Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva bruker folket som 433 mottaker/sender?


Kim123

Anbefalte innlegg

Verisure kommer og henter brannvarslerene/alarmsystemt og må i den forbindelse bytte ut de eksisterende røykvarslerene med noen nye. 

Det blir et system på 433MHz, tanker er å hente ut status om brannalarmen utløses. 

 

Det store spørsmålet nå, hvilken mottaker/sender skal brukes?

 

Ser det finnes en del emner om rfxtrx433, men disse er flere år gamle og ser ikke så mange selger disse lengre. 

Den bør helst kobles via nettverk eller usb, ikke trådløst. 

 

Jeg har og et ønske om å kunne styre markisen som er fra Jula og går på 433MHz. 

Har i dag telldus som brukes til en utetemp føler. Hadde et håp om at fjernkontrollen til markisen kunne intregreres i telldusen, men det gikk da ikke.. 

Endret av Kim123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kim123 endret tittelen til Hva bruker folket som 433 mottaker/sender?

Kommer ikke med noe godt forslag til mer moderne løsninger, men vil heller bekrefte at RFXtrx433 (XL i mitt tilfelle) fungerer like fint i dag som da jeg satte den opp i 2018. Den har vært tilkoblet serveren min via en RPi og Ser2Net.

Jeg har benyttet den med HomeSeer og RFXcom-plugin, men har nå koblet den inn i mitt Home Assistent test oppsett også. Til nå ser det ut som om den også fungerer godt der.

 

Jeg bruker den til å kontrollere div. strømplugger, og lese inn status på tempsensorer og brytere. I tillegg ser jeg nå i HA at den har oppdaget ca. 20 brannvarslere uten at jeg selv har en eneste 433MHz varsler (og bor i enebolig) :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det da en arduino med en RF antenne som man kan koble til en maskin?

 

Jeg vil ikke kjøre det via en rasberry pi hvis jeg bare kan koble det direkte i NUC'en

 

Finnes det et ferdig oppsett som allerede er loddet og klart noen steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i 2017 kjøpte jeg fra https://www.nodo-shop.nl/en/21-rflink-

 

Jeg har min koblet direkte i NUC-en via USB (ingen RPI). Du må bare velge pakke og i tillegg kjøpe loddeservicen: https://www.nodo-shop.nl/en/rflink-/132-soldeerservice-rflink.html

 

Ser det er mange flere pakker nå enn da jeg kjøpte, men jeg har ikke satt meg inn i mulighetene. Husker jeg ikke gadd å kjøpe med kabinett, så jeg lagde mitt eget av en plastboks. Ser det er flust av 3D-modeller på thingiverse.com dersom du har 3D-printer tilgjengelig.

 

image.png.06a6dcdd57919a74752e53f4bcd8474e.png

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom enheter ikke er støttet er det bare å kontakte RFLink-folka(eller fyren) med noe logger og noe greier og så pleier de(eller han) å legge til støtte for det. Var i hvert fall sånn for noen år siden. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillmar skrev (5 timer siden):

Kommer ikke med noe godt forslag til mer moderne løsninger, men vil heller bekrefte at RFXtrx433 (XL i mitt tilfelle) fungerer like fint i dag som da jeg satte den opp i 2018. Den har vært tilkoblet serveren min via en RPi og Ser2Net.

Jeg har benyttet den med HomeSeer og RFXcom-plugin, men har nå koblet den inn i mitt Home Assistent test oppsett også. Til nå ser det ut som om den også fungerer godt der.

 

Jeg bruker den til å kontrollere div. strømplugger, og lese inn status på tempsensorer og brytere. I tillegg ser jeg nå i HA at den har oppdaget ca. 20 brannvarslere uten at jeg selv har en eneste 433MHz varsler (og bor i enebolig) :D 

Samme her, eg er i HomeSeer-verden. Fungerer akkurat som den skal.
Blir brukt veldig til å sende kommandoar, med unntak av midlertidige ting som juletrelys og slikt (for å ikkje endre mesh-nettverk i Z-wave eller Zigbee). Viktigaste jobben er å "sniffe" etter signal frå røykvarslarar (KD101) og eit fåtalls (stadig færre) temperatur-/RH-sensorar, og det gjer den veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er RFlink satt opp til Home Assistant. Etter et lite google søk på hvordan man laster inn firmware var det plankekjøring. RFlink kom inn i home assistant på første forsøk, og vært bra stabilt. Imponert og veldig fornøyd. Jeg klarer til og med styre markisen på terrassen nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.