Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-Wave med lokale data....


btor

Spørsmål

Hei,

Jeg er helt ny på smarthus teknologien men har lang erfaring med både elektronikk og IT.  Har impulskjøpt en Aeotec Smart Home Hub med noen Fibaro SmartImplant, Aeotec Smart Switch 7 og Aeotec Home Energy Meter Gen5 som en begynnelse.  Men ble litt skuffet over Smartthings systemet som ikke klarer å oppdage Aeotec SmartSwitch 7.  Har ikke testet med SmartImplant mot DS18S20 enda.  Jeg er Tibber kunde og de har jo et API også som en kan gjøre mye kjekt med...  

 

Det jeg ønsket i utgangspunktet var å ha mine smarthusdata lagret lokalt og lage sikker tilgang til dette gjennom brannmuren med sertfikater.  Nå ser jeg at det en del Raspberry plugger som kan gi meg lokale data, men jeg er på jakt etter kunnskap om hvilke(t) system(er) som gir meg flest muligheter og blir anbefalt av dere med bred erfaring slik at jeg slipper å bruke lang tid på å finne opp hjul og dynamitt selv....  Som dere forstår ønsker jeg å bruke systemet til å styre strømtilgang, måle temperaturer, overvåke binære sensorer, hente strømpriser etc..    Jeg ønsker også et godt IDE der en både kan feilsøke og eksperimentere på en effektiv måte...   Jeg er ikke allergisk mot online systemer, men poenget er at det skal kunne funke offline også.

 

Fint om jeg kan få noen kommentarer og innspill på dette.  Jeg valgte Z-Wave fordi jeg forstod at det hadde lang batterilevetid og meshet bra....

 

mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
btor skrev (2 timer siden):

Jeg valgte Z-Wave fordi jeg forstod at det hadde lang batterilevetid og meshet bra....

 

Grei start det. Jeg heller litt mer til Zigbee, spesielt på dimmere, men det kan dukke opp etterhvert om behovet melder seg.

 

En RPi med RPi-OS har NodeRed innebygget, du trenger bare huke av at du vil bruke den. En eller annen Z-wave dongle som UZB1 så er du i gang… Du trenger kun å sjåppe hardwaren så er resten fritt tilgjengelig.

 

Jeg kjører hele huset med varmesystem og solceller på RPi for tiden. Har dog ikke prøvd meg med Z-wave direkte inn i Pi/NodeRed da jeg kjører på zwavejs2mqtt men regner med det skal funke helt fint på direkten også.

 

Har jobbet med elektronikk, IT, instrumentering, prosessprogrammering i industrien siden -80 tallet men hjemmeautomasjon er en heeeelt annen greie. Begynte i det små for omlag 8-10 års tid siden og har vært innom flere systemer og kan så langt ikke se noe som passer meg bedre enn NodeRed.

 

...og velkommen til forumet, @btor 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (På 15.10.2022 den 13.11):

Jeg heller litt mer til Zigbee, spesielt på dimmere, men det kan dukke opp etterhvert om behovet melder seg.

Og som det alltid er: Smaken er som baken. Jeg heller mot Z-wave, spesielt for dimmere... ;)

 

 

@btor Det er mange systemer som fungerer helt fint offline. Home Assistant med/uten jwave/MQTT-konvertere er jo gratis. HomeSeer sin z-wave støtte er meget bra, men koster noen kroner (ikke mange hvis man kan klare seg med -Pi-versjonene).

 

 

Mange veier fører til Rom. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (4 minutter siden):

Jeg heller mot Z-wave, spesielt for dimmere

De dimmerene jeg har (Fibaro og Qubino) dimmer opp/ned i tydelige trinn mens Zigbee (Ikea og HUE) dimmer opp/ned trinnløst og en kan angi dimmetid "på sparket" ved hver enkelt kommando. F.eks. nattlys under sengen på soverommet aktiveres av bevegelssensor dimmer opp på 5 sek og dimmer trinnløst ned igjen på 120 sek.

Moskus skrev (11 minutter siden):

Mange veier fører til Rom. :) 

Det er helt sant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (2 timer siden):

De dimmerene jeg har (Fibaro og Qubino) dimmer opp/ned i tydelige trinn

Det kan jeg ikke forklare. De skal jo ikke det. Z-wave kan også sende endringer over tid, enten direkte på noden eller via scenes.. Men dette kan nok ha med hvilken programvare man bruker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en sabla miks av shelly wifi (pluss noe annet snacks via wifi) og z-wave - hvor alt er dunket inn i home assistant - alt av data lagres jo lokalt

på boksen. Jeg bruker ikke Rasperry PI, men har funnet frem en enkel pc som ikke drar så mye strøm som gjør jobben brillefint.

 

Har ikke så lang erfaring med dette, men jeg synes fleksibilliteten ved home-assistant var det som gjorde at jeg gikk for denne løsningen.

De andre ferdige løsningene er jeg litt mer skeptisk til. Ønsker å skripte opp egne triggere og slikt basert på ulike paramtere og siden home-assistant

uansett var gratis og jeg har en pc så trengte jeg bare kontroller kort til det jeg ønsker å styre. Og mitt valg var der z-wave for det som jeg anser som viktig - og wifi for alt det andre. Nå er jeg i en prosess med å flytte wifi smarthus dingsene over på eget nettverk helt adskilt mitt vanlige nettverk.

Har tidligere satt opp noe lignende med en rasperry pi for en del år siden - men synes markedet var uferdig den gang - men forsøker litt på nytt nå.

 

Dessuten er det jo penger å hente på å styre varme smart nå om dagen. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.