GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Namron panelovn med Zigbee innebygget, erfaring?


HaMa

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med styring av Namron Panelovn som nĂ„ har ZigBee? Gjerne med HomeSeer, men alt er relevant 👍

 

https://www.elektroimportoren.no/namron-panelovn-zigbee-1000w-matt-hvit/5401395/Product.html

 

Min oppfatning er at disse kan styres direkte, uten ekstra plugger osv. 

Endret av HaMa
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • HaMa endret tittelen til Namron panelovn med Zigbee innebygget, erfaring?

Ingen erfaringer Ä komme med, dessverre.  Men takk for pekeren til et svÊrt interessant produkt.  Ser jo akkurat ut som det jeg Þnsket meg i fjor.  Bare synd at fyring med strÞm er sÄ "last year" at det ikke gir noen mening Ä bytte ut panelovner med nye...

Regner med at det bÞr vÊre kakestykke Ä fÄ styrt disse ovnene fra det meste av Äpne Zigbee gateways. Men jeg fant dem ikke hos f.eks. zigbee2mqtt, sÄ det kan godt tenkes at stÞtten ikke er pÄ plass ennÄ. I sÄ fall mÄ du enten legge til den stÞtten selv eller vente pÄ at noen andre gjÞr det.   NÄ burde det vÊre en ganske grei sak.  Ser at ovnene kommer med komplett Zigbee interface-dokumentasjon: https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/5401395-Manual-18.pdf

 

Blir ikke bedre enn det.

 

Ellers noterer jeg meg fĂžlgende i den ordinĂŠre brukerveiledningen:

Quote

Ovnen er utstyrt med minnefunksjon. NÄr strÞmmen returnerer vil ovnen gÄ tilbake til samme temperatur
som fĂžr strĂžmbruddet

 

Og med et greit direkte brukergrensesnitt med display og knapper pĂ„ ovnen, sĂ„ ser det nesten ut til at noen har hatt min Ăžnskeliste for panelovner i bakhodet nĂ„r de designet denne 🙂

 

EDIT: Om noen skulle ha lyst til Ä legge til ovnene i zigbee2mqtt sÄ ser jeg at Namron har beholdt sÄnn ca kompatibilitet med termostatene sine.  Mange (alle?) vendor-spesifikke properties under termostat-clusteret er de samme.  SÄ du kan mer eller mindre bare bruke denne converteren direkte: https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman-converters/blob/master/converters/fromZigbee.js#L1716
Og ellers er jo det meste standard-properties

Endret av BjĂžrn Mork
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 mĂ„ned senere...

Jeg har en Namron 1000W panelovn her. Feillevert, da planen min var Ă„ styre den gjennom en Fibaro Wall Plug og jeg ba om den dummeste ovnen de har.

Men jeg tenkte at siden den nÄ er her sÄ skal jeg prÞve Ä inkludere den. Mest bare for Ä ha prÞvd det, for jeg er ikke imponert over Zigbee. Jeg mÄ stadig snakke hardt til en eller annen Zigbee lampe eller fjernkontroll her.

Nok om det. Den dukker ikke opp etter at jeg har kjÞrt en include ialfall. Avstand til kontroller er ca. 1m, og ikke 50cm som det stÄr et eller annet sted. Det er ikke enkelt Ä fÄ til her. SÄ den blir nok Ä styre med Z-Wave. 
Om noen har en strÄlende idé sÄ kan jeg godt prÞve igjen. Men vanlig etter-boka lÞsning funker ikke.

Og jeg ser dette ikke er i HomeSeer rommet, sÄ bÞr gjÞre oppmerksom pÄ at det er HS4+JowiHue+DeConz jeg kjÞrer.

-------

NĂ„ ser jeg at DeConz har funnet den, og finner data i Cluster Info. Men JowiHue ikke.
Det betyr kanskje at andre systemer (enn HS4+JowiHue+DeConz) kan fÄ tak i den. Bare prÞv!

Om jeg kjeder meg en kveld sÄ kan det hende jeg prÞver Ä gÄ inn direkte mot DeConz REST-API og se om jeg kan fÄ kontakt med ovnen. NÄ er den jo "pÄ nett".

 

Endret av Einar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vil anbefale zigbee2mqtt i stedet hvis det er slik at du er vant til at Zigbee betyr trÞbbel. Da tror jeg det mÄ vÊre noe galt med systemet ditt, uten at jeg skal pÄberope meg noen erfaring med hverken  DeConz eller JowiHue.

 

Men det er jo selvsagt ikke bare-bare Ă„ migrere heller...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ser denne ovnen har vÊrt med i test hos tek.no https://www.tek.no/samletest/i/4qXjqR/panelovn-med-wifi-styring-2022#namron-panelovn-zigbee-for-de-litt-mer-avanserte-men-stort-potensial , og der skriver de at den blir ganske varm i front.

 

 

@Kristoffer Nilsen kan du si noe om hvor varm det er snakk om? Tenkte Ä ha den pÄ barnerom, men det er jo en litt dÄrlig ide om den blir sÄpass varm at man brenner seg...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

BjĂžrn Mork skrev (PĂ„ 18.11.2022 den 11.59):

......... Da tror jeg det mÄ vÊre noe galt med systemet ditt, uten at jeg skal pÄberope meg noen erfaring med hverken  DeConz eller JowiHue.

 

Det kan godt vÊre. Men det kan ogsÄ ha noe med pris Ä gjÞre. Det jeg har mest problemer med er Ikea pÊrer som forsvinner fra nett og dauer uventet tidlig. Og Xiaomi Aquara PIR sensorer som mÄ inkluderes pÄ nytt, ta batterier ut/inn for Ä komme pÄ nett. Men det kan ogsÄ vÊre at de snakker en kinesisk dialekt av ZigbeeLL og DeConz/JowiHue ikke forstÄr.
Bortsett fra ekstremt lav varighet pÄ Ikea pÊrer! Jeg gidder ikke reklamere. Det er sÄ pes Ä bytte at jeg oppgraderer til Philips Hue ettersom de ryker. Og noterer meg den skjulte kostnaden ved Ä kjÞpe billig.

 

SÄ mÄlte jeg temperatur pÄ overflaten av Hamron 1000W ovnen. Ovnen stÄr instilt til 19C.

Og den ligger pÄ 46C pÄ det varmeste sted pÄ fronten! Det er Þverst, midt pÄ. Der vil de fleste ikke klare Ä holde hÄnda lenge.

Men det er ikke varmere enn andre tilsvarende ( gamle ) panelovner med samme H x B format jeg har.

Øverst nÊr sidene ligger den pÄ ca32C. Litt avhengig av hvor nÊr kanten jeg mÄler.

MĂ„lt med K-element som har veldig liten termisk masse.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for oppdatering om temperatur @Einar! Det hÞres jo ikke ille ut, hvertfall ikke nÄr man leser pÄ Beha sine sider at "barnesikre panelovner blir aldri hÞyere enn 65 grader" (https://www.beha.no/derfor-bor-du-bytte-ut-de-gamle-panelovnene/) - da synes jeg det er merkelig at dette er spesielt pÄpekt i testen til tek.no. Kanskje jeg fÄr sende de en mail og hÞre hva de sikter til.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Einar skrev (3 timer siden):

Det jeg har mest problemer med er Ikea pÊrer som forsvinner fra nett og dauer uventet tidlig. Og Xiaomi Aquara PIR sensorer som mÄ inkluderes pÄ nytt, ta batterier ut/inn for Ä komme pÄ nett.

Hvilke Ikea pĂŠrer er det snakk om?

Jeg har noen som var notoriske til Ä falle ut av nettet, men de ble bedre etter en firmware-oppgradering. Ingen har avgÄtt med dÞden.

Men, ja, etter Ä ha prÞvd diverse merker, sÄ kommer jeg til Ä holde meg til Hue fremover.

 

Jeg kjenner ikke Aquara sine PIR, men er de som de andre sensorene derfra sÄ har de problemer med Ä plukke seg ut en "parent" i meshet.

ForÞvrig sÄ har noen Ikea-pÊrer trÞbbel med Ä holde pÄ "children" batteri-noder.

Dette er firmware-avhengig, uten at jeg har klart Ä sette fingeren eksakt pÄ det.

De vĂŠrste dingsene er Osram/Ledvance. Disse router ikke i meshet, punktum!

FĂžlgelig kan de ikke ha "children" batterinoder heller.

 

Dette ble vel mye offtopic..

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

KjÞpte meg et par 1000W namron zigbee-ovner pÄ elektroimportÞren med tilbudet de hadde forrige uke. Koblet seg lett opp mot home assistant via zigbee2mqtt, men klarer ikke helt Ä forstÄ termostaten. Per nÄ leser temperatursensoren i ovnen at temp er 21 grader. Jeg har satt settpunktet til Ä vÊre 17 grader, og ovnen er avskrudd. Men, setter jeg opp settpunktet til 19 grader starter ovnen oppvarming, selv om romtemperaturen som nevnt er 21 grader. Det gir ikke mening for meg. Er det kanskje forventet at sentralen/home assistant styrer termostaten? Det er jo forsÄvidt ikke sÄ dumt (kan jo isÄfall bruke en ekstern temperatursensor).

 

Ellers, ovnen lager ingen klikke-lyd nÄr oppvarming skrus av eller pÄ, det setter jeg pris pÄ!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

tomas04 skrev (11 timer siden):

KjÞpte meg et par 1000W namron zigbee-ovner pÄ elektroimportÞren med tilbudet de hadde forrige uke. Koblet seg lett opp mot home assistant via zigbee2mqtt, men klarer ikke helt Ä forstÄ termostaten. Per nÄ leser temperatursensoren i ovnen at temp er 21 grader. Jeg har satt settpunktet til Ä vÊre 17 grader, og ovnen er avskrudd. Men, setter jeg opp settpunktet til 19 grader starter ovnen oppvarming, selv om romtemperaturen som nevnt er 21 grader. Det gir ikke mening for meg. Er det kanskje forventet at sentralen/home assistant styrer termostaten? Det er jo forsÄvidt ikke sÄ dumt (kan jo isÄfall bruke en ekstern temperatursensor).

 

Ellers, ovnen lager ingen klikke-lyd nÄr oppvarming skrus av eller pÄ, det setter jeg pris pÄ!

Hvilken temperatur rapporterer ovnen? Er det 21 grader som du nevner, eller mÄler du den pÄ en annen mÄte?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dette viser det vel ganske klart, hÄper jeg. Her er "occupied_heating_setpoint" satt til 17 grader, og "local_temperature" er 18.84, likevel er running state "heat". Jeg mÄ skru setpoint helt ned til 14.5 grader fÞr den skrur av oppvarming. Skjermbildet er fra zigbee2mqtt, all data kommer fra ovnen.

 

image.thumb.png.8f2450b27e90a76aa0aa7115d258f5a0.png

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hmm, jommen stÄr det det. Men det stÄr jo og "Hysterersis setting, range is 5-50, unit is 0.1oC, Default: 5." Jeg tolket det som det var 0.5 grader hysterese, men sÄ stÄr det 5° pÄ hÞyre siden.

 

Fant og denne i github https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/14412

 

Her er det tydeligvis en bug.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 mĂ„ned senere...

Har akkurat kjÞpt med Namron 1000W Zigbee ovn. Var fornÞyd til jeg fant ut at den ikke lystrer pÄ temperaturen-innstillingen.

 

Jeg begynte Ä ane litt ugler i mosen med temperatur sensoren til ovnen, synes den holdt seg skrudd pÄ veldig lenge. Normalt sÄ skal en ovn som oppnÄr 21 grader ha en lite slingringsmonn, default kommer ovnen med et slingringsmonn pÄ 0.5 grader som betyr at ovnen kan varme opp til 21.5 grad, og begynne Ä varme opp ved 20.5 grader. Men denne ovnen kjÞrte pÄ ganske hard synes jeg.

 

Jeg la en Aqara temperatur-sensor pent og pyntelig der knappene er pÄ panelet. Ovnen er satt til 21grader.

image.png.3ab6839ac30e52948fad897f806879d4.png

 

SĂ„ var det bare Ă„ begynne avlesingen til Aqara, og legge dette inn som temperatur-kompensering i Namron.

 

image.png.1d50f36d9c6e9064ebb80097390796ee.png

 

ForsÞker Ä kompensere sÄ hÞyt som mulig, nÄ er jeg oppe i 3 grader pluss, men ovnen kjÞrer pÄ. SÄ selv om ovnen er satt til 21 grader. Og temperaturen er kompensert pÄ maks sÄ fortsetter ovnen Ä varme opp. SÄ den eneste mÄten Ä fÄ ovnen til Ä roe seg ned er Ä sette en lavere innetemperatur, men det blir jo helt feil. Folk i huser (barn og koner) skal kunne gÄ til ovnen for Ä sette den til f.eks 20 eller 21 grader. Men dette lar seg ikke gjÞre pÄ en fornuftig mÄte.

 

 

image.thumb.png.12df73df4c3bff365b59278f519fdccb.png

 

 

Namron har kommet med et produkt som jeg har Þnsket meg kjempelenge, endelig er produkt som benyttet Zigbee som jeg kunne bruke lokalt uten Ä vÊre pÄ skya, men som likevel ikke oppnÄr helt det jeg forventer av termostat-funksjonalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ovnen mÄler temperatur nede ved gulvet der de tar inn luft. Du kan ikke mÄle med en Aqara pÄ toppen av ovnen (eller jo, du kan jo det. Men det er ikke der ovnen mÄler)

Dessuten, gode ovner har ikke en hysterese, men har en PID regulator og gir en effekt som er akkurat det som trengs for Ă„ holde en presis temperatur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

stigvi skrev (11 timer siden):

Ovnen mÄler temperatur nede ved gulvet der de tar inn luft. Du kan ikke mÄle med en Aqara pÄ toppen av ovnen (eller jo, du kan jo det. Men det er ikke der ovnen mÄler)

Dessuten, gode ovner har ikke en hysterese, men har en PID regulator og gir en effekt som er akkurat det som trengs for Ă„ holde en presis temperatur.


Det kan godt hende at jeg tok utgangspunkt i feil plassering av ovnen. Men selv nÄr jeg nullstilte temperatur kompenseringen og la den til null sÄ burde den ha skrudd seg av f.eks ved en halv grad over det som den ble satt til. Jeg tok en factory reset og ovnen holdt det gÄende pÄ maks i flere timer, mens min gode gamle ovn slukket seg av og pÄ. Som tomas04 benevnte tidligere. Temperaturen mÄ stilles helt utenfor det man Þnsker for Ä oppnÄ Þnsket temperatur-omrÄde noe som ikke gir mening.
 

Tror jeg vil vente til dette produktet blir revidert fÞr jeg tar kjanse pÄ Ä bruke det. Spesielt nÄr kone eller barn setter den til 20-21 grader sÄ forventer man at ovnen skrur seg av etter 20.5 ikke kryper oppover 22-23-24 grader (og det var mÄl med intern temperatursensor i ovnen ikke fra Aqara).

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ovner med hysterese som dette er uansett en dÄrlig ide. NÄr temperaturen er en halv grad under det en Þnsker, er det ingen fornuft i at ovnen skal slÄ seg pÄ full styrke og sende varm luft oppunder taket. Av / pÄ regulering som dette var moderne da mekaniske bimetall termostater ble introdusert. Dagens teknologi gir helt andre muligheter og denne Namron ovnen ser ut til Ä gi blaffen i det.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 mĂ„ned senere...
On 08/01/2023 at 10:15, Prizm78 said:


Det kan godt hende at jeg tok utgangspunkt i feil plassering av ovnen. Men selv nÄr jeg nullstilte temperatur kompenseringen og la den til null sÄ burde den ha skrudd seg av f.eks ved en halv grad over det som den ble satt til. Jeg tok en factory reset og ovnen holdt det gÄende pÄ maks i flere timer, mens min gode gamle ovn slukket seg av og pÄ. Som tomas04 benevnte tidligere. Temperaturen mÄ stilles helt utenfor det man Þnsker for Ä oppnÄ Þnsket temperatur-omrÄde noe som ikke gir mening.
 

Tror jeg vil vente til dette produktet blir revidert fÞr jeg tar kjanse pÄ Ä bruke det. Spesielt nÄr kone eller barn setter den til 20-21 grader sÄ forventer man at ovnen skrur seg av etter 20.5 ikke kryper oppover 22-23-24 grader (og det var mÄl med intern temperatursensor i ovnen ikke fra Aqara).

Jeg har samme ovnen og opplever det samme problemet. Jeg fikk svar fra Namron/El.importÞren om at det "skulle vÊre sÄnn" og fikk tilsendt et skriv som jeg legger ved her.

image.thumb.png.f943d89ae3b2202b6837396fc857f206.png

Jeg nevnte for dem at det ikke bare er visningen det er noe feil med, siden rommet faktisk ender opp med en for hÞy temperatur, og sendte dem logging som "bevis". Han jeg snakket med skulle sende det videre til produktsjefen, sÄ fÄr vi se hva det ender med...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Suverent at du har prÞver Ä fÄ de obs pÄ problemstillingen! Helt tullete produkt slik det er i dag. Det kan umulig ha vÊrt testet?

 

Er det noen annen mÄte vi kan lÞse dette problemet pÄ da? Mitt Þnske er Ä f. eks knytte temperatur-valget pÄ ovnen opp mot en generisk termostat i home assistant (som settpunktet), deretter la den generiske termostaten styre heating/off direkte pÄ ovnen. En ekstern temperatursensor vil da og vÊre mulig Ä benytte seg av, evt. ovnens interne temperatursensor som og er eksponert utad.

 

Ulempen er hvis zigbee-nettverket ramler ned lÄses statusen pÄ det den generiske termostaten sist satte ovnen til Ä gjÞre, f. eks ved heating vil den da Þke temperatur opp mot setpunktet + 3 grader. Jeg har forsÞkt sÄ smÄtt Ä programmere inn dette men ikke kommet i mÄl. Det optimale hadde vÊrt Ä endt opp med en blueprint med denne lÞsningen.

Endret av tomas04
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Andre med Homeseer og Raspbee (Phoscon) so har fÄtt dette til?

Den vises i Decons men ikke i Phoscon. 

 

Phoscon:

Versjon 2.19.03 / 19.9.2022

Firmware 26400500

 

Eller er dett rett og slett et produkt som ikke er vÊrt Ä bruke tid pÄ...?

Endret av Tinge76
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har to slike panelovner koblet mot Futurehome.

 

Sliter som dere at de varmer tross at temperaturen panelovnen selv melder er langt over det som er stilt inn. 
 

Ovnen mÄler 21 grader

Ovnen er satt til 19 grader

Ovnen varmer som besatt đŸ€·đŸŒâ€â™‚ïž


Ovnene stÄr i en leilighet vi pusser opp sÄ er litt til og fra. Satt de pÄ 15 grader i gÄr. Ser ut til at temperatur hoverer rundt 18 grader nÄ.

 

MĂ„ legge til at opplevd temperatur ikke stemmer med det Nanron skriver. Setter jeg ovnen til 18 grader er det badstu i rommet.

Endret av Lars3000
Badstu
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.