Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmeanlegg med Homey Pro, Heatit Z-water og Nibe f470


Hejhejhej

Anbefalte innlegg

Jeg har et varmesystem basert på NIBE f470, en fraluftsvarmepumpe/avluftsvarmepumpe. Den varmer tappevann, innluft og vann til gulvvarme- og radiatoranlegg. Temperaturen styres utifra en varmekurve med uteføler, dessuten har jeg en inneføler som jeg har stilt til å ha ganske stor innflytelse (sistnevnte er nok ikke optimalt). Det sitter en ekstern shuntgruppe med pumpe og analog temperaturbegrensing som begrenser temperaturen til 40 grader på gulvvarmen i første etasje.

 

Varmepumpen bruker varmen i utfluften fra huset. Det sitter et varmebatteri som varmer inluften drevet av samme vann og dermed temperatur som radiatoranlegget. Her er mitt største problem med anlegget. Tilførselen til varmebatteriet reguleres kun med en strupeventil. Det gjør at temperaturen på inluften varierer en del, for eksempel hvis romtermostater ikke etterspør varme, så vil temperaturen i varmebatteriet bli høyere. Nyere f470 har samme type aktuatorventil som du finner på fordelingsstokker. Genialt, tenkte jeg, da kan jeg stille ønsket temperatur på inluften i menysystemet, men det lar seg ikke gjøre.

 

Det jeg tenkte ordne med Homey Pro, er å sette en aktuator på tilførselen til innluftens varmebatteri og koble opp mot Heatit z-water. Min bekymring er at det jo er vann som renner i batteriet og at hvis reaksjonstiden er for lang, eller temperaturrapporteringen er feil, så risikerer det å fryse i varmebatteriet. NIBE f470 har temperaturføler etter batteriet, men 1. jeg kan ikke hente ut den parameteren i Homey Pro og 2. jeg opplever at Nibe-appen faller ut i Homey Pro-systemet. Er det noen som har forslag til løsning på dette? Eller er det vanskelig å få stabilt og jeg bør holde meg unna dette?

 

Et annet mål er å kjøre høyere temperatur ut fra f470, da all varme for øyeblikket stort sett formidles via gulvvarmen i underetasjen og rom i andre og tredje etasje er kjølige, uten effekt fra radiatorer. Mens jeg skriver lurer jeg på om jeg har tenkt litt feil i forhold til forvarming av innluft. Hvis jeg hadde kjørt strengt på en varmekurve, som jo avhenger kun av utetemperatur, burde innluftstemperaturen jo bli ganske jevn hvis jeg klarer å finne riktig nivå på strupeventilen. Dette siden den beregnede framledningstemperaturen burde være konstant og uavhengig av om termostater etterspør varme eller ikke.

 

Tar med stort takk innspill på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.