Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabil Tibber-integrasjon (problemer med sensor for strømpris). Flere som har samme problem?


rsolva

Anbefalte innlegg

De siste ukene (minst) har jeg opplevd at Tibber sin sensor for strømpris faller ut. Når jeg omstarter Tibber-integrasjonen kommer den som regel tilbake (men ikke alltid). Problemet er at strømprisen alltid ligger en time eller to bak faktisk tid (se skjermbilde), som gjør at automasjonsreglene mine blir mindre effektive. Jeg har også strømdata fra NordPool som jeg sammenligner med. Den har også hatt problemer innimellom, men ikke så mye som Tibber har hatt i det siste.

 

Noen flere som har opplevd dette problemet eller er det bare meg?

 

Screenshot from 2022-11-01 09-50-30.png

Endret av rsolva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det samme hos meg, men jeg bruker ikke pris fra Tibber. Jeg har et ønske om å ikke lage for mange bindinger mot en leverandør som feks Tibber. Da blir det lettere å bytte leverandør hvis det skulle bli aktuelt.

Nordpool har du allerede. Entso-e integrasjon finnes det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigviHar slått meg til ro med Tibber, tross faktura-stuntet de hadde forrige måned, så er ikke så redd for det, pluss at jeg har NordPool som en fallback.

 

Jeg har brukt Tibber sin "price_level" attributt til noen automasjoner, og det har fungert greit. Jeg kunne vel laget en tilsvarende utregning basert på NordPool sine data, men mattekunnskapene miner er såpass dårlige at jeg ikke er særlig gira på å gjennskape prisnivå-kalkylen (selv om det sikkert ikke er sååå vanskelig).

 

Men jeg lurer veldig på hva som er feil. Er det Tibber sitt API som er ustabilt eller er det svakheter i Home Assistant sin integrasjon? Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe problemet.

Endret av rsolva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rsolva skrev (5 minutter siden):

Jeg har brukt Tibber sin "price_level" attributt til noen automasjoner, og det har fungert greit. Jeg kunne vel laget en tilsvarende utregning basert på NordPool sine data, men mattekunnskapene miner er såpass dårlige at jeg ikke er særlig gira på å gjennskape prisnivå-kalkylen (selv om det sikkert ikke er sååå vanskelig).

Problemet med å bruke Tibber sin er at den ikke tar hensyn til nettleie (hos meg, i alle fall). Kanskje du har med nettleie hos deg?

Jeg har laget en price_level sak for Nordpool som du kan få.......
Det forutsetter at du lager en mal for Nordpool integrasjonen som tar med nettleie

 

template:
  - sensor:
    - unique_id: pricelevel
      name: "Prisnivå"
      state: >-
          {% if states('sensor.nordpool')|float(0.5) >= state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0.5) *0.9
              and states('sensor.nordpool')|float(0.5) < state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0.5) *1.15 %}
              NORMAL
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *0.6
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *0.9 %}
              CHEAP
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) < state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *0.6 %}
              VERY_CHEAP
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *1.15
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *1.4 %}
              EXPENSIVE
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *1.4
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *2.0 %}
              VERY_EXPENSIVE
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0) *2.0 %}
              EXTREMELY_EXPENSIVE
          {% endif %}

 

rsolva skrev (10 minutter siden):

Er det Tibber sitt API som er ustabilt eller er det svakheter i Home Assistant sin integrasjon? Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe problemet.

 

 

Det er neppe noe du kan gjøre her. Dette er feil i Tibber sin integrasjon i kombinasjon med manglende data fra api.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rsolva skrev (1 minutt siden):

@stigvi Oi, takk! Skal teste ut å legge denne til som en sensor. Hvordan har du løst å legge til nettleien i Nordpool sensoren din? Tenker jeg kan lage en med og en uten nettleie.

sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: true
    currency: NOK
    low_price_cutoff: 0.95
    region: "Kr.sand"
    precision: 6
    price_type: kWh
    friendly_name: "Nordpool"
    additional_costs: >-
      {% set s = {
        "hourly_fixed_cost": 0.0,
        "night": 0.5426,
        "day": 0.6676,
        "cert": 0.01
        }
      %}
        {% if now().isoweekday() >= 1 and now().isoweekday() <= 5 %}
          {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
            {{(s.day+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float(0)}}
          {% else %}
            {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float(0)}}
          {% endif %}
        {% else %}
          {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float(0)}}
        {% endif %}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi Takk igjen! Var ikke klar over at nettleien var ulik for dag og natt, interessant.

 

EDIT: Kom akkurat på en ny ide; å smelte sammen flere datakilder for størmprisene til en kilde, hvor hull i det ene datagrunnlaget fylles inn om den andre kilden har datapunktene. Men, men, det får bli en annen dag, hehe.

Endret av rsolva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rsolva skrev (57 minutter siden):

@stigvi Oi, takk! Skal teste ut å legge denne til som en sensor. Hvordan har du løst å legge til nettleien i Nordpool sensoren din? Tenker jeg kan lage en med og en uten nettleie.

Nordpool-integrasjonen liker ikke når du har to av den, men det går på et vis. Sensorene må konfigureres i .yaml, og den siste bruker veldig lang tid (minst 10 minutt og opptil et par timer) på å komme i gang etter restart så den du bruker til styring må ligge først. Ellers fungerer stigvi sin config for nettleie fint, har brukt den lenge med tilpasninger til mitt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (16 minutter siden):

Nordpool-integrasjonen liker ikke når du har to av den, men det går på et vis

Entso-e integrasjonen kom nettopp i en versjon som skal støtte flere instanser.

rsolva skrev (57 minutter siden):

Takk igjen! Var ikke klar over at nettleien var ulik for dag og natt, interessant.



Du må sjekke opp hvordan det er der du bor. Mitt oppsett stemmer sannsynligvis ikke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.