Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Matter er her!


Moskus

Anbefalte innlegg

Matter, altså Standarden med Stor S for oss som driver med hjemmeautomasjon, er endelig sluppet! :)

Matter gjøre at vi slipper mer imkompabilitet, og er og skal bli støttet av overraskende mange aktører. Forhåpentligvis vil det bety mindre hub'er og at mer utstyr kan snakke sammen uten for mye problemer. Dette kan bli genialt! Men det gjenstår selvfølgelig å se...

 

Selv om standarden nå er sluppet, kan vi nok dessverre ikke forvente ting endrer seg over natten, men det er lys i enden av tunellen. Ikea sin nye hub skal være klar for Matter (enn dog til en nesten dobbelt så høy prislapp).

 

 

Kilde: Press release.


Vis full oppføring

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles ikke forstått hva Matter er. Man må vel fremdeles ha en controller til f. eks Z-Wave, ZigBee osv.

 

Er det slik at med Matter så slipper man Philips Hue ZigBee hub og Ikea Trådfri ZigBee hub, og kan istedenfor bruke f. eks Homey? Jeg trodde det var slikt idag.

 

Matter er vel ikke egen protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matter skal vel gjøre det slik at "noe" kan snakke enklere med "noe", om det nå er via Zigbee, Z-wave, wifi/ethernet, etc.

 

Hvis jeg kjøper en vaskemaskin som snakker Matter (f.eks. via wifi), så skal altså smarthuset mitt kunne f.eks. lese status, muligens starte den, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, MrE said:

Jeg har fremdeles ikke forstått hva Matter er. Man må vel fremdeles ha en controller til f. eks Z-Wave, ZigBee osv.

 

Er det slik at med Matter så slipper man Philips Hue ZigBee hub og Ikea Trådfri ZigBee hub, og kan istedenfor bruke f. eks Homey? Jeg trodde det var slikt idag.

 

Matter er vel ikke egen protokoll?

Jo, Matter er en kommunikasjonsprotokoll. Men benytter (i alle fall i første omgang) nettverksprotokollene WiFi og nye Thread (pluss Bluetooth til oppsett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (25 minutter siden):

Jeg har fremdeles ikke forstått hva Matter er. Man må vel fremdeles ha en controller til f. eks Z-Wave, ZigBee osv.

 

Er det slik at med Matter så slipper man Philips Hue ZigBee hub og Ikea Trådfri ZigBee hub, og kan istedenfor bruke f. eks Homey? Jeg trodde det var slikt idag.

 

Matter er vel ikke egen protokoll?

Matter er applikasjonslag over Thread som er nettverksprotokoll. Thread er veldig lik zigbee med hensyn til radio, men er IP basert. Det er mer å lese her: What is Thread and how will it help your smart home? - The Verge

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becker skrev (28 minutter siden):

Litt forvirret jeg også. Er det riktigere å kalle det en en meldingsprotokoll som er lik uansett hva den bruker under?
WiFi Thread, ZigBee, BT...
 

Tror ikke vi skal blande inn zigbee og zwave her. Etter det jeg kjenner til finnes det "Matter over Thread" og "Matter over Wifi". Zigbee og zwave kommer nok til å forbli som i dag og de vil nok også få stadig nye produkter som bruker enten zigbee eller zwave. Men kanskje farten i nye produkter vil avta og stoppe helt opp. Det avhenger jo av hvor populær Thread blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det blir ny protokoll som skal konkurrere med ZigBee og Z-Wave. Thread er IPv6 trådløs protokoll.

Man slipper hub fordi enhetene snakker direkte sammen - men man må jo fremdeles ha en hjerne i anlegget, og hjernen kan likesågodt være hub..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (2 timer siden):

Aha, så det blir ny protokoll som skal konkurrere med ZigBee og Z-Wave.

Tja, det er nok en stund før den kan konkurrere mot Zigbee og Z-wave på det Zigbee og Z-wave er gode på: Lys og varme.

Jeg tipper trenden lenge enda kommer til å være at Z-wave og Zigbee fortsetter fint med det, men så bruker man en gateway som er Matter-kompatibelt som kan snakke med TVen, stereoanlegget, VVB, kaffemaskin og oppvaskmaskin.

 

Jeg håper i det minste det. :) 

For ellers har de misforstått mandatet sitt. Zigbee og Z-wave fungerer jo strålende, det er alt annet som ikke fungerer (dvs. lar seg integrere lett i et smarthus). ;) 

 

Det jeg frykter er at vi skal gå på en Zigbee 1.0-problemstilling, der alt riktignok bruker samme protokoll, men det velges i hytt og gevær hvilke deler som implementeres og hvordan det brukes... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (16 timer siden):

Tja, det er nok en stund før den kan konkurrere mot Zigbee og Z-wave på det Zigbee og Z-wave er gode på: Lys og varme.

Jeg tipper trenden lenge enda kommer til å være at Z-wave og Zigbee fortsetter fint med det, men så bruker man en gateway som er Matter-kompatibelt som kan snakke med TVen, stereoanlegget, VVB, kaffemaskin og oppvaskmaskin.

 

Jeg håper i det minste det. :) 

For ellers har de misforstått mandatet sitt. Zigbee og Z-wave fungerer jo strålende, det er alt annet som ikke fungerer (dvs. lar seg integrere lett i et smarthus). ;) 

 

Det jeg frykter er at vi skal gå på en Zigbee 1.0-problemstilling, der alt riktignok bruker samme protokoll, men det velges i hytt og gevær hvilke deler som implementeres og hvordan det brukes... :( 

Jeg er enig. Jeg ser nytten i Matter når det kommer til IoT-enheter, slikt som oppvaskemaskinen fra Miele som går på wifi, med egen app. Og så er jo selvfølgelig stekeovnen Siemens, med egen app der. Samsung vaskemaskinen har egen app. Ventilasjonsaggregatet har egen app og skyløsning. Hvis det er slike ting Matter sikter seg inn på, og ikke å konkurrere med Z-Wave og ZigBee i første omgang, så er det vel bare å glede seg. Litt kjipt å bytte ut hvitevarene og brunevarene igjen da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Matter og Thread er bra, men jeg skjønner ikke helt at det er så stort.

Jeg har ikke leste de tekniske detaljene rundt dette, men fra overflaten ser det ut som en evolusjon ikke en revolusjon som en kan få inntrykk av fra medier. Er ikke Matter at de har blitt enige om en API/protokoll?

Det har vel vært ok muligheter for dette lenge i REST API eller MQTT.

De kunne jo i det miste laget åpne lokale APIer for lenge siden.

 

Thread er ut som Zigbee 4.0 som inkluderer IPv6 og endrer navnet på huben. Border router er vel nesten fremdeles en hub? Det er fint at en kan ha flere og ulike merker, men spent på hvordan det vil virke mot en lokal sentral. De blir kanskje som LORA gateway'er - helt dumme som bare dytter all trafikken videre til en sentral som må sortere?

For en lokal sentral med logikken bør en fremdeles ha - tror jeg.

 

Siden både Z-wave og Zigbee har muligheten for direkte assosiasjon så vet jeg ikke helt om IPv6 innføringen betyr så mye. Det blir kanskje mulig å assosierer enheter på tvers av kommunikasjonsplattformen? Det er fint, men det blir vel da bare mellom Thread og wifi. At jeg kan styre en et Matter/Thread lys med en Matter/wifi bryter direkte. 

 

Det blir vel fint av hvitevarer o.l. snakker samme språk så blir det litt færre plugins i hjemmesentralen, men det er lenge til jeg får skikkelig gleden av.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matter er vel på applikasjonslaget, ikke transportlaget.

Tenkt tilfelle: man har en sentral som støtter Matter (f.eks Homey vil jeg tro) og i tillegg kjøper f.eks en Somfy hub (som forhåpentligvis også støtter Matter) for å styre markiser så skal Homey kunne styre markisene via Matter mot Somfy hub'en - helt uavhengig av hva Somfy bruker til å kommunisere ut mot markisemotoren. På samme måte skal man også kunne styre "alt" fra en Apple TV, ved at den benytter Matter-kommunikasjon mot Homey. At Homey bruker ZigBee, Z-Wave, eller IR for den del mot utstyret som styres er irrelevant for Apple TVen - den sender kommandoene og innhenter status via Matter til/fra Homey.

 

Så det er ikke sikkert man kommer unna med færre sentraler, men man skal lettere kunne integrere og styre "alt" fra ett sted.

 

Har man enheter som er på wifi vil jeg tro man kan kommunisere med dem direkte via Matter (så lenge de har firmware som støtter det) - så der blir det kanskje en forenkling ved at alle Matter-sentraler/enheter kan kommunisere direkte med endepunkt-utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (På 10.10.2022 den 11.21):

Tenkt tilfelle: man har en sentral som støtter Matter (f.eks Homey vil jeg tro) og i tillegg kjøper f.eks en Somfy hub (som forhåpentligvis også støtter Matter) for å styre markiser så skal Homey kunne styre markisene via Matter mot Somfy hub'en - helt uavhengig av hva Somfy bruker til å kommunisere ut mot markisemotoren. På samme måte skal man også kunne styre "alt" fra en Apple TV, ved at den benytter Matter-kommunikasjon mot Homey.

 

Så de har funnet opp MQTT på nytt? 

MQTT ser ut til å være løsning for Silicon Labs sin hub for å "Bridging Non-Matter Devices to a Matter Network". 

Det er uansett bra de blir enige om at enheter skal kunne kommunisere, men jeg får litt følelse av keiserens nye klær.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (57 minutter siden):

Det er uansett bra de blir enige om at enheter skal kunne kommunisere, men jeg får litt følelse av keiserens nye klær.  

Klart. Men det hjelper hvis "alle" er enige for da kan det faktisk bli noe av. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.