Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hente priser fra strompris.no, er det stabilt ?


Anbefalte innlegg

Snakehand skrev (2 timer siden):

 

Da vil jeg utfordre deg til å finne 1 strømselskapet som har dagens og morgendagens spot pris like lett tilgjengelig som øvrige prisopplysninger som påslag og månedspris. Min påstand er at ingen gjør dette siden Nordpool har for mye kontroll på distribusjon av informasjon om priser.

https://tibber.com/no/strompriser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gravet litt i javascripten til strømpriser, ser jeg at prisene kan hentes fra en URL som krever et token som bare er basert på et tids-stempel. I python kan json filen leses slik:

 

import time
import base64
import urllib.request

t = time.time()
tval = str(int(t*t))
token = base64.b64encode(bytes(tval, "utf-8")).decode("utf-8")
url = "https://www.strompris.no/api/spotprice/dayprice?token=%s" % token
contents = urllib.request.urlopen(url).read()
print(contents)

 

Så her der det ut til at det kan være lagt opp til katt-og-mus lek med "beskyttelsen". Men spørsmålet er hvorfor forbruker-rådet ikke ser ut til å ha forbrukernes interesse i fokus i akkuratt denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakehand skrev (2 timer siden):

Bli Tibber-kunde for å se morgendagens priser

Og da kreves det API nøkler for hente ut prisen.

Greit nok. Men det er vel neppe et krav om å se fremtidige priser i flg linken din til lovdata? Men jeg lurer på hva du egentlig er ute etter? Hva vil du ha fram? At priser på strøm skal oppgis av noen andre enn de som selger den? Det neste blir vel krav om en offentlig pris på brød og melk? Forvaltet av Oslo Børs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, stigvi said:

...Men jeg lurer på hva du egentlig er ute etter? Hva vil du ha fram? ...

I dagens energi-situasjon er det mye fokus på å kunne stabilisere energi-prisene ved å bedre balansere produksjon og forbruk, da gjerne med "smarte" løsninger. For å kunne gjøre dette i praksis kreves det at prisene er tilgjengelig for en viss periode fremover. En smart varmtvannsbereder er et godt eksempel på dette, hvor man har en ide om forbruk, og har mulighet å planlegge fremover når man skal bruke strøm på å varme vannet slik at det ikke blir for kaldt. Men slik jeg ser det blir grasrot-tiltak som dette sabotert av Nordpool som ønsker å selge pris-data til høyest mulig pris, noe som vanskeliggjør og fragmenterer tilgangen til informasjon og som i ytterste konsekvens være direkte miljøskadelig da f.eks flere kullkraftverk må fyres opp for å øke base-load.

Forskrift om prisopplysninger kan da være et brekkjern for å løse opp i denne floken, samt tjenester som hvakosterstrommen.no, men det er ikke tilfredstillende at man skal være avhengig av noen få individers goodwill og deres villighet til på påkoste server-kostnader, begge elementer som har sine begrensninger.

Endret av Snakehand
rot I setningen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakehand skrev (3 timer siden):

men det er ikke tilfredstillende at man skal være avhengig av noen få individers goodwill og deres villighet til på påkoste server-kostnader, begge elementer som har sine begrensninger.

Det er du ikke heller. Noen strømselgere tilbyr et api du kan bruke. Og så har en Entso-e som tilbyr et api hvis den du kjøper strøm av ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Det er du ikke heller. Noen strømselgere tilbyr et api du kan bruke. Og så har en Entso-e som tilbyr et api hvis den du kjøper strøm av ikke gjør det.

 

Takk, og med det kan vi kanskje konkludere tråden med at strompris.no ikke er en stabil kilde for tilgang til prisinformasjon. Hva forbrukerrådet driver med, får være en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et epitaph:

 

Jeg hadde telefonisk kontakt med forbrukerrådet. Og de leser ikke forskriften slik at strømleverandørene (eller noen andre) har plikt til å opplyse om gjeldene spot-pris. For å følge opp saken kan jeg henvende meg til forbruker-tilsynet, eventuelt barne og familiedepartementet som har forfattet forskriften. Jeg tror en skriftlig henvendelse til forbruker-tilsynet med utgangspunkt i aktuelle problemer open-source løsninger for energi-effektivisering har kan være et fornuftig neste steg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpris svarte på min henvendelse, og legger skylden på Nordpools kontrakts-vilkår:

 

Quote

Hei og takk for din henvendelse,

Beklager, dette er ikke et åpent API lenger. Vi skulle gjerne gjort API-et tilgjengelig for alle norske forbrukere, men dette er utenfor kontrakten vi har signert med Nordpool. I stedet har vi laget et GUI for å gjøre spotprisene lett tilgjengelig for den norske forbrukere.

Det finnes imidlertid andre som tilbyr API-løsning. For eksempel https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api

Håper det er til hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

... eller at de ikke tenkte på dette når de forhandlet kontrakten, tipper jeg.

Tror du de forhandlet? Jeg tipper de fikk servert en kontrakt. Spør du meg, er det helt selvklart at Nordpool har slike betingelser. De tjener jo penger på å selge disse dataene og da kan jo ikke kunder dele de ut gratis. Det er som om en abonnent av en avis skulle dele innholdet med andre på nett. Selvsagt vil ikke avisen godta det. Og det går ikke å forhandle om det, heller.

Så spørs det da, hvor lenge det går før Nordpool ser seg lei på at flere og flere med hjemmeautomasjon som ny hobby, henter data fra nettsiden. Det er vel kun snakk om tid før dette "hullet" blir stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (18 timer siden):

Tror du de forhandlet?

Ja, Forbrukerrådet er en offentlig instans. Helt sikkert forhandlinger på en eller annen måte.

 

Jeg setter penger på at de har diskutert/forhandlet frem en løsning for å kunne vise priser på en nettside, og samtidig tenkt at "vi kan tilby dette som et API, det er jo likt". Nordpool var nok ikke enige i det... 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hvakosterstrommen.no har blitt senere og senere med å komme med morgendagens strømpris de siste dagene og i dag har de uteblitt helt... Måtte lage en nødløsning med å laste ned et xlsx ark og importere, håper ikke det skal bli standarden framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert på om jeg skulle sette opp en minimal re-implementasjon av hvakosterstrommen.no sitt API. Jeg har allerede kodet henting av priser fra Entso, og mangler bare valuta-konvertering og presentasjon i identisk json format. Men jeg er usikker på om det er verdt bryet ? Er det enkelt å konfigurere sekundær kilder i hjemme automasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakehand skrev (1 time siden):

Er det enkelt å konfigurere sekundær kilder i hjemme automasjon ?

Litt usikker på hva du spør om her. Men sånn som dette henter jeg valutakurs inn i Home Assistant og om det er enkelt eller vanskelig får bli opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg synes selv dette er lite brukervennlig, men det er fleksibelt og helt greit for meg.

 

  - platform: rest
    resource: https://data.norges-bank.no/api/data/EXR/B.EUR.NOK.SP?lastNObservations=1&format=sdmx-json
    name: kurs_eur
    scan_interval: 43200
    unique_id: kurs_eur
    unit_of_measurement: NOK
    value_template: "{{ value_json['data']['dataSets'][0]['series']['0:0:0:0']['observations']['0'][0] }}"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 15.2.2023 den 18.25):

hvakosterstrommen.no har blitt senere og senere med å komme med morgendagens strømpris de siste dagene og i dag har de uteblitt helt... Måtte lage en nødløsning med å laste ned et xlsx ark og importere, håper ikke det skal bli standarden framover...

Ca kl 15:15 i dag fikk jeg morgendagens strømpriser fra https://www.strompris.no/spotpriser men nå, kl 19:40, er der fremdeles ingenting fra https://www.hvakosterstrommen.no/i/kristiansand/i-morgen

 

Må finne meg enda et alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (59 minutter siden):

eg som husker feil da 🙂 

Jepp 🙂

 

Så grei ut den, bare dele på 1000 og legge på mva, greit format ellers. Ser plus versjonen bruker zulutid mens std bruker lokaltid så jeg tror jeg bruker den heller. Antar at den er tidligst ute med priser hver dag siden det er direkte fra "the horses mouth"...

 

Mitt system tar en vurdering kl 16:00 og legger plan fram til kl 16:00 i morgen, regnet med at jeg fikk strømprisene i RIKELIG tid til dette men ikke nå lengre... Fremdeles ikke noe fra https://www.hvakosterstrommen.no/i/kristiansand/i-morgen (kl 21:20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (2 minutter siden):

Hva er kilden for de dataene? Regner med at de ikke hentes direkte fra Nordpool?

I hjelpefunksjonen til NodeRed står:

Sitat

nordpool-api

A Node-Red Node for collecting `day ahead` prices from NorpoolGroup.

When using this node be sure to not violate the terms and conditions for use provided by Nordpoolgroup.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, SveinHa said:

I hjelpefunksjonen til NodeRed står:

 

Jeg kjenner lite til NodeRed. Må dette kjøres som en NodeRed plugin eller hva nå begrepet er? Hvor ligger API nøkkel som jeg regner en trenger for å kalle API hos NordPool?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.