Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gudbrandsdalen Energi - Vervekode


Anbefalte innlegg

Hei

Har spurt på Facebook siden min blant venner, men spør nå her.

Noen som har en vervekode til GE.no?. Jeg bytter tilbake etter dagens epost fra Tibber.

 

Jeg bruker fra 450-1000Kw i måneden, så ikke mye utslag for meg ekstraregningen fra Tibber, men er prinsippet (kort frist)

Redigert: var ingen som skrev så fant en annen.

 

Men hvis noen vil ha en her er min: SOL2660190

Eller få av en venn eller søk på google 😀

 

 

Thomas

 

Endret av AllFather
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Hadde byttet til de uansett.  Var kjempefornøyd med de sist. Byttet til Tibber da de ble lansert og hadde spennende ting som app.  Nå har "alle" det . 

Så om nok nerder bytter over så tviler jeg ikke på at de kommer til å lansere flere måter å hente ut informasjon på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber gir jo 30 dagers betalingsutsettelse, så bortsett fra en veldig klønete gjennomføring bør ikke dette lage praktiske problemer for noen

Merk at GE er en del av Fjordkraft-konsernet (nå Elmera Group)
Tidligere hadde GE som forretningsmodell å ha billige spot-avtaler, som gradvis ble dyrere mens de lanserte nye kampanjeprodukt
Fjordkraft har vel hatt som forretningsmodell å prakke på deg verdiløse tilleggsprodukter, og få folk over på standard variabel-kontrakter
GE bryter tilsynelatende "Trygg strømhandel"-merkeordningen uten konsekvenser: De skjuler info om noen av avtalene sine på nettsiden

Så vær klar over dette i valg av leverandør. Skulle jeg ikke hatt Tibber, så ville jeg byttet til noen som Klarkraft osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GE pleide å ha en billig spotprisavtale som varte i ett år, og så flytte kunden over på en dyrere avtale. Men da var det jo bare å bytte til den nye billigavtalen, ikke noe stort problem, og tok fem minutt å fikse når varselet kom. Mange selskap som operer sånn. Før byttet jeg årlig mellom slike avtaler i forskjellige selskap, men god kundeservice har gjort at jeg har blitt hos GE selv om de ikke er billigst

 

Hvilke avtaler mener du de har som de skjuler på nettsiden, og kan du dokumentere den påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Vibb? Det er Oss som står bak, og de har ihvertfall en "nerdemodus" på nettsiden

Oss var eid av Glitre Energi, som nå slår seg sammen med Agder Energi. Så mulig denne kommer til LOS som er consumber-brandet til Agder Energi

Europower har en fin oversikt over teknologileverandørene som mange andre benytter seg av:
https://www.europower-energi.no/nyheter/na-er-den-nye-nettleien-her-her-er-dingsene-som-kan-hjelpe-deg/2-1-1248420

NxtEnergy
Hark Technologies

Edit:
Er noen flere som blir brukt av norske strømleverandører nevnt hos TU:
https://www.tu.no/artikler/du-kan-fa-penger-for-a-lade-elbilen-smart/515526

Enode
Jedlix

Ser ut som Enode har en løsning som ligner mest på Tibber

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La til Enode og Jedlix basert på en TU artikkel. Mulig Enode ser ut til å være den mest ekvivalente til Tibber, men usikker på om de har noe API

Brukes av Fjordkraft, som har et rimelig tvilsomt rykte hvis man har fulgt med på Forbrukerrådet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på nybygg som snart et klart. Jeg skal ha fullt home assistant opplegg, og hadde sett for meg tibber og tibber pulse for native integrasjon.

 

Ser nå at det er mulig å ordne en egen HAN måler med rpi og smekke sammen en egen løsning, så det passer meg egentlig bedre, så er ikke den delen av systemet avhengig av strømleverandøren jeg har. Men ser mange snakker om api-er og liknende, så jeg lirer på, hvilke andre ting inkluderer tibber integrasjonen i tillegg til HAN målerdata, som jeg mister ved å ikke ha dem? Er det mulig å få til en tilsvarende løsning som tibber integrasjonen, men som er helt uanvhengig av strømselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/10/2022 at 12:18, eisa01 said:

Tibber gir jo 30 dagers betalingsutsettelse, så bortsett fra en veldig klønete gjennomføring bør ikke dette lage praktiske problemer for noen

Merk at GE er en del av Fjordkraft-konsernet (nå Elmera Group)
Tidligere hadde GE som forretningsmodell å ha billige spot-avtaler, som gradvis ble dyrere mens de lanserte nye kampanjeprodukt
Fjordkraft har vel hatt som forretningsmodell å prakke på deg verdiløse tilleggsprodukter, og få folk over på standard variabel-kontrakter
GE bryter tilsynelatende "Trygg strømhandel"-merkeordningen uten konsekvenser: De skjuler info om noen av avtalene sine på nettsiden

Så vær klar over dette i valg av leverandør. Skulle jeg ikke hatt Tibber, så ville jeg byttet til noen som Klarkraft osv.

 

Som jeg sa, byttet fra Tibber av prinsipp, og byttet til GE da jeg hadde de før Tibber var en ting.

Jeg har ikke problem med å ha Tibber og har bare gode efaringer med de personlig.

Men når jeg bytter tilbake så blir det etter de har "ryddet litt" opp i systemet sitt.

 

Den andre tingen er dette: 

 

 

Quote

 

  • Fra 1. november vil fakturaen være som vanlig igjen, altså basert på 30 dagers forbruk. Den vil inneholde faktisk strømforbruk for oktober, fratrekk for tidligere innbetalt beløp for estimert periode i oktober, samt beregnet forbruk frem til forfallsdato i november.
  • Når vi beregner forbruk vil vi basere oss på ditt faktiske historiske strømforbruk, og eventuelle korrigeringer opp eller ned blir gjort på neste faktura.

 

 

 

Uansett hvordan de vrir og venner på det, betaler man da for stipulert forbruk.

Jeg vil heller få en faktura med 14 dagers forfall 14 desember for alt i November, en at de skal stipulere noe.

Men igjen, jeg tror dette er noe Tibber ordner opp i med tiden.  

Endret av AllFather
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllFather skrev (1 time siden):

Men igjen, jeg tror dette er noe Tibber ordner opp i med tiden.

Når strømprisene normaliseres, så ja, mulig de endrer det. Ellers ser jeg på nyhetene i dag at det diskuteres om ikke andre leverandører må ty til samme grep. Regjeringen svarer med "de følger situasjonen nøye". SV svarer at det er uaktuelt å gi private strømselgere "gratis" lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (12 minutter siden):

Ellers ser jeg på nyhetene i dag at det diskuteres om ikke andre leverandører må ty til samme grep.

Jeg regner med at det kun er et spørsmål om tid hvis prisene fortsetter som nå.

De som ikke er enormt store og samtidig eier et el-nett å lene seg på vil nok slite etter hvert.

 

 

stigvi skrev (12 minutter siden):

Regjeringen svarer med "de følger situasjonen nøye".

🤣
Ja, de har jo utviklet det til en kunstform.

 

 

stigvi skrev (12 minutter siden):

SV svarer at det er uaktuelt å gi private strømselgere "gratis" lån.

Vi har vel bare "private strømselgere" nå fordi noen kom på at var en god idé å privatisere strømsalget. Det kan jo sikkert diskuteres det også sammen med så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

calamity skrev (På 2.10.2022 den 15.02):

Jeg venter på nybygg som snart et klart. Jeg skal ha fullt home assistant opplegg, og hadde sett for meg tibber og tibber pulse for native integrasjon.

 

Ser nå at det er mulig å ordne en egen HAN måler med rpi og smekke sammen en egen løsning, så det passer meg egentlig bedre, så er ikke den delen av systemet avhengig av strømleverandøren jeg har. Men ser mange snakker om api-er og liknende, så jeg lirer på, hvilke andre ting inkluderer tibber integrasjonen i tillegg til HAN målerdata, som jeg mister ved å ikke ha dem? Er det mulig å få til en tilsvarende løsning som tibber integrasjonen, men som er helt uanvhengig av strømselskap?

Du må ikke ha Tibber som strømselskap for å bruke Tibber Pulse og få inn data inn i HA.

 

Ved å ikke bruke Tibber som strømselskap mister du mulighet til å se strømpris, ditt forbruk etc. Men ikke data fra HAN-porten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.