Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppladbare batterier, bl.a. for låser


stigvi

Anbefalte innlegg

espenvp skrev (13 minutter siden):

Håper det blir en lås med en ladbar batteriløsning (ladbare AA NiMH batterier er ikke et alternativ).

Hva slags andre batterier mener du har en levetid på opp mot 20 år? For det er etter min mening absolutt minstekrav på et produkt som dette. Å bruke standard 18650 batterier går jo, men bruksmessig er de et dårligere alternativ enn AA med hensyn til utbredelse av lader i de tusen hjem. Et slikt produkt med et integrert og / eller et proprietært batteri er håpløst. Skal i alle fall ikke jeg bruke penger på.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, stigvi said:

Hva slags andre batterier mener du har en levetid på opp mot 20 år? For det er etter min mening absolutt minstekrav på et produkt som dette. Å bruke standard 18650 batterier går jo, men bruksmessig er de et dårligere alternativ enn AA med hensyn til utbredelse av lader i de tusen hjem. Et slikt produkt med et integrert og / eller et proprietært batteri er håpløst. Skal i alle fall ikke jeg bruke penger på.


Det finnes ikke batterier til dette formålet med <=20 års levetid. Om det er 18650 Li-ion eller noe annet - er ikke så viktig. Dog 18650 formfaktoren er jo nå blitt relativt utbredt. I all hovedsak utskiftbare og oppladbare batterier med en USB-C plugg eller tilsvarende i låsen for lading av batterier.
Bør være overkommelig å sette låsen på kabellading over natten, alternativt ta de ut og lade de for seg. Same-same-but-different.

Endret av espenvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jaknudsen said:

Hvordan er dette bedre enn å rullere på oppladbare AA-batterier?

De beste AA NiMH batteriene du får i dag er 1.2V / 2850mAh, noe som gir: 3420 mWh
De beste 18650 Li-ion batteriene du får i dag er 3,7V / 3500mAh , noe som gir: 12950 mWh

Kilde: det som er tilgjengeig fra batterionline.no (ikke veldig vitenskapelig)

Altså er energikapasiteten 3,78 ganger større på et 18650 batteri kontra et AA (NiMH).
I tillegg er AA-NiMH batterier 0,3 volt lavere spenning på enn engangs-AA batterier, så låsen vil klage mye tidligere på lavt batteri.

En lås med 2x 18650 Li-ion (utskiftbare celler) med innebygget lader i låsen og ekstern USB-C tilkobling for lading, kontra 4x AA (NiMH), tror jeg i praksis ville gitt 2-3 ganger lengre batterilevetid.
 

Endret av espenvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenvp skrev (3 minutter siden):

I tillegg er AA-NiMH batterier 0,3 volt lavere spenning på enn engangs-AA batterier, så låsen vil klage mye tidligere på lavt batteri.

Bare en spørsmål fra sidelinjen: AA-NiMH beholder vel 1.2V helt til de er tomme? Det er vel bare ikke-oppladbare batterier som gradvis får lavere spenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenvp skrev (1 time siden):

Altså er energikapasiteten 3,78 ganger større på et 18650 batteri kontra et AA (NiMH).

Med tanke på at 18650 har 2,6 ganger større volum enn AA så ville jeg trodd forskjellen i kapasitet var større.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilsvarende for ikke-oppladbare? Spørsmålet mitt over var basert på dette:

 

"Engangsbatterier har også gjerne en spenning på 1,5 volt, der denne reduseres gradvis under bruk. Oppladbare batterier har en lavere spenning på 1,2 volt, men holder til gjengjeld denne konstant under hele virketiden. Med engangsbatterier kan du blant annet oppleve at lommelykten din lyser svakere mot slutten fordi spenningen faller. Dette fenomenet unngår du med oppladbare batterier."

 

https://www.tek.no/samletest/i/Bj2Xme/det-beste-oppladbare-batteriet

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Venin said:

Har du tilsvarende for ikke-oppladbare? Spørsmålet mitt over var basert på dette:

 

"Engangsbatterier har også gjerne en spenning på 1,5 volt, der denne reduseres gradvis under bruk. Oppladbare batterier har en lavere spenning på 1,2 volt, men holder til gjengjeld denne konstant under hele virketiden. Med engangsbatterier kan du blant annet oppleve at lommelykten din lyser svakere mot slutten fordi spenningen faller. Dette fenomenet unngår du med oppladbare batterier."

 

https://www.tek.no/samletest/i/Bj2Xme/det-beste-oppladbare-batteriet

Er vel denne du leter etter:
image.png.d3097cfa5d89f39812c61d3312a634b4.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/09/2022 at 10:30, espenvp said:

En lås med 2x 18650 Li-ion (utskiftbare celler) med innebygget lader i låsen og ekstern USB-C tilkobling for lading, kontra 4x AA (NiMH), tror jeg i praksis ville gitt 2-3 ganger lengre batterilevetid.


Jeg bytter batteri (AA) i min Yale Doorman to eller tre ganger i året. Trenger ikke lenger levetid enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenvp skrev (På 29.9.2022 den 10.30):

De beste AA NiMH batteriene du får i dag er 1.2V / 2850mAh, noe som gir: 3420 mWh
De beste 18650 Li-ion batteriene du får i dag er 3,7V / 3500mAh , noe som gir: 12950 mWh

Noe som igjen betyr at energitettheten i 18650-celler er 80% bedre enn i NiMH AA. Det er jo litt. 

stigvi skrev (På 29.9.2022 den 11.38):

Med tanke på at 18650 har 2,6 ganger større volum enn AA så ville jeg trodd forskjellen i kapasitet var større.

Hmm. 

Volum 18650: 9*9*3,14*65=16532mm3.
Volum AA (14510): 7*7*3,14*51=7847m3.

16532/7847=2,1. Ikke 2,6 så vidt jeg kan regne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (6 timer siden):

Hmm. 

Volum 18650: 9*9*3,14*65=16532mm3.
Volum AA (14510): 7*7*3,14*51=7847m3.

16532/7847=2,1. Ikke 2,6 så vidt jeg kan regne ut.

Kan sikkert stemme det også. Jeg målte med skyvelære på et jeg hadde. Problemet med 18650 batterier er at de finnes i forskjellige lengder. Antar at det skyldes at noen har innebygd beskyttelse-elektronikk og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Kan sikkert stemme det også. Jeg målte med skyvelære på et jeg hadde. Problemet med 18650 batterier er at de finnes i forskjellige lengder. Antar at det skyldes at noen har innebygd beskyttelse-elektronikk og andre ikke.

Ja, 18650 med elektronikk kan være opptil 18700. Men det er ikke noe vanskelig å ta høyde for det i holderen til batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkirkebo skrev (13 minutter siden):

Ja, 18650 med elektronikk kan være opptil 18700. Men det er ikke noe vanskelig å ta høyde for det i holderen til batteriet. 

Men når produsenten ikke har tatt høyde for det, da blir det fort et problem. Jeg har en ekstern harddisk med minnekort-leser. Den er lagd for å ta backup av bilder på minnekort når en er på farten. Jeg leita i flere måneder før jeg omsider fant rette batteriet som var kort nok. 18650 kan være så mye rart, fant jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.