Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotech Heavy duty VS Heatit ZM 16A single relay på reaktiv effekt (V-V Varmepumpe)


Anbefalte innlegg

Her snakker jeg om ting jeg ikke kan så godt, så arrester meg gjerne der jeg bommer. 

Jeg vil måle (og kanskje styre - men la oss ta det i en annen post) en væske til vann Varmepumpe. 

Jeg mistenker  at den er enten feil innstillt/ montert, eller at den er for dårlig i forhold til det firmaet lovet. 

 

Da VP ble montert for 4 år siden, satte elektriker inn en Carlo Gavazzi-måler i sikringsskapet, dette er et krav fra enova for å få støtte. Denne viser bare hele kWh. 

Jeg ønsker mer eksakt måling over tid, og vil derfor ha på en måler tilkoblet smarthuset. Da kan jeg logge. 

 

Jeg har en Heatit ZM 16A single Relay som jeg bruker til å styre VVB. 

 

Min varmepumpe har en oppgitt max effekt på 1,940 kW. Den har ikke noe varmeelement eller vanntank. (akkumulatortank med elkolbe står ved siden av på egen sikring). 

 

Spørsmålet blir om jeg kan bruke Heatit ZM 16A single relay til å måle og styre Varmepumpen, eller må jeg over på Heav duty (som er 3 ganger så dyr, og vanskelig å få tak i?)

Et annet sted hørte jeg at en kompressor i VP har reaktiv effekt, og at dette kan skape problemer for en strøm-måler?

 

Etter å ha spurt Thermofloor, og fått bekreftet at single relay håndterer reaktiv last, og kan brukes i mitt tilfelle, så forsøkte jeg å koble den til. (Under oppsyn, den skal ikke stå permanent før en elektriker har sett på det)

 

Da fikk jeg målinger inn i homeseer. Nå er jeg litt usikker på om jeg kan stole på de tallene jeg får ut. 

Single Relay viser ikke samme totale forbruk som Carlo-gavazzien i sikringsskapet. 

Over 10 timer viste Carlo Gavazzi 6kWh, mens single relay viste 8,2kW

Single Relay viser max effekt på 2679W. Det stemmer dårlig med merkingen på Varmepumpen. 

 

Noen som har noen tanker om dette? Vil Heavy duty fungere bedre?

 

Her er målingene fra Heatit single relay 16A:

image.png.cd640d6d929eaa1bb2ca06e80365e7cd.png

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Armas endret tittelen til Aeotech Heavy duty VS Heatit ZM 16A single relay på reaktiv effekt (V-V Varmepumpe)
Armas skrev (6 minutter siden):

Spørsmålet blir om jeg kan bruke Heatit ZM 16A single relay til å måle og styre Varmepumpen, eller må jeg over på Heav duty (som er 3 ganger så dyr, og vanskelig å få tak i?)


Må det være produkter fra denne produsenten?

At du erfarer forskjellig måleresultat, forundrer meg ikke. Disse enkle målerene som er bygd inn i slike produkter er ikke lagd for kjøp og salg og tar sannsynligvis ikke hensyn til reaktiv effekt. Men rele som er innebygd vil selvsagt "håndtere" reaktiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle produkter er ok for meg. 

Har du gode forslag?

 

Tror du jeg kan stole på Carlo gavzzien da?

 

Og hvis jeg kan hente totalt forbruk fra Carlo-G, så er det greit om single relay forteller meg hvor ofte kompressoren kjøres, så får det heller være ok at den viser 2.7kw istedenfor 1.9kw.

 

For meg ser det ut til at det er en pumpe i vp som kjører konstant på 175watt og så en kompressor som slår inn jevnlig.

Kan jeg anta at effekten til pumpen er riktig,  mens kompressororen er unøyaktig effekt? 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (2 timer siden):

Over 10 timer viste Carlo Gavazzi 6kWh, mens single relay viste 8,2kW

Enkelte har vel rapportert noe tull med målingene fra HeatIt Single Relay tidligere, det kan vel være det samme nå. Jeg har kun brukt den til å teste med noen varmelementer, og den traff ganske bra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Enkelte har vel rapportert noe tull med målingene fra HeatIt Single Relay tidligere, det kan vel være det samme nå. Jeg har kun brukt den til å teste med noen varmelementer, og den traff ganske bra da.

Her er samme enhet da den sto på VVB (der den skal stå).   

 

VVB er spesifisert til 3kW, men Heatit Single Relay viser litt forskjellige verdier mellom 3000W og 3200W. Det er ca 5% for mye. 

 

 

 

image.png.87231c2d02b9412515cf5cbccefab5c3.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mer lesing om Heatit ZM single Relay 16A, tror jeg at Aeotech heavy duty blir riktig valg dersom jeg skulle ha behov for å styre varmepumpen. 

Tenker det er lurt med heftig overdimensjonering når man skal styre en kompressor?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten ser ut til å være 1.94 kWh, og det ser jo greit ut. Men er det ikke noe med laster fra kompressorer, som gjør at man bør overdimensjonere mer en ved et enkelt varmeelement?

 

Elektriker har satt varmepumpen på en 20A kurs.

 

20220928_210048.thumb.jpg.1cacb45838e8a84da517bcbc57c267e3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heatit Single Relay 16A måler dessverre ikke true power (som er det vi betaler for, og som måleren i skapet måler), så for laster som er (delvis) reaktive, så blir målingene feil. Hvor mye feil avhenger av hvor "dårlig" effektfaktoren er, men resultatet er at du får målt for høye verdier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fremtidig bruk er jeg ikke så opptatt av true power, men evt å skru den av og på. 

Ettersom dette er en kompressor, så er jeg usikker på om Heatit Single Relay 16A er et fornuftig valg. Her på hjemmeautomasjon.no referers det ofte til "sove godt om natten"-faktoren. 

 

Thermofloor, som selger heatit, sier det er ok, men i en annen post skriver du (mroek): "Reaktive laster er noe helt annet, ja. Og der skal Aeotec ha skryt for at de faktisk spesifiserer dette. Aeotec HD tåler 10A kapasitiv og 16A induktiv last, så altså veldig mye mindre enn de 40A som gjelder for resistiv last (og tilsvarende reduksjon gjelder nok også for de fleste andre releer, selv om mange ikke spesifiserer det)."

 

Mitt spørsmål bli da om denne VPen er en slik type last som bør overdimensjoneres mer en et varme-element. Spesielt sett i lys av at min VP står på en 20A kurs. (mulig den bare gjør det fordi man kanskje i fremtiden skal bytte til en kraftigere VP)

 

Et annet spørsmål er jo om Heatit Single Relay 16A er tilstrekkelig for en VVB med 3kW element. Jeg har det idag, men posten jeg linker til under, hinter til at man bør ha større margin over tid. Thermofloor selv, og mange andre poster på andre forum mener derimot at det er ok. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armas skrev (1 time siden):

Et annet spørsmål er jo om Heatit Single Relay 16A er tilstrekkelig for en VVB med 3kW element. Jeg har det idag, men posten jeg linker til under, hinter til at man bør ha større margin over tid. Thermofloor selv, og mange andre poster på andre forum mener derimot at det er ok. 

16A på en 3kW resistiv konsument er trolig greit nok til hverdagsbruk. En VVB med normalt forbruk av varmtvann slår seg typisk inn i flere relativt korte perioder gjennom et driftsdøgn, men om det skulle skje at VVB tømmes helt og du må varme opp alt vannet igjen (300 liter?) vil den måtte stå og trekke 3kW i ca 7,5 timer (oppvarming av 300 liter vann fra 5 til 70 grader). Da kan det være at 20 % sikkerhetsmargin på relèet blir i underkant.
Formel for utregning hentet fra Wikipedia:
image.png.98e1703c75e7ce11ea9f32ddbac0d82b.png

Endret av storeulv
la til forutsetninger for utregning og la til formel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.