Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Panelomnar med Wi-Fi-/appstyring til kontorlokale


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Me har eit gammalt kontorlokale som berre er i bruk delar av vinterhalvåret. Når der ikkje er folk på jobb der så er det ynskjeleg at temperaturen berre står på eit absolutt minimum for å unngå at vatnet frys, men det er ynskjeleg å kunne justere temperaturen via app slik at ein kan få skrudd opp varmen i grei tid før ein kjem på jobb. Mogelegheit for nattsenking er òg ynskjeleg for å spare straum.

 

Fram til no har me løyst dette med bruk av dei opphavlege, gamle panelomnane og smartkontaktar frå Mill. Dette har synt seg å vere ei veldig dårleg løysing.

 

Mill-pluggane ramlar ut av nettet rett som det er, og fleire av dei har plutseleg berre slutta å fungere. I tillegg har me opplevd dei som tungvinne å setje opp. Me ser føre oss at løysinga no må vere å byte omnar til noko med innebygd Wi-Fi og appstyring. For min del må eg seie at eg har fått Mill langt opp i halsen basera på dei problema me har hatt. Men Mill-omnar med alt innebygd er kanskje betre enn desse pluggane?

 

Er det andre merke som er betre? Eg veit i farten om Adax og Nobø, er desse meir stabile enn Mill? Med Nobø må ein vel ha ein eigen hub?

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har desverre samme erfaring med mill socket 2. Gen. Både hos meg og hos andre i familien. 

 

Jeg har bestilt 4stk plugger fra adax. Som forsåvidt er samme prinsipp som mill.. Men håper det er mer stabilt. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/elektrisk-utstyr/kabler-og-adaptere/adax-smart-stikkontakt-adaxspw/195310

 

Ellers har jeg ovner fra nobø hjemme med egen nobø hub. Det virker veldig bra og dønn stabilt. Det koster en del mer enn å bare kjøpe noen nye wifi kontakter da. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrkaasa skrev (7 minutter siden):

Ellers har jeg ovner fra nobø hjemme med egen nobø hub. Det virker veldig bra og dønn stabilt. Det koster en del mer enn å bare kjøpe noen nye wifi kontakter da. 

Jeg har også Nobø ovner og det er glimrende. Endrer en temperatur på en ovn i en sone så får alle andre ovner satt opp i samme sone/rom den samme temperatur. Hvis en ikke vil at brukere skal endre temperatur så kan en heller montere radiomodulen uten knapper.

Edit: og det er dønn stabilt. Det har ikke feilet en eneste gang på alle de årene jeg har hatt de.

Endret av stigvi
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens! :) Leiinga i selskapet gjekk for den enkle løysinga med å berre kjøpe inn nye Mill-pluggar og krysse fingrane for at det går bra så lenge som mogeleg... xD Men då har eg i alle fall gjort mitt, samt at eg har ein indikasjon på kva eg vil satse på sjølv og ikkje når det måtte verte aktuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garegaupa skrev (På 26.9.2022 den 11.17):

Med Nobø må ein vel ha ein eigen hub?


En må ha en egen hub, ja. Men jeg ser på det som en fordel. Løsningen er ikke basert på en "sky" eller en tjeneste som produsent drifter. Nobø sitt system er lokal.

Nobø har en app og når telefon med denne appen er på samme nett som hub, er kommunikasjon mellom disse lokal. Men en kan bruke app eksternt også og Nobø har satt opp en server som fungerer som en proxy. Så ekstern bruk av app krever at Nobø sin proxy er oppe.

Home Assistant sin integrasjon kommuniserer direkte med hub og via Home Assistant er en altså ikke avhengig av noen tjenester hos Nobø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.