Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Logikk for å holde forbruk under 5kwh per time mens man hever temperaturen?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen har erfaring med logikk for å holde strømforbruket under 5 kwh/h (eller 10 kwh/h for den sags skyld)?

 

For min egen del er har jeg seks varmekabler med termostater som styres fra Home Assistant. 

 

Seks varmekalber på samtidig, det blir fort ca 12 kw, det vil lett kunne overstige grensen vinterstid, særlig når man skal varme opp huset etter en periode med senking. 

 

Jeg tenker at for å få til å styre disse seks, så bør termostaten settes slik at den får ønsket temperatur fra Home Assistant, da kan man få termostater til å skru av varming ved å sette ned settpunktet midertidig til å være lik målt temperatur. 

 

Jeg tenker at en løsning kunne være å lage en prioritets-liste over hvilke varmekabler som er viktigst. Skal man øke alle termostater fra f.eks. 18 til 22 grader klokken 0500 om morgenen, så vil man kanskje starte med å la baderomsgulvet og toalettet varme seg opp, mens man holder de andre termostatene på 18 C til strømtrekket fra de to første har falt. Så starter man de neste to. Jeg tenker at dette bør løses automatisk basert på kontinuerlig avlesing av total strømtrekk i huset, om noen for eksempel starter en tørketrommel midt i prosessen så må man være mere forsiktig med varmekablene. Om vinteren vil det ta lengre tid å varme opp enn om sommeren, dermed er det neppe lurt å basere dette på sekvenser (varm opp badet 10 min, så gangen 10 min etc.). Man kunne også integrert varmepumpa i dette opplegget. 

 

Dette er egentlig ganske sentralt for smart strømstyring, for det muliggjør aggressiv natt- og borte-senking uten at det øker nettleia.  

 

Noen som har prøvd på dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.