Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lufting av frustasjon mot Daikin!


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Siden dette er stedet hvor det er størst mulighet til å treffe likesinnede, så må jeg bare lufte min frustrasjon over Daikin her! 🤪

 

**Rant start*

 

Har i 2.5 år nå hatt en Daikin Altherma 3 luft/vann varmepumpe som varmer hele huset på vinteren og kjøler på sommeren.

Har fungert topp og har ikke for mye å utsette på det.

Pumpen har også en innebygget vvb som føder en vanlig vvb med vann. 
Så hoved berederen får vann på +/- 50° isteden for 7 grader. Prinsippet er jo flott. Billigere å varme opp vannet med varmepumpe enn elkolbe på 3kW.

 

Dessverre så er det ikke mulig å sette temperaturen på vvb i pumpen på mer enn 60° derfor har de en automatisk funksjon som aktiveres 1 gang i uken. Temperaturen i vvb økes til X grader i X minutter for å unngå legionella.

Tidspunktet kan settes manuelt på pumpen til hvilken som helst dag i uken til hvilken som helst time i døgnet.

Det funket jo greit frem til 1. juli 22.

Jeg har de siste 3 månedene klart å holde meg under 5kW på effektleddet, men det er kun fordi jeg hver uke har gått på pumpen å endret desinfeksjon til en dag med mye sol.
For når denne funksjonen slår inn, så går pumpen på maks. Og når temperaturen ikke stiger kjapt nok, så slår det en elkolbe inn! På ikke mindre enn 6kW. Denne står da å durer så lenge at man hopper opp på neste effektledd.

 

Har derfor tatt kontakt med Daikin for å lufte tankene mine og spørre om det ikke er mulig å videreformidle ønske om å gjøre det mulig å sette tidspunktet i halv times intervaller, eller 15 minutters intervall.
Starter man desinfeksjonen 30 minutter over hel time, så får man plutselig delt dette forbruket over 2 klokketimer.

Trodde det skulle være en fornuftig og enkel løsning på "problemet", men neida. Daikin ser overhodet ikke behovet. 🙄

1. svar:
 

Quote

Jada, denne "problemstillingen" er vi kjent med, og får noen henvendelser rundt dette. Ved å ha montert en varmepumpe, så sparer man jo i utgangspunktet mye strøm,og blir vel ikke akkurat straffet, men det er jo selvfølgelig aldri feil å spare mere strøm.

Uten en Varmepumpe til oppvarming og VV produksjon ville man vel uansett havnet over 5kW, men nok om det.

Tankdesinfiksjon kan skrus helt av, og jeg er ikke redd for evnt legionella så lenge det er stadig utskiftning av vann i VVB. Men, når det ikke blir brukt varmtvann i boligen på flere uker, så bør den settes på.

Ved å skru den av, så vil man få en AH feil:  "Tankdesinfiseringsfunksjonen ikke korrekt fullført". Dette er ingen kritisk alarm, så varmepumpen vil fortsatt fungere.

Så, skru gjerne funksjonen av.


2. svar:
 

Quote

Det er sikkert mulig å endre mere på den funksjonen, men hvorfor?

Det er jo mulighet i dag til å stille inn både dag og tidspunkt for når dette skal slå inn, og således legge det til ett tidspunkt på døgnet med lav strømpris og lite forbruk ellers.

 

Er det bare jeg som ser ironien i svarene?

Har sendt mail tilbake der jeg har prøvd å forklare at forbruk og strømpris varierer veldig. Har selv opplevd at det er dyrere på natten enn dagen.

Effektleddet er noe fast og konkret det er mulig å jobbe rundt.

Får nå se hva de svarer, om de svarer..

 

** Rant end**

 

Er dette noe jeg har hauset opp i mitt eget hodet, eller er det andre som ser noe fornuft i tankegangen min? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre som de foreslår? Hvis det mot formodning skulle bli noe legionella i pumpens tank så vil jo allikevel problemet løses når dette vannet varmes videre opp i VVB. Dessuten får du ikke legionella i en tank som holder 50 grader, men det er kun min synsing (og også Daikins synsing, ser jeg. Selv om de begrunner det med ofte utskifting av vann)

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.