Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Omvendt proporsjonal styring av temperatur


Anbefalte innlegg

Jeg fikk endelig tid til å oppgradere nå etterhvert 12 år gamle python script som har gjort nattsenking av innetemperaturen fra før det ble times-prising til ny Rust kode som bruker tabber biblioteket jeg skrev om her tidligere ( https://crates.io/crates/tibber ) - I første omgang har jeg laget en meget enkel omvendt proporsjonal styring av temperatur ut i fra en formel som ser slik ut:

 

   temp = 24 - 1.5 * (kWh pris i kroner)      med begrenset min og maks temperaturer

 

Tanken er å lagre energi i form av varme i boligene fra når strømmen er billig, og å senke forbruket når strømmen er dyr - og skulle det bli for kaldt er det bar å fyre litt i peisen. I utgangspunktet ser dette ut til å gi merkbar flytting av forbruket, men jeg ser og at det er rom for forbedring, ved f.eks å tillate nattsenking, og fyre hardere på i 6-7 tiden på morgenen. Men det er en start. Er det andre som har gjort seg erfaringer med denne form for eller tilsvarende styring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg holder på med lignende logikk i Home Assistant for å forsøke å unngå toppene. 

 

Jeg har starta med å installere zigbee temperatur-målere rundt om i huset slik at jeg ser utviklingen og skjønner litt hvordan varmen forplanter og forsvinner i huset mitt. 

 

I Midt-Norge så er det stort sett billig strøm mellom 22 og 06, roughly, men i huset mitt  vil så mye av varmen jeg eventuelt peiser på med klokken 22 ha forsvunnet til kråka før jeg står litt før sju, temperaturen i stua faller fort 1 grad per fem timer, selv når det er 3-4-5 grader ute. Vi trenger jo også bare en time med varme om morgenen, så står jo huset ofte tomt til 14-15, så det er mange timer for varmen å forsvinne ut av veggene mellom at strømmen er billig og vi trenger den, det er problemet. 

 

Basert på dette har jeg laget en logikk hvor jeg rett og slett har varmegulvene på en schedule hvor de varmer fra 0500 til 0700, så skrur jeg på varmepumpa automatisk hvis temperaturen i stua faller under 20.3 C i tidsrommet 0400-0700.  Jeg har ca 3 grader forskjell på høy og lav-verdi på termostatene. Jeg har tilsvarende for ettermiddagen ca. 1500- 2200. 

 

Altså jeg fokuserer på å varme opp huset rett før det trengs, om morgenen og ettermiddagen. 

 

I Midt-Norge har vi hatt noen voldsomme "peaker", sist fredag var toppen over to kroner i en time, mens snittet på over dagen var kanskje 70 øre. Et første steg er jo å lage en logikk som tilser at man klarer å unngå å varme opp huset i slike ekstreme strømtopper. 

 

Så har jeg begynt med litt fancy greier på toppen av dette som avhenger av strømprisen, jeg har skriver en logikks som trekker fra en grad på termostatetens settpunkt i de timene hvor spotprisen er aller høyest i løpet av dagen, helt uavhengig av schedule. Dette er under utvikling, kan dele kode når det fungerer.  Det siste skrittet er å varme opp huset med varmepumpe rett før de dyre timene kommer. 

 

Termostater er jo av/på så du trenger ikke skru de voldsomt mye ned under settpunkt for at de skal skru av en kort stund. Står det sju grader på displayene når kona går forbi, så blir det vel kjeft, men at det står "21" mens det vanligvis står "22" kan gjøre samme nytten. 

 

Jeg vet det finnes et Node-red prosjekt med noe heat capacitor  som er lignende, jeg hadde tenkt å tukel litt rundt på egen hånd med templates i "ren" HA.

 

Som du hører, jeg tror det avhenger litt av hvilken oppvarming du bruker, hvor godt huset ditt holder på varmen, og så må man gjøre litt antagelser om hva som er den typiske strømpris-utviklingen over en dag, og hvordan man ønsker at systemet skal tilpasse seg det, så skal det helst ha kone-aksept. 

 

 

 

 

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.