Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Jeg har Tibber (med Pulse) og Homey Pro. Har egendefinerte "scener" i Homey som setter huset i Hjemme, Natt, Borte eller Ferie. Tidligere har jeg styrt varme (panelovner) som en del av disse scenene, og det har fungert svært bra. Nå har jeg installert to varmepumper, og disse styres av Tibber sin "smartstyring". Dette fungerer i utgangspunktet bra, men har et par begrensninger. Primært fordi jeg a) ikke ønsker å forholde meg til kontroller i mer enn én app, og Homey må være den appen, og b) Tibbers tidsplan for nattsenking er for lite fleksibel for mitt behov. Jeg er kapabel til å programmere både egne apper og scripts, men så vidt jeg kan se er Tibbers API i all hovedsak et lese-API. Det jeg ønsker å få til er:

 

  1. Å kunne helgesenke temperatur i tillegg til nattsenking. Underetasjen benyttes kun som kontor, så der har jeg nattsenking fra 19:00 til 07:00. Jeg ønsker i tillegg å senke temperaturen ca 3 grader fra fredag kl 19:00 til mandag kl 07:00. Nå brukes unødvendig mye strøm på å holde underetasjen varm i helgen, med mindre jeg manuelt endrer temperatur i Tibber appen.
  2. Fra Homey å kunne endre ønsket temperatur som Tibber styrer mot.
  3. Å kunne aktivere Tibbers "Skal du reise bort" funksjon fra mine scene-flows for Ferie-modus.

 

Har dere noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
MortenO skrev (På 22.10.2022 den 12.00):

Jeg har Tibber (med Pulse) og Homey Pro. Har egendefinerte "scener" i Homey som setter huset i Hjemme, Natt, Borte eller Ferie. Tidligere har jeg styrt varme (panelovner) som en del av disse scenene, og det har fungert svært bra. Nå har jeg installert to varmepumper, og disse styres av Tibber sin "smartstyring". Dette fungerer i utgangspunktet bra, men har et par begrensninger. Primært fordi jeg a) ikke ønsker å forholde meg til kontroller i mer enn én app, og Homey må være den appen, og b) Tibbers tidsplan for nattsenking er for lite fleksibel for mitt behov. Jeg er kapabel til å programmere både egne apper og scripts, men så vidt jeg kan se er Tibbers API i all hovedsak et lese-API. Det jeg ønsker å få til er:

 

  1. Å kunne helgesenke temperatur i tillegg til nattsenking. Underetasjen benyttes kun som kontor, så der har jeg nattsenking fra 19:00 til 07:00. Jeg ønsker i tillegg å senke temperaturen ca 3 grader fra fredag kl 19:00 til mandag kl 07:00. Nå brukes unødvendig mye strøm på å holde underetasjen varm i helgen, med mindre jeg manuelt endrer temperatur i Tibber appen.
  2. Fra Homey å kunne endre ønsket temperatur som Tibber styrer mot.
  3. Å kunne aktivere Tibbers "Skal du reise bort" funksjon fra mine scene-flows for Ferie-modus.

 

Har dere noen gode tips?

 

Tar opp denne gamle tråden fordi jeg ser på akkurat samme utfordring. Fant du ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilke varmepumper dere har, men kan de integreres direkte mot Homey er vel saken grei? Dere må vel ikke ha Tibbers smartstyring av disse varmepumpene?

 

Jeg har Tibber kun som pris- og forbruksleser, og så bruker jeg Homey til å styre enhetene av og på. Det er flere varmepumpemerker som har egne apper for Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (28 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilke varmepumper dere har, men kan de integreres direkte mot Homey er vel saken grei? Dere må vel ikke ha Tibbers smartstyring av disse varmepumpene?

 

Jeg har Tibber kun som pris- og forbruksleser, og så bruker jeg Homey til å styre enhetene av og på. Det er flere varmepumpemerker som har egne apper for Homey.

 

Mitt spesifikke scenario er Mill-ovner og Ebeco-termostater. Jeg bare tenker at det er en liten kneik å komme over å kode opp logikken som styrer temperaturen både basert på pris, vær, varmelagringskapasitet osv.

 

Jeg vil jo for eksempel ikke ha ovnene av en hel lørdag fordi prisen er dyr hele dagen. Det er noen ekstra lag logikk her som Tibber allerede har funnet ut av som man i så fall må kode opp på nytt.

 

Ikke at det ikke lar seg gjøre, men...

Endret av TASan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (33 minutter siden):

Tibber-integrasjonen i Homey lar deg styre etter en tag som heter "level" og som følger Tibbers prisnivåer.image.thumb.png.e97bf87d1c5021e9921bb3fa55557d53.png

 

Jeg vil tro du kan bruke det til noe...?

 

Absolutt, har klart å få ut alt av API-et, men hele dagen kan jo potensielt være på en level som tilsier ovner avslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da satt en limit på kr 0,25, altså at om prisen er lavere enn 0,25 kr/kWh er det fritt frem, dvs da lyser ringen på Homey'en grønt. For varmekabler, VVB osv har jeg satt at de skal være påslått i døgnets 10 billigste timer om da ikke strømmen er billigere enn kr 0,25/kWh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (1 time siden):

Jeg har da satt en limit på kr 0,25, altså at om prisen er lavere enn 0,25 kr/kWh er det fritt frem, dvs da lyser ringen på Homey'en grønt. For varmekabler, VVB osv har jeg satt at de skal være påslått i døgnets 10 billigste timer om da ikke strømmen er billigere enn kr 0,25/kWh.

 

Det er her jeg tolker Tibber sin løsning som litt mer avansert der man kan kombinere dette med nattsenking og dagsenking, og ønsket temperatur.

 

Så om de billigste timene er midt på natten er jeg jo lite interessert i å ha på varmekablene (på dagtemperatur), og selv om de dyreste timene er på dagen så er jeg interessert i å ha dem på når jeg er hjemme. Men kanskje ikke konstant, det kommer jo an på denne varmelagringskapasiteten osv.

 

Det var her jeg følte at Tibber hadde tenkt ut noe smart og at jeg derfor bare vil bestemme ønsket temperatur Tibber skal styre mot 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.