hva, lurte på om hjemmeautomasjon kunne hjelpe?

 

Jeg har en luft-luft varmepumpe. Kostnaden ved å kjøre denne avhenger av spotprisen, og nytten avhenger av pumpas effektivitet, en faktor mellom 1 og 3-4-5, som igjen avhenger av utetemperatur. Jeg har hørt at varmepumper fungerer best når det er melllm 7 og -7 ute, men ved -15C vil de ha virkningsgrad som er 1 (eller lavere?). Det går vel an å finne denne kurven i datablad, kanskje til og med måle den?

 

jeg har ved, men har en endelig mengde. Denne har jeg betalt en gitt pris for som kan regnes om til øre per kwh og sammenøigne med spotpris og varmepumpe-effekt.

 

på toppen kommer varmekabler/panelovner som også avhenger av spotpris, men der er det ingen effektivitetsfaktor.  Lønner vel kanskje aldri å bruke disse så mye som jeg gjør?
 

mengden ved avgjør vel også litt når det lønner seg å fyre? Man bør passe på at man har ved til de kaldeste dagene, har man lite så bør man kanskje ikke fyre alt nå i september? Man kunne lagt inn noen forutsetninger om antatte strømpriser og typisk forbruk til oppvarming måned-for-måned, og regne utvhvor mye ved det vil være lønnsomt å kjøpe? Det avhenger såklart av vedprisen.

 

det går ikke an å starte vedovnen  automatisk, men man kunne kanskje fått Home Assistant til å sende meg en notifikasjon av typen «nå er det så kaldt og så dyrt med strøm at det lønner seg å fyre i ovnen?»

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (7 timer siden):

Jeg har som mange mulighet for å varme huset på flere måter, og savner egentlig å oversikt over når det er best å fyre hva, lurte på om hjemmeautomasjon kunne hjelpe?

 

Jeg har en luft-luft varmepumpe. Kostnaden ved å kjøre denne avhenger av spotprisen, og nytten avhenger av pumpas effektivitet, en faktor mellom 1 og 3-4-5, som igjen avhenger av utetemperatur. Jeg har hørt at varmepumper fungerer best når det er melllm 7 og -7 ute, men ved -15C vil de ha virkningsgrad som er 1 (eller lavere?). Det går vel an å finne denne kurven i datablad, kanskje til og med måle den?

 

jeg har ved, men har en endelig mengde. Denne har jeg betalt en gitt pris for som kan regnes om til øre per kwh og sammenøigne med spotpris og varmepumpe-effekt.

 

på toppen kommer varmekabler/panelovner som også avhenger av spotpris, men der er det ingen effektivitetsfaktor.  Lønner vel kanskje aldri å bruke disse så mye som jeg gjør?
 

mengden ved avgjør vel også litt når det lønner seg å fyre? Man bør passe på at man har ved til de kaldeste dagene, har man lite så bør man kanskje ikke fyre alt nå i september? Man kunne lagt inn noen forutsetninger om antatte strømpriser og typisk forbruk til oppvarming måned-for-måned, og regne utvhvor mye ved det vil være lønnsomt å kjøpe? Det avhenger såklart av vedprisen.

 

det går ikke an å starte vedovnen  automatisk, men man kunne kanskje fått Home Assistant til å sende meg en notifikasjon av typen «nå er det så kaldt og så dyrt med strøm at det lønner seg å fyre i ovnen?»

I flg en artikkel i Teknisk Ukeblad så lønner det seg aldri å fyre med ved sammenlignet med varmepumpe. Men det gjør jo det hvis veden er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ligge en antagelse om strømprisen? Ved er vel ca 130 øre per kwh, hvis 4.3 kwh per kg og du kjøper 15 kg(40l) for 89 kr. Strømprisen kan jo bli vesentlig høyere i vinter enn det, og ytelsesfaktoren synker med fallende temperaturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta hensyn til at mye av varmen forsvinner ut pipa. Artikkelen antyder at du får 3,1kWh pr kg ved. Da er du oppe i 1.9kr pr kwh

Med strømstøtte og allerede innkjøpt varmepumpe så er den billigere å bruke selv om strømprisen er 13kr og veden koster 65kr sekken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Jeg "glemte" jo helt strømstøtta. Litt snedig opplegg at det ikke skal lønne seg å fyre ved selv i en "strømkrise", men det er det ikke jeg som bestemmer. 

 

Konklusjonen min blir at da sparer jeg veden til "kosefyring", sprengkulde og som backup, men satser heller på varmepumpen primært

 

 

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrte en del i vinter med vedbriketter fra Europris som jeg hadde fått gratis. Vurderte å kjøpe flere, 29kr/pakke, men etter litt fin regning kom jeg fram til at det var dyrere enn varmepumpe. I tillegg slipper jeg den grusomme varmen inne man blir så sløv av. Har ved utkanten av Oslofjorden blir det ikke så kaldt, varmepumpen fungerer utmerket hele tiden. Har vurdert å installere flere men pga ventetid på installasjon har jeg avventet.

 

Edit: har kuttet opp en del engangs paller for å kunne fyre gratis de få dagene det er grisekaldt.

Endret av Kenneth78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.