Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Victron basert solcelleanlegg med energilagring


Anbefalte innlegg

Nå som strømmen har blitt dyrere har jeg funnet ut at jeg kan investere i solceller og batterier til energilagring, og tjene hele investering inn i igjen i løpet av 8,5 år (de beregning nede). I første omgang blir batteriene og inverterene installert og solceller kommer senere. Ikke bare er det lønnsomt, men man også blir "litt" mer uavhengig fra nettet.

 

Løsningen:

Det finnes mange ulike måter å koble utstyret med ulike fordeler/ulemper. Jeg går for en løsning hvor batteriene er sentrale og alt kobles til disse. D.v.s. strømmen fra solarcellene går direkte til batteriene (via en DC/DC converter/lader). Inverterene igjen ta energien fra(/til) batteriene. Omtrent slik som i vedlagt tegning.

Løsningen gir full fleksibilitet:


- Hvis strømmen fra nettet faller bort, svitsjer inveretene automatisk (innen 20ms) om til off-grid mode og alt i huset vil fortsette å fungere som normalt.

- Kan koble ut hele anlegget ved hjelp av den "by-pass" bryteren - se tegning

- Man kan skalere opp alle elementene (lagring, inverterene og solceller) helt uavhengig fra hverandere. Ønsker mer solceller i fremtiden - koble på en ny solar-charger til DC-bussen. Eller mer lagringskapasitet? Koble til flere batterier på DC-bussen. etc...

- Victron sine APIer er åpen og man kan, hvis man ønsker, styre hele anlegget selv med egen kode. F.eks gi kommando: "mat 2000W tilbake til nettet" (hvis man vil selge billig-kjøpt strom tilbake når prisen er høy)

- En slik batteri-basert løsning gjør det mulig å "flytte" alle type laster til tidspunkter når strømmen er billig og man slipper å bruke tid/penger/energi på å kjøpe inn (og integrere) all disse "smart-dingene" til el-bil lader, varmtvannsbereder, varmepumpe, etc etc etc. Man trenger ikke noe av disse "Tibber-dingser". Dette bør man ta med i regnestykke som gir en enda kortere nedbetalingstid.

- Effektbasert nettleie blir også rimligere, siden man ta peak-effekten fra batteriene istedenfor fra nettet (vis man har veldig mye koblet på 1 av fasene, kan man bruke inverter fra en annenfase til å mate over til den første fasen med mye laster på. Da er det vel sånn 500kr/mnd å spare.

 

 

Handle liste:

- Inverter: Victron MultiPlus-II 48/5000/70 (3 stykk, en for hver fase)

- DC-Bus: Victron Lynx

- Batteriene: LiFePO4 fra nordiclithium.no
- BMS: Daly 200A Smart BMS

- Solceller: vet ikke enda

 

Lønnsomhet / regnestykke:

  80.000 Victron utstyr
100.000 batterier

100.000 solcellepaneler

  50.000 andre utgifter (elektrikker etc)

-10.000 Enova støtte "smart strømstyring" boenhet 1

-10.000 Enova støtte "smart strømstyring" boenhet 2

-23.500 Enova støtte solceller
-30.000 "ikke brukte penger" på "smarte dingser" som styrer forbruket i huset når strømmen er billig som f.eks smart el-bil lader eller varmtvannsbereder

=256.500 NOK

 

Ved 3kr/kWh spotpris og forventet sol-produksjon på 8000kWh/år bør det gir en gevinst på 24.000kr/år.

I tillegg tror jeg jeg kan spare 500kr/mnd i nettleie ved å senke effekten jeg trekker fra nettet (effekt-peakene kan mates fra batteriene). Dette utgjør 6000kr/år.


Da blir nedbetalingstid 256.500 / 30.000 = 8,55 år

 

 

"Plus-kunde" eller ikke:

I utgangspunktet et det ikke mening å selge noe som helst strøm tilbake til nettet. Men siden anelgget "kan" mate strøm tilbake til nettet må anlegget allikevel meldes inn til nettselskapet og det kan kun elektrikkeren gjøre. Kun godkjente inverterene kan brukes. Ett av kravene er at det støttes såkalt "anti-islanding". Det vil si at inverterene IKKE mater strøm tilbake til nettet ved strømbrudd.

 

Finne elektrikker:

Det var ikke enkelt å finne en elektrikker som kan/vil jobbe med et slik anlegg. Jeg ringte mange som sa de ikke hadde kompetanse eller ville ikke ta "ansvar". Men heldigvis fant jeg noen til slutt som ble anbefalte av Facro - som leverer Victron inverterene.

 

Batterier:

Jeg går for en DIY-løsning ved å bygge batteriene selv basert på LiFePO4 celler og en BMS. Elektrikker sjekket over at BMSen er godkjent og at batteripakken bygges på en (brann)sikker måte. Jeg har bygget kasser til cellene av Cembrit sine fasadeplater som er laget av stein - altså ikke brennbare. Se tegning.

 

(Brann)-sikkerhet:

Dette er noe jeg ta veldig seriøst. Jeg plasserer alt utstyr i kjelleren i et eget rom som har Leka/stein vegger. I tillegg er det passiv ventilasjon og det er montert en smart røykvarsler som også måler b.a. CO2 og CO nivå. I tillegg må man være klar over at dette er et "levende anlegg" og trenger overvåking/vedlikehold. Jeg går til innkjøp av et varme-kamera slik at jeg kan overvåke om det eventuel oppstår varmegang i kabler/koblinger. Dette må sjekkes gjenvinning. Når vi dra på ferie, kobles hele anlegget ut.
LiFePO4 cellene er veldig sikker i motstening til "lithium ion", som ofte brukes i el-biler. Derfor har jeg bevist ikke valgt å "gjennbruke" gamle elbil cellene. LiFePO4 begynner ikke å brenne ved en eventuell kortslutning og heller ikke ved en eventuell utlading under grensen.


Enova:

Det er flere støtteordninger som er aktuelle å søke om hos Enova. "Solcelle anlegg" og "Smart strømstyring". Nå er jeg i byggefasen og må vente inntil alt er installert før jeg kan søke, men planen er å søke om "smart strømstyring" i første omgang. Og siden huset også har en leiliget (og dermed 2 boenheter), tenkte jeg at det må vel kunne går an å får støtte 2 ganger.?

 

Tesla powerwall:

Anlegget tilsvarer vel 3 stykk tesla powerwall 2, men til halvparten av prisen + man kan styre alt som man vil :)

 

 

 

Er det flere som har en "DIY"-energilagring hjemme? Hvordan har dere løst det?

Screenshot 2022-10-14 at 10.25.33.png

Screenshot 2022-10-14 at 10.41.02.png

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (6 minutter siden):

Hva slags fremtidig pris på kjøpestrøm har du da kalkulert inn?

Hvis vi sier 3kr/kWh og forventet årsproduksjon blir cirka 8.000kWh med solcellepaneler, så blir det 24.000 kr/år. Over 12 år blir det 288.000 NOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (11 minutter siden):

Hvis vi sier 3kr/kWh

Ganske optimistisk, altså 😉 Jeg tenker som så at dess flere som kjøper solcelleanlegg, dess mer gunstig blir det for meg som ikke kjøper noe slikt. Hver gang solen skinner litt, kommer prisene til å gå i null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (16 minutter siden):

Ganske optimistisk, altså 😉 Jeg tenker som så at dess flere som kjøper solcelleanlegg, dess mer gunstig blir det for meg som ikke kjøper noe slikt. Hver gang solen skinner litt, kommer prisene til å gå i null.

Hehe ja du kan jo håper på det. Men om det faktisk har lønnt seg eller ikke etter 12 år blir uansett umulig å forutsi.

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (1 time siden):

Er det flere som har en "DIY"-energilagring hjemme? Hvordan har dere løst det?

Joda, har et lignende system oppe og går og har skrevet litt om det her og her...

 

Jeg har ikke by-pass bryter da jeg tenker at den i prinsippet aldri skal brukes og i nøden er det bare et par ledninger som må flyttes i sikringsskapet...

 

Ellers har jeg en 10kW off-grid kombi-inverter med 10kW MPPT og 150A batterilader. 12kWh DIY LiFePO4 pakke med 200A JK BMS som i løpet av kort tid blir vel doblet med 14.5 kWh i tillegg. Og 10kW diesel-backup...

 

stigvi skrev (31 minutter siden):

Ganske optimistisk, altså 😉

Strømprisen skal IKKE ned og strømstøtten er midlertidig...

 

Om jeg regner ren strømpris uten strømstøtte så har jeg på 6 måneder tjent inn 10% av mitt anlegg. Dette regnestykket blir jo selvsagt ikke riktig men, uten å ha kvalitetssikret kalkulasjonen, medregnet nettleie og strømstøtte ligger jeg pr i dag an til 8 år nedbetaling... (forutsatt at prisbildet med strømstøtte siste 6 mnd blir representativt for framtiden).

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (21 minutter siden):

Ellers har jeg en 10kW off-grid kombi-inverter med 10kW MPPT og 150A batterilader. 12kWh DIY LiFePO4 pakke med 200A JK BMS som i løpet av kort tid blir vel doblet med 14.5 kWh i tillegg.

Jeg tenkte også å bruke JK BMS-en, men elektrikkeren ville ikke ha den fordi den manglet CE-merking. Vi etterspurte dokumentasjon på det, men fikk til svar at BMSen er ment til innbygg til ferdig produkter som CE-merkes in sin helhet. "Heldigvis" har Daly BMS CE-merking og er vel omtrent tilsvarende JK sin BMS. Daly har nå også aktiv balansering.

 

Hvor har du kjøpt LiFePO4 cellene?

 

 

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (Akkurat nå):

CE-sertifisering

Der er ingenting som heter CE-sertifisering, CE-merking er kun en egenerklæring fra produsenten om at produktet oppfyller gjeldende regler.

 

ess_seb skrev (2 minutter siden):

Hvor har du kjøpt LiFePO4 cellene?

Smart Power i Tananger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, siden batteri-lagring gjør det mulig å "flytte" alle laster i hustet til når strømmen er billig, så slipper man å invetsere tid/penger i alle disse "smart dingsene" rundt om kring. Man trenger ikke å oppgradere elbil-laderen sin og man trenger heller ikke å gjøre noe med varmepumpe eller varmtvannsbereder. Og siden man slipper å bruke penger på dette gir dette vel en en da kortere nedbetalingstid. 
(Skal oppdatere start-posten)

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du jo forsåvidt rett i. Men da belaster du batteriet mer og det går ut over levetiden som også har en kostnad. Så hva er dyrest av kortere batterilevetid eller et smart rele som bare varmer vann når strømmen er billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En  betaler jo også litt "rente" ved batteribruk men LiFePO4 batterier skal jo klare rundt 4-5000 100% ladesykluser så de holder jo en stund. Li-Ion er vel specet til 800 sykluser men ser ut til å vare lengre.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man går utifra 6000 syklusser blir det vel 16kr per ladesyklus. For min del er kapasiteten det 43kWh. Hvis jeg skulle ha brukt "nettet" som batteri betaler man 0,5-ish kr * 43kWt = 21kr nettleie for tilsvarende energimengde. Så billigere å bruke egen batteri.

Endret av ess_seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fikk tatt i bruk anlegget denne uken og alt fungerer så langt (uten solar inntil videre).

 

Brukte litt tid til å få alt riktig konfigurert. Endret opp med å sette ESS-mode til 3 (external controll loop) og kjøre mitt egent løp - fordi med ESS-mode 1 får man ikke flyttet strømforbruk til når strømmen er billig, og ESS-mode 2 har ikke støtte for å sette en maks SoC (den vil alltid lage til 100%). Det fine med ESS-mode 3 er også dersom kontroll-loopen skulle dø, og inverterene ikke får noe mer instrukt i løp av 60 sekunder, så vil den automatisk gå til "passthrough" modus, som betyr at den verken lader eller lade ut batteriene. E.g. AC IN = AC OUT. Da slipper man å risikere at den går løpsk og havner utenfor SoC-limits.

 

Da får man full control over hvor mange Watt som batteriene skal lades (eller utlades) med til en hver tid. Har programert det slik at den ta hensyn til strømprisen, SoC limits og (ut/)lade begrensninger som jeg har satt.

 

 

20221107_163702.jpg

Endret av ess_seb
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan rapportere at jeg ligger an til å ha spart rund 6000 NOK i desember på strømregningen ved å kjøpe strømmen når den er billig og bruke batteriene når den er dyrt. Legger ved en graf som viser strømprisen (blå linje) vs forbruket (oransje linje). Når man ta med strømstøtten i regnestykke, så er jo den "nattstrømmen" i praksis gratis.

Screenshot 2022-12-28 at 21.23.17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (8 minutter siden):

Kan rapportere at jeg ligger an til å ha spart rund 6000 NOK i desember på strømregningen ved å kjøpe strømmen når den er billig og bruke batteriene når den er dyrt.

Det var imponerende. Jeg gjør det samme men men ser ikke at jeg kan stille med i nærheten av slike tall men har ikke noe ferdigtygde tall jeg kan stole på enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp hoderegning blir: Kjøpt 1232 kWh til snittpris 3.55 + 0.46 i ca nettleie - 2.14 i strømstøtte blir kr 2.304.- i desember. Denne kostnaden vil nok normalt bli litt høyere siden et forbruk uten å ta særlig hensyn til strømprisen normalt ville foregått på de tidene med høyere pris men tallet er greit nok for sammenligningens del. Det jeg virkelig har betalt for strømmen, beregnet time for time, er kr 794.- så innsparingen ved å kjøpe strøm når den er billig er for meg i desember kr 1.510.- eller at jeg har betalt 34% av det jeg "normalt" ville betalt uten solcelle/batterianlegget. Solcellene har jo også bidratt litt til lavere forbruk men disse tallene gjelder kun kjøpestrøm.

 

Mine pris/strømkurver ser ut helt like dine men jeg har et tak på 4.75 kWh pr time som jeg holder meg under. Med stor fokus på strømsparing (ikke vaske klær/oppvask unødig, senke gulvvarme og slikt uten at det har gått vesentlig ut over komforten) har vi fått ned årsforbruket fra rundt 30.000 kWh til rundt 10.000 kWh og med et slikt resultat av strømprisen også må jeg si meg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (3 minutter siden):

En kjapp hoderegning blir: Kjøpt 1232 kWh til snittpris 3.55 + 0.46 i ca nettleie - 2.14 i strømstøtte blir kr 2.304.- i desember. Denne kostnaden vil nok normalt bli litt høyere siden et forbruk uten å ta særlig hensyn til strømprisen normalt ville foregått på de tidene med høyere pris men tallet er greit nok for sammenligningens del. Det jeg virkelig har betalt for strømmen, beregnet time for time, er kr 794.- så innsparingen ved å kjøpe strøm når den er billig er for meg i desember kr 1.510.- eller at jeg har betalt 34% av det jeg "normalt" ville betalt uten solcelle/batterianlegget. Solcellene har jo også bidratt litt til lavere forbruk men disse tallene gjelder kun kjøpestrøm.

 

Mine pris/strømkurver ser ut helt like dine men jeg har et tak på 4.75 kWh pr time som jeg holder meg under. Med stor fokus på strømsparing (ikke vaske klær/oppvask unødig, senke gulvvarme og slikt uten at det har gått vesentlig ut over komforten) har vi fått ned årsforbruket fra rundt 30.000 kWh til rundt 10.000 kWh og med et slikt resultat av strømprisen også må jeg si meg fornøyd.

Imponerende å lese at du har klart å kutte forbruket såpass mye. Jeg har også kuttet en god del av forbruket - men da økte samtidig også bruk av ved. Og det er jo kjedelig med tanke på miljø - når vi har "ren" vannkraft tilgjengelig. Men det blir en avsporing :)

 

Hvorfor prøver du å holde deg under 4.75kWh per time? Er det p.g.a. effektled på nettleien? Nå som nettleien har gått ned fant jeg ut at det vil være mer lønnsomt å lade batteriene "rask" (e.g. med høyere effekt) når strømmen er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (5 minutter siden):

Hvorfor prøver du å holde deg under 4.75kWh per time? Er det p.g.a. effektled på nettleien?

Ja. Ikke det at effektleddet blir noe voldsomt men det er ikke den store ulempen for meg heller. Jeg kan lade batteriene med 150A men for å holde meg under taket kjører jeg på med bare 40 eller 50A og så kommer varmepumpe og bereder inn når der er energi tilgjengelig.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_seb skrev (45 minutter siden):

Imponerende å lese at du har klart å kutte forbruket såpass mye. Jeg har også kuttet en god del av forbruket - men da økte samtidig også bruk av ved. Og det er jo kjedelig med tanke på miljø

Bildet er litt mer komplisert enn det jeg har skrevet til nå. Elbil forsvunnet ut av husholdningen (ca 500 kWh/mnd). Koking på gass (vet ikke kWh men koster omlag kr 100 i gass pr mnd). 28 m3 basseng varmes KUN med solcelle/varmepumpe, sist sommer var vi bare oppe i over 30 grader EN dag (trenger såpass temp pga helsen).

 

Fyrer også med ved og det forurenser ikke noe å snakke om. Om en regner slik at CO2 er den stoooore forurenseren (slik de politisk korrekte har bestemt seg for å mene) så slipper veden ut mindre CO2 ved å brenne den i forhold til å la den ligge i naturen å råtne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

 

Dette så bra ut 🙂

 

Hvordan er det å bruke disse komponentene i et system som vist under? Tenker da å bruke enten ekstern styring eller Victron sitt system for å styre når det lades og når det skal leveres effekt ut fra batteriet. Har ikke behov for "nødstrøm" på hele huset slik det er nå, men heller et par kurser så tenkte å ta dette fra de Multiplus enhetene.

 

image.thumb.png.dac35d28c4a474329dafc9996310ffe4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer skrev (På 22.1.2023 den 22.10):

Hei!

 

Dette så bra ut 🙂

 

Hvordan er det å bruke disse komponentene i et system som vist under? Tenker da å bruke enten ekstern styring eller Victron sitt system for å styre når det lades og når det skal leveres effekt ut fra batteriet. Har ikke behov for "nødstrøm" på hele huset slik det er nå, men heller et par kurser så tenkte å ta dette fra de Multiplus enhetene.

 

image.thumb.png.dac35d28c4a474329dafc9996310ffe4.png

Det kan du fint gjøre men da trenger du noen flere komponenter som du slipper ved å kjøre alt gjennom.

 

A) systemet kan ikke lenger måle real time effekten som går inn/ut fordi den ikke sitter i mellom. Så da må du programmere noe selv som leser AMS måleren din hele tiden og fortelle hvor mange watt den skal mate inn eller konsumere til en hver tid. Produksjon og bruk må være i balanse ellers vil du mate strøm til nettet eller kjøpe etc.

 

B) for å kunne ha noe som helst nødstrøm/backup krever det anti islanding. Da tenger du altås en boks (med relay) bak måleren som koble huset fra nettet når den detekterer at nettet har for dårlig kvalitet. Dette er for at du ikke skal mate strøm tilbake til nettet  når strømmer faller bort (pga sikkerhet).

 

Så det er fint mulig men det krever en del ekstra. Enklere å legge 2 kabler til anlegget og kjøre alt gjennom.

Endret av ess_seb
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.