Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarte strømleverandører og løsninger


Anbefalte innlegg

Tenkte det kanskje kunne være bruk for en tråd for å diskutere smarte strømleverandører?

Kommer til å fortsette med Tibber, men en del er på flyttefot

Tror det bare er Oss/Vibb som er sin egen teknologileverandør som Tibber?
De har ihvertfall utviklet sin egen HAN-leser og har en "nerdemodus" på nettsiden

Det er en del back-end leverandører som flere selskap bruker (se artiklene i Europower og TU for å finne dem)
NxtEnergy - HAN-leser
Hark Technologies - HAN-leser og smartstyring
Enode - Smartlading og smartstyring
Jedlix - Smartlading

True Energy (Landis Gyr) - Smartlading

Europower har en fin oversikt over teknologileverandørene som mange andre benytter seg av:
https://www.europower-energi.no/nyheter/na-er-den-nye-nettleien-her-her-er-dingsene-som-kan-hjelpe-deg/2-1-1248420

TU har en artikkel om smartlading og backend-leverandører:
https://www.tu.no/artikler/du-kan-fa-penger-for-a-lade-elbilen-smart/515526

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
eisa01 skrev (På 2.10.2022 den 12.45):

Kommer til å fortsette med Tibber

Samme her. Forskuddsbetalingen er storm i et vannglass. I praksis har det ingen betydning, men det gjør muligens at Tibber sliter mindre med å betale for den strømmen vi likevel skal bruke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, med tanke på hvordan store deler av strømbransjen opererer så er fordelen av å være kunde i et selskap som ettertrykkelig blir dekket av media uvurderlig.

Det var vel ingen som advarte om konsekvensene av Fjordkraft sine mange variabel-avtaler, før kundene fikk regninger for noen dager siden?

Det var jo kjent allerede i midten av oktober at det ville være en svært dårlig deal den måneden...

 

Tibber kan aldri ubemerket gjøre noe slikt med prisingen sin, siden de er for transparente med kun en avtale :)

La forresten til True Energy – men for all del ikke bytt til Agva for å teste dem, de er på klagetoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer nesten på om jeg skal ringe opp igjen til hun fra Fjordkraft som ringte meg flere ganger, hun har nemlig ikke ringt igjen etter Fjordkraftblemmen. Hun visste jeg hadde Tibber så argumentet var at det var dumt å betale forskudd for strøm, ja det er kanskje det men strømleverandør er nå strømleverandør, et fordyrende ledd uansett.

 

Eneste ugunstige jeg kan tenke meg med Tibber er om de går konk etter jeg har betalt forskudd for en halv måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snitt så vil man ikke betale forskudd, men hvis prisen går ned så er det nok sannsynlig at det blir noe faktisk forskuddsbetaling de månedene

Men, da vil jeg også tro at risikoen for at de går konkurs er minimal. Det skjer først og fremst hvis prisen eksploderer (tenk makspris på 40 kr/kWh over flere døgn som i Texas - der gikk spotprisleverandører konkurs)

Edit: Og hvis det skjer, så gjelder jo det alle spotprisleverandører uavhengig av faktureringsmetode :)

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tibber har endret på faktureringsrutinene sine igjen:
De bruker nå priser fra de finansielle markedet, i stedet for snittpris siste måned, for det estimerte forbruket til forfallsdato

I prinsippet er dette en bedre pris å bruke, men vil si det er uryddig å ikke varsle om at de endrer metoden slik at folk får sticker-shock igjen og det kommer på forsiden av VG...

De hadde en live Q&A ved forrige endring, og sa de hadde tenkt på begge metoder og sjekket av begge med NVE, men valgte snittpris fordi den var mer transparent (ikke like lett å finne prisene på det finansielle markedet). De skulle dog vurdere det framover opp mot hvor "rettferdig" det ble mtp å holde kostnader nede

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli skeptisk til dette. Siden jeg akkurat har overtatt ny bolig, så registrerte jeg Tibber da jeg ønsket å støtte dem. Jeg regner med Pulse blir en betalt tjeneste snart, så tenkte å sette det opp til MQTT. Spørsmålet er vel om Pulse V1 og V2 er forskjellige på MQTT. Evt om det er andre leverandører som er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tibber, og fikk i dag en faktura på 6.500.-. Estimert forbruk i desember i henhold til appen er 1530 kWt tilsvarende 2.596.- (også hentet fra appen). Skjønner lite av det, og Tibber svarer ikke.

 

image.thumb.png.17909b586cf5c23a16a790ae07bb909e.png

Endret av Mobile26
fil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobile26 skrev (14 minutter siden):

Skjønner lite av det

Det er vel så enkelt at app og faktura baserer seg på forskjellige estimat av hva fremtidig strømpris blir i desember. Om det er smart å la disse bruke forskjellig pris, er tvilsomt. Men jeg forstår at det kan være vanskelig å oppdatere et system i en fei når ledelsen plutselig finner ut at fakturaens estimat skal endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobile26 skrev (16 minutter siden):

Tibber svarer ikke.

Tibber har gått helt av hengslene. Min Tibberffaktura for november ble omlag 7x reelt forbruk ekskl strømstøtte.

 

Mye av problematikken er at en vesentlig del av Tibbers estimat, om det blir riktig, blir tilbakebetalt gjennom strømstøtten og den har jo ikke Tibber i sine systemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det bli for mye Tibber-klaging her, syns selv det ble litt håpløst i det siste med alle disse endringene, men det hjelper ingen finne smarte strømleverandører ;)

 

Spent på om de kommer til å backtracke på et tidspunkt, for hvis de er de eneste som kjører dette faktureringsopplegget så virker det som om folk forlater dem i stor skala

 

Et av problemene er at de gikk bort fra modellen ved å ha passthrough på kostnader på påslaget og endre hver måned, til å garantere det i 12 mnd for å kunne komme inn på Forbrukerrådets ubrukelige prisportal som for det meste anbefaler useriøse selskap. Nå har de gått over tilbake til å ikke garantere påslaget, men de fleste er jo fortsatt på denne modellen

 

Så i prinsippet kan de ikke gå tilbake til etterskuddsfakturering ved å øke påslaget for å finansiere arbeidskapital før om litt under ett år

Tror som sagt Vibb (del av Å Energi) er den mest lovende konkurrenten i Norge, om ikke Octopus Energy etablerer seg. Kunne vært fint om noen prøver dem og melder tilbake hva de syns?

edit: Vibb jobber visst forresten med å integrere Pulse, og så ser de på varmeprodukter (spurte om Mill og Futurehome)

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zephyr skrev (8 timer siden):

Har byttet over til Vibb i dag, men kommer jo til å savne strømpriser og andre funksjoner rett i Homeseer.

Noen som har tanker om å lage en "VibbSeer" plugin her? De skal jo ha et åpent API virker det som.

Er det ikke lurere å hente strømpriser fra noen som ikke er relatert strømleverandøren? Så slipper du innlåsningsproblematikken i fremtiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter fra Nordpool på en "uoffisiell" måte og fortsetter med det så lenge det går. Men jeg henter også fra Entso-e som har et offisielt api og som er så nærme kilden til priser som det er mulig å komme.

Noen har nevnt Forbrukerrådet sitt api. Så har en "Hvakosterstommen.no" og det er sikkert flere.

Mobile26 skrev (8 minutter siden):

Helt sikkert. Hvor og hvordan?

Hvis du bruker Home Assistant, så kan jeg anbefale entso-e integrasjonen. Å konvertere fra euro til kroner kan også lett automatiseres og det kan jeg vise hvordan jeg gjør hvis det er aktuelt. Min konverterte pris avviker fra offisiell Nordpool-pris med et øre og knapt nok det. Det skyldes forskjellige vekslingskurser, men avviket er så lite at det betyr ingenting for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkemannen skrev (6 minutter siden):

Integrasjon mot Tibber Pulse.. ? Vibb skal visst få igang dette, er det andre som har planer om dette, evt allerede har fått det på plass?

De har jo sin egen løsning med "Oss brikken".

Sånn rent teknisk - hvordan skal de klare å integrere Pulse? Da må en vel i så fall inn å endre på oppsettet på den og det er jo ikke for hvermansen å klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (9 timer siden):

Hvordan virker det som det? De er ganske stille rundt det i så fall.

Det ligger beskrevet her: https://oss.no/nerdemodus

Ser ut som man må koble til e.g., en Pi på USB-porten, så ikke helt sømløst som via online API til Tibber Pulse

 

stigvi skrev (9 timer siden):

Sånn rent teknisk - hvordan skal de klare å integrere Pulse? Da må en vel i så fall inn å endre på oppsettet på den og det er jo ikke for hvermansen å klare.

Enten det, eller at folk må oppgi API-key fra https://developer.tibber.com/settings/access-token

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkemannen skrev (4 minutter siden):

Som man må kjøpe- Har man allerede en pulse, hadde det vært kjekt å bruke den.

Det er det. Men du er ikke avhengig av noen bedrifter for å kunne bruke den. Den kan settes opp til å sende data til lokal mqtt broker og så er du kvitt avhengigheten til strømleverandøren. Synd for de, for det er jo det som er hovedpoenget med slike produkter - å gjøre det mindre attraktivt å bytte leverandør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (På 4.12.2022 den 15.43):

Jeg begynner å bli skeptisk til dette. Siden jeg akkurat har overtatt ny bolig, så registrerte jeg Tibber da jeg ønsket å støtte dem. Jeg regner med Pulse blir en betalt tjeneste snart, så tenkte å sette det opp til MQTT. Spørsmålet er vel om Pulse V1 og V2 er forskjellige på MQTT. Evt om det er andre leverandører som er bra

Pulse ER en betalt tjeneste allerede, det ligger i de 39,-/mnd du betaler på Tibber-abonnementet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.