Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmegulv: koble zigbee termostat til zigbee termometer?


Anbefalte innlegg

Jeg har et bad hvor termostaten står utenfor døren, og jeg finner ikke noe rør for å legge gulvføler. 

 

Et alternativ er å legge gulvføleren i dørstokk/dørkarm. En annen ide jeg har er å koble termostaten trådløst mot en zigbee temperatur-måler.

 

Jeg har en zigbee termostat fra Namron, og lurer på om det er mulig å koble denne mot f.eks. en Tuya zigbee temeperatur-føler? 

 

Hvordan skal man gjøre dette i praksis? Ideelt skulle man kunne gjøre dette i displayet til termostaten og koble den direkte mot en zigbee-enhet. Jeg tror ikke termostaten støtter det, så jeg tenker at man kan få til en work-around i Home Assistant? (LocalTemperature Attribute og OutdoorTemperature er "read-only" i manualen)

 

Brukerveiledning til å termostaten.

 

Hvilket signal bør jeg skrive inn på termostaten for å overstyre den?

Et alternativ er å skrive til "LocalTemperatureCalibration" variablen, og dermed forsøke å tune f.eks. rom-føler til å matche temperaturen fra zigbee enheten.

 

Har noen erfaringer med dette? Regner med noen har prøvd noe lignende før?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (3 timer siden):

Jeg har et bad hvor termostaten står utenfor døren, og jeg finner ikke noe rør for å legge gulvføler. 

Hvordan er dagens termostat koblet? Et sted må det jo være en temperatursensor, enten i gulvet eller luft (men da er den synlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 minutter siden):

Hvordan er dagens termostat koblet? Et sted må det jo være en temperatursensor, enten i gulvet eller luft (men da er den synlig).

Dagens termostat står ved døren i gangen utenfor badet og har rom-føler. Så i praksis henter den temperatur fra "feil" rom, dvs ikke det rommet som varmekablene er i. Hvis døren er lukket, og man setter termostaten på 25 grader, så vil varmekablene bli stående på maks nesten i det uendelige, fordi det ikke påvirker temperaturen i gangen veldig mye. På den andre siden, hvis man skrur på varmepumpa i etajsen under så blir gangen ganske varm, og da skrur varmekablene seg av slik at badetromsgulvet blir kaldt. 

 

Dette er jo helt feil, så spørsmålet er beste måten å fikse dette på, det kan evt. løses med hjemmeautomasjon, men også muligens uten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken fjern fyr er det som har montert den eksisterende termostaten? Dett er jo så feil at man kan grine av det! :(

 

Nu vel. Du kan gjøre noe med det, men du kan ikke koble til en trådløs sender direkte til termostaten. Jeg er enig at det er praktisk, men det går nok ikke den veien. Du må bruke Home Assistant som termostat istedenfor, så egentlig trenger du ikke en termostat, du trenger kun et relé. Så henter du inn temperaturen i HomeAssistant, og bruker en virtuell termostat-sak eller regler for å bestemme om varmen skal på eller ei.

 

Det er sikkert kloke hoder her som kan fortelle deg hvordan dette enklest mulig gjøres i HomeAssistant. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (På 30.9.2022 den 13.04):

Dagens termostat står ved døren i gangen utenfor badet og har rom-føler. Så i praksis henter den temperatur fra "feil" rom, dvs ikke det rommet som varmekablene er i. Hvis døren er lukket, og man setter termostaten på 25 grader, så vil varmekablene bli stående på maks nesten i det uendelige, fordi det ikke påvirker temperaturen i gangen veldig mye. På den andre siden, hvis man skrur på varmepumpa i etajsen under så blir gangen ganske varm, og da skrur varmekablene seg av slik at badetromsgulvet blir kaldt. 

 

Dette er jo helt feil, så spørsmålet er beste måten å fikse dette på, det kan evt. løses med hjemmeautomasjon, men også muligens uten. 

 

Når du har hen slik løsning så må du bruke en termostat som har regulator (pwm, heatreg, etc) den termostaten som sto der hadde mest sannsynlig det. Det var veldig vanlig før å ha gulvvarme uten temperatur føler i gulvet, da brukte man enten en 1,2,3 bryter eventuelt sammen meg romtermostat eller en termostat med regulator. En termostat med regulator funksjon stilles inn slik at den kun er på i X% av tiden, typisk 0-80% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben_L skrev (9 timer siden):

Når du har hen slik løsning så må du bruke en termostat som har regulator (pwm, heatreg, etc) den termostaten som sto der hadde mest sannsynlig det. Det var veldig vanlig før å ha gulvvarme uten temperatur føler i gulvet, da brukte man enten en 1,2,3 bryter eventuelt sammen meg romtermostat eller en termostat med regulator. En termostat med regulator funksjon stilles inn slik at den kun er på i X% av tiden, typisk 0-80% 

 

ja, det stemmer, termostatene hadde styring av type 1-2-3, uten at jeg helt skjønte hva det betydde mens de sto på. Nå skjønner jeg! 

 

I mellomtiden løste jeg problemet uten å bruke zigbee/hjemmeautomasjon, jeg åpnet dørkarmen, borret hull fra dørkarm inn til bryter og etter litt fikling fikk jeg lagt en gulvføler som måler ved foten av døren på badet. Dette fungerer bra!

 

Ideelt så kunne man ha sett for seg at man på ett eller annet vis klarte å koble en temperatur måler via zigbee til termostaten, men dette er tydeligvis ikke støttet, da hadde jeg sluppet å demontere dørkarm. Å oppnå det samme via en smart-hus løsning som Home Assistant hadde nok vært mulig, men jeg foretrekker å bruke hjemmeautomasjon til "smarte" løsninger som smart strømstyring, ikke som "plaster" på problemer i det grunnleggende, så glad jeg slapp å gå den veien.

 

 

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.