Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problem med Nexa AN179


Becker

Anbefalte innlegg

Fungert feilfritt under test, men når den skal i bruk virker den i noen minutter og så slutter den å fungere.
Dioden slår seg av og på både via Homeseer og via bryter men det kommer ikke noe rele-klikk. Koblet til et lite lysrør i taklampe.
Forslag til hvorfor?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becker skrev (10 timer siden):

Etter å ha fått litt bedre dekning med flere enheter dør det nå omtrent etter et døgn. Vet egentlig ikke om det er regelmessig eller tilfeldig.
Det kommer til live igjen dersom jeg tar sikringen et øyeblikk.

 

Det er en del Z-ZWave enheter som ikke svarer etter å ha vært i drift noen timer / dager. Jeg har sett tilsvarende med Namron Z-wave dimmer og Steinel IS-140 bevegelsessensor. Tipper det er bugs. Dersom du har angrerett på den ville jeg returnert de enhetene som ikke oppfører seg korrekt.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 AN179 som styrer diverse (små avtrekksvifter, en varmeovnskontaktor og ett utelys).

Disse har vært meget pålitelige under OpenHAB sin zwave.

 

Radioen på disse er kanskje av det slaget med kort rekkevidde, men ikke direkte dårlig heller. Sånn midt i laget vil jeg si.

 

Siden disse har galvanisk separerte relekontakter (ingen hjelpeelektronikk for å ta peaker) så tåler de ikke noen voldsom startstrøm. Altså mindre egnet til å styre lysrør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (12 timer siden):

Hvis noe er veldig billig så kan det ofte være en grunn til det, dessverre...

Har du noe forslag til tilsvarende små pucker som fungerer godt med homeseer/z-wave?

Jeg begynner å lure på om det tross alt er det knøttlille lysrøret som tross alt skaper problemer. Skal forsøke med en vanlig taklampe i stedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becker skrev (På 14.10.2022 den 10.10):

Har du noe forslag til tilsvarende små pucker som fungerer godt med homeseer/z-wave?

Tja... til akkurat lysstoffrør er det litt beskjedent. Min erfaring, uavhengig av system, er at de virker en stund men så tar de kvelden etter hvert. Typisk at selve reléet blir sammensveiset, og det har ingenting med Z-wave eller styringsprogram å gjøre.

 

Det har skjedd med AN179, det har skjedd med Merten to-polte brytere. Nå har jeg fått installert Fibaro sine switcher, og det har iallfall holdt tre år nå. Krysser fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (5 minutter siden):

Tja... til akkurat lysstoffrør er det litt beskjedent. Min erfaring, uavhengig av system, er at de virker en stund men så tar de kvelden etter hvert.

Lysrørarmaturer har en stor spole ene og alene for å generere en høy spenning for å tenne lysrøret. Denne er drepen for små releer, men det går å beskytte de med en liten kondensator. Men en liten kondensator gjør at de ikke bryter strømmen 100% til armaturen. En ender opp med en bitteliten strøm som kan få lysrøret til å flimre litt når de egentlig skal være helt av og som også gir en potensiell berøringsfare ved skifte av rør.

Men hvis jeg hadde hatt mange slike armaturer som jeg ikke ville bytte ut, så hadde jeg allikevel sett på de nye "rørene" basert på LED og som har zigbee innebygd. Og det vet jo alle, lyskilder med zigbee er topp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 minutter siden):

Og det vet jo alle, lyskilder med zigbee er topp.

Hør nå: Jeg himler så mye med øynene at jeg nå ser ut bakhodet mitt. ;) 

 

 

Jeg har LED "lysstoffrør" i garasjen med Fibaro Switch. Der fungerer det glimrende. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (4 timer siden):

Tja... til akkurat lysstoffrør er det litt beskjedent. Min erfaring, uavhengig av system, er at de virker en stund men så tar de kvelden etter hvert. Typisk at selve reléet blir sammensveiset, og det har ingenting med Z-wave eller styringsprogram å gjøre.

 

Det har skjedd med AN179, det har skjedd med Merten to-polte brytere. Nå har jeg fått installert Fibaro sine switcher, og det har iallfall holdt tre år nå. Krysser fingre.


Tror jeg har funnet problemet. Pucken har fungert i tre døgn nå etter at lysrør ble erstattet med med en provisorisk led pære . Så det må ha vært lysrøret og de forstyrrelsene starter lager. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg sliter med eksakt det samme. Hadde en Nexa LCMR-1000 stående feilfritt i 10 år, frem til jeg fant ut at jeg skulle erstatte 433 MHz enhetene. Opplever akkurat det trådstarter beskriver. Fungerer noen få ganger, så henger AN-179 seg. LED-dioden slukker og lyser etter trykk på bryter eller styring fra telefon, men relé slutter å slå inn / ut. Jeg har en strømforsyning til LED-utendørsbelysning tilkoblet. Har forsøkt 2 forskjellige (begge nye) AN-179, men samme skjer med begge 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.