Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Behov for gatewayer?


Hold Brillan

Spørsmål

Har enkelte smart-produkter som Hue-pærer, Ikea-pærer og Nedis-følere. På alle disse følger det med gatewayer for full funksjonalitet.

 

Kan en sentral (Homey e.l.) erstatte disse gatewayene eller vil det fortsatt være behov for én gateway til hver produktserie?

 

Endret av Hold Brillan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1
Hold Brillan skrev (15 timer siden):

Hmm, med andre ord så er disse gatewayene nødvendig.

Ikke alle, men noen må du nok belage deg på å ha, ja.

 

Hold Brillan skrev (15 timer siden):

Finnes det noen smarte applikasjoner der disse ulike produktene kan styres/administreres fra? Ønsker å unngå en app for Hue med varslinger, en app for Nedis med varslinger, en app fra Gardia med varslinger osv.

Det er den hellige gral for oss alle. :)

Jeg sjekker i prinsippet kun et sted, og det er i HomeSeer.

 

@Terje Klungervik har allerede nevnt HomeSeer, men du kan også se på f.eks. HomeAssistant, Homey, OpenHab eller SmartThings.

 

Hold Brillan skrev (15 timer siden):

Hva er mulig med smartehjem?

Tja... gitt at du har kompatibelt utstyr, så er vel svaret egentlig "alt er mulig".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ved bruk av Homeseer så kan du bruke Deconz på en raspberry pi som dekker alle zigbee enhetene du har iallefall. 

 

Homey har vel zwave, zigbee, 433 mhz og 868 mhz innebygget i seg. Men hvor langt de har kommet med å kunne styre alle zigbeene er jeg usikker på. Sist jeg sjekket så var det flere zigbee enheter de ikke kunne styre/få informasjon fra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmm, med andre ord så er disse gatewayene nødvendig. Finnes det noen smarte applikasjoner der disse ulike produktene kan styres/administreres fra? Ønsker å unngå en app for Hue med varslinger, en app for Nedis med varslinger, en app fra Gardia med varslinger osv.

 

Hva er mulig med smartehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Joda, jeg ser den. Men når jeg begynte med smarthus greier, så hadde jeg også lyspærer som kunne ha farget lys, men etter hvert så jeg ikke poenget med å sitte i stua med rosa lys i taket. Men jeg har Twinkly juletre lys, så noe farger blir det nok når treet kommer inn om noen dager. God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.