Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innhenting av strømpriser


Anbefalte innlegg

Ok. Jeg måtte sjekke litt nyheter for å se hva det dreier seg om. For min del er det en bagatell. Tibber gjør grep for å redusere kostnadene og det er et bedre alternativ enn å velte det over på kundene. Du får passe på det når du skifter leverandør.

Nå er jeg litt motstander av å diskutere politikk her, men når den finske, svenske og danske stat har gitt lånegarantier til strømselgere, så er det litt slappt når vi i Norge får servert "vi følger situasjonen nøye" og kun det.........

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (1 time siden):

Finnes det en plugin for å hente ut prisene, eller må jeg ordne det selv?

Jeg kjenner ikke til HomeSeer. Men det finnes litt av hvert som du kan bruke, men jeg personlig synes alle alternativer krever for mye fikling. Bruker du amstomqttbridge så kan den også hente inn priser fra entso-e. Men du må fortsatt be entso-e om å få tilgang. Google er din venn..........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entso-E er en god løsning.

Litt komplekst API, men gratis tilgang. Bare å registrere seg og så gjøre dette:

 

To request access to the Restful API, please register on the Transparency Platform and send an email to transparency@entsoe.eu with “Restful API access” in the subject line. Indicate the email address you entered during registration in the email body. The ENTSO-E Helpdesk will make their best efforts to respond to your request within 3 working days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at Tibber ser seg nødt til å gjøre dette, men kostnaden med å betale forskudd må også ses på som en kostnad.

I mitt tilfelle så vil det nok bli 6000 kr som til enhver tid må stilles til rådighet for Tibber, og med dagens rente så utgjør jo dette en del hundrelapper i året.

Dersom dette legges til prisen deres, så er de langt i fra billigst!

 

Men de har vært en pådriver for smartere tjenester, det skal de ha.

Og det at jeg har tibberseer gjør det også mye enklere for smarthuset mitt å treffe riktige valg for å spare strøm.

 

Men de kunne godt gitt beskjed litt tidligere, og ikke 2 dager før regningen sendes ut 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (14 timer siden):

Dersom dette legges til prisen deres, så er de langt i fra billigst!

De har ikke vært billigst heller. Men de er langt fra dyrest, selv med rentepåslaget, så jeg tar det fremdeles med knusende ro.

 

Det er et storm i et vannglass. Vi bruker Tibbers API (selvfølgelg i TibberSeer) til så mye at det er betydelig mer penger å spare på å få strømforbruksdata og strømprisdata servert på sølvfat enn å ikke ha det. Det er et veldig lett valg. :)

 

Hvis man ikke ser gevinsten av å ha data tilgjengelig, som er Grunnen med stor G til å velge Tibber, så står man selvfølgelig friere. Men man har da ikke gjort automatsjonsleksene sine heller.

  • Like 1
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.