Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IT/TN-nett i Haugesund...


Anbefalte innlegg

Byelektrikeren skrev (På 21.9.2022 den 12.59):

Har ingen betydning, da det ikke er krav til 2-pol brudd på VV bereder. De gamle 1-2-3 bryterne var også kun 1-pol.
De Norske IT og TT strøm-nettene er på veg ut og Norge vil nok ha TN nett en gang i fremtiden og det jobbes med å få dette til)

Noen gamle byggefelt i Haugesund er allerede konvertert fra 230V IT til 400 TN

 

Jøss! Jeg har faktisk aldri hørt om at det blir konvertert fra IT til TN. Hvor i Haugesund er dette, og hvem bærer kostnaden for de omfattende endringene i hver enkelt bolig?

Endret av Moskus
Splittet ut fra denne tråden: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/9471-montering-av-aeotec-heavy-duty-switch/#comment-104784
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (1 time siden):

 

Jøss! Jeg har faktisk aldri hørt om at det blir konvertert fra IT til TN. Hvor i Haugesund er dette, og hvem bærer kostnaden for de omfattende endringene i hver enkelt bolig?

Det var Haugaland Kraft som tok disse kostnadene, da det ble initiert av dem. Det er flere områder i Haugaland Kraft sitt forsyningsområde som er konvertert til TN, bl.a. området rundt Rossebø skole (Porshaugen).
Det er nedsatt en egeng gruppe i NEK som skal jobbe ut rettningslinjer for hvordan den videre omleggingen skal utføres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (1 time siden):

Det var Haugaland Kraft som tok disse kostnadene, da det ble initiert av dem. Det er flere områder i Haugaland Kraft sitt forsyningsområde som er konvertert til TN, bl.a. området rundt Rossebø skole (Porshaugen).
Det er nedsatt en egeng gruppe i NEK som skal jobbe ut rettningslinjer for hvordan den videre omleggingen skal utføres.

Men vil ikke innomhus ombygninger være nokså omfattende for gamle installasjoner, @Byelektrikeren? Jeg tenker der det f.eks. ligger PR langsmed gulvlister som vel ikke kan gjenbrukes i et TN-opplegg? Eller kan man klare seg med to ledere og kobberstreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (24 minutter siden):

Men vil ikke innomhus ombygninger være nokså omfattende for gamle installasjoner, @Byelektrikeren? Jeg tenker der det f.eks. ligger PR langsmed gulvlister som vel ikke kan gjenbrukes i et TN-opplegg? Eller kan man klare seg med to ledere og kobberstreng?

Det er ingen som har TN-nett "fram til stikkontakten". En fører fram TN-nett til sikringsskap og 1-fase kurser er derifra mellom N og en fase. I motsetning til mellom 2-faser på IT nett. Så det er ingen ombygging av det elektriske etter sikringsskapet.

Nå heter det seg at N-leder skal ha blå farge. Akkurat den biten er det neppe mulig å tilfredstille i et gammelt hus. Ikke er det særlig viktig å tilfredstille det heller.

Edit: I praksis er det kun 3-fase kurser som påvirkes hvis en skifter fra IT- til TN-nett. Det er muligens noen eneboliger som har 3-fase varmekolber, men tipper det ikke er mange. Type-3 kontakter / ladebokser for biler må gjøres om. De vil i utgangspunktet mangle nøytral-leder hvis de er koblet til alle 3 fasene i IT-nettet.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (6 timer siden):

 

Jøss! Jeg har faktisk aldri hørt om at det blir konvertert fra IT til TN. Hvor i Haugesund er dette, og hvem bærer kostnaden for de omfattende endringene i hver enkelt bolig?

 

For å fortsette avsporingen så kan jeg bekrefte at dette har skjedd i Bergen også. I huset til mine foreldre ble det byttet fra TT eller IT til TN nett.

Det var trefase men ingen trefasekurser. Hvis de hadde hatt slike så bekreftet BKK at de stod ansvarlig for å oppgradere eller konvertere utstyret slik at det virket med det nye anlegget. Feks naboen fikk byttet alle vinsjer og motorer på småbruket sitt slik at de virket med 400V. De var ikke mulig å laske om samt de gravde ned ny kabel med nok ledere til uthuset hans.

 

Det som ble gjort hos mine foreldre:

Ny inntakskabel ble gravd ned

Bytte inntakssikring og jordfeilbryter fra trepolt til topolt

Bytte måler

Bytte samleskinne

 

Mvh

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det trengs ny inntakskabel (i hvert fall om man skal ha 3-fase TN) kan jo lett være et ganske stort tiltak som medfører mye styr.

 

Det samme gjelder jo elbillader. Jeg la opp 4G6 til mine elbilladere, så om det noen gang skulle bli aktuelt med konvertering til TN her i området, så blir jo det også en ekstrafaktor som er litt kronglete å løse i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Arbeidet med TN-S nett er i gang

Arbeidet med standarden for ombygging av lavspenningsanlegg til TN-S 400 volt er i gang. Et viktig skritt har vært å ta fram en rapport som viser omfanget av ulike krav i dagens installasjoner. Standardiseringskomiteen NEK 350 tar nå for seg de ulike kravene for å sørge for at metoden man kommer fram til dekker alle eksisterende lavspennings-installasjoner. Samtidig oppfordrer NEK alle interesserte til å melde seg på i komitearbeidet.



https://www.nek.no/arbeidet-med-tn-s-nett-er-i-gang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (På 26.9.2022 den 18.08):

Det med at det trengs ny inntakskabel (i hvert fall om man skal ha 3-fase TN) kan jo lett være et ganske stort tiltak som medfører mye styr.

 

Det samme gjelder jo elbillader. Jeg la opp 4G6 til mine elbilladere, så om det noen gang skulle bli aktuelt med konvertering til TN her i området, så blir jo det også en ekstrafaktor som er litt kronglete å løse i mitt tilfelle.

Til ombygging trenger man egentlig bare 1 ekstra leder for PEN og kan beholde eksisterende inntakskabel. Hvis jeg ser på hvor fort det gikk å legge fiber her i området virker det som et overkommelig tiltak. Men blir spennende å se hva NEK 350 konkluderer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (1 time siden):

Til ombygging trenger man egentlig bare 1 ekstra leder for PEN og kan beholde eksisterende inntakskabel. Hvis jeg ser på hvor fort det gikk å legge fiber her i området virker det som et overkommelig tiltak. Men blir spennende å se hva NEK 350 konkluderer med.

Tviler på at de gjør det på den måten. Brudd i N-leder vil være svært ødeleggende i et TN nett med fare for 400V på utstyr som er lagd for 240V. Å legge en separat N-leder øker sjansen dramatisk for brudd i N-leder alene i forhold til at N-leder er i samme kabel som de 3 fasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (25 minutter siden):

Tviler på at de gjør det på den måten. Brudd i N-leder vil være svært ødeleggende i et TN nett med fare for 400V på utstyr som er lagd for 240V. Å legge en separat N-leder øker sjansen dramatisk for brudd i N-leder alene i forhold til at N-leder er i samme kabel som de 3 fasene.

Risiko på brudd på PEN-lederen har man selv om det er samlet i en fyskisk kabel. Og spenningen mellom fasene og jord (som har samme potensiale som PEN) øker ikke plutselig av den grun til 400V - da måtte jo viklingene i trafoen øke på magisk vis...

Og hvis det skulle gå en strøm i fasene etter at PEN-lederen er brudd vil jordfeilbryteren slår ut (untatt rene 3-fase laster så klart som ikke "bruke" N).

 

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved brudd i N leder får en seriekobling av utstyr mellom 2 faser. Da kan en i teorien få noe som er seriekoblet med feks en panelovn på 2000W (eller VVB). Da vil en fort få hele spenningen på 400V over noe av utstyret.

Så nei, jeg tviler sterkt på at de gjør det på den måten istedenfor å legge en ny kabel med alle ledere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.