Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det noen her som bruker værvarsel til å spare strøm?


Anbefalte innlegg

det er jo sikkert mange her som bruker fremtidig spotpris for å planlegge forbruk og flytte det til billigere timer. Er det noen som bruker værvarsel som et annet input i planleggingen av strømforbruk? Hvordan gjør dere det? 

 

Eller er værvarselet bare et pent ikon på dashbordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værvarselet er nå svært så flyktige saker som endrer seg fra time til time men kan nok brukes som en liten faktor for det nærmeste døgn. Har ikke laget noen automatikk på det enda men grubler på å bruke sol/skyvarsel for å prioritere lading mellom solceller og kjøpestrøm. Foreløpig gjør jeg bare en manuell vurdering og setter timer for lading dag for dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fremtidig utetemperatur (dvs. 2-3 timer frem) som en av flere parametere til å justere hvilket nivå varmen i senga skal stilles på... Men det gir jo i praksis et høyere forbruk, ikke lavere. ;)

 

Ellers tar jo termostatene fortløpende høyde for hvor mye varmeenergi som kommer inn i huset. Mulig at jeg kunne brukt værmeldingen til å kjøre ned utvendig solskjerming på kvelden når det er mørkt uansett, men da er det vel mer aktuelt å bruke temperaturmåling istedenfor temperaturmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (58 minutter siden):

Betyr det at du ser på all annen bruk av værmelding (enn til planlegging av strømforbruk) som noe en nærmest kan latterliggjøre?

absolutt ikke. værmeldinga er jo stort sett tema hver eneste morgen når bekledning skal velges, så hvis det går an å automatisere innhentinga så er jo det ganske nyttig. En liten e-ink skjerm på badet med dagens vær hadde ikke vært å forakte. 

Moskus skrev (35 minutter siden):

Jeg bruker fremtidig utetemperatur (dvs. 2-3 timer frem) som en av flere parametere til å justere hvilket nivå varmen i senga skal stilles på... Men det gir jo i praksis et høyere forbruk, ikke lavere. ;)

 

Ellers tar jo termostatene fortløpende høyde for hvor mye varmeenergi som kommer inn i huset. Mulig at jeg kunne brukt værmeldingen til å kjøre ned utvendig solskjerming på kvelden når det er mørkt uansett, men da er det vel mer aktuelt å bruke temperaturmåling istedenfor temperaturmelding.

Å øke forbruket kan jo være hensiktmessig noen ganger, siden det som regel er kostanden man vil begrense, og ikke direkte forbruket. Hvis man vet at spotprisen skal skyte i været de neste timene, samtidig som temperaturen skal falle, så kan det jo være pris-gunstig å varme litt ekstra på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (3 timer siden):

det er jo sikkert mange her som bruker fremtidig spotpris for å planlegge forbruk og flytte det til billigere timer. Er det noen som bruker værvarsel som et annet input i planleggingen av strømforbruk? Hvordan gjør dere det? 

 

 

 normalt er varmepumpen min stilt på 20 grader men når det er full sol så settes den på 19 grader siden solen sørger for resten av varmen. Egner seg dog best om høst/vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke værmelding - bruker en temp sensor som står i vinduskarm og snuser på sol.

Med den så kan jeg føle på når varmen kommer med sol - og således justere ned varmepumpe osv..

Å bruke værmelding synes jeg blir for usikkert - men å sette opp en sensor f.eks i et vindu mot syd kan jo gi en pekepinn på hvordan varmen vil gå opp eller ned

de kommende timene. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.