Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fremtidige priser 2022 - 2030++


Anbefalte innlegg

Tenkte på denne posten idag. Jeg ser at idag har Statnett kommet med en rapport hvor de forventer at Norge vil ha vedvarende kraftunderskudd fra 2027 på grunn av økende forbruk av strøm uten at produksjonen øker vesentlig. 

 

Statnetts kortsiktige markedsanalyse | Statnett

 

Min personlige betraktninger er at: generelt så må vi forvente at strømmarkedet vil påvirkes av at stadig større andel strømproduksjon er grønn, og at det er fokus på "det grønne skiftet".

 

Dette tror jeg igjen føre til at

  1. strømprisen blir stadig mere vær-avhengig(sol, vind,regn), og dermed variabel og vanskelig å spå
  2. strømmarkedet blir "stivere" med større utslag i begge retninger, på grunn av 1. kombinert med mangelen på storskala energilagring
  3. tettere kobling mellom strømprisen i Norge og i Europa, siden det blir politisk upopulært og uspiselig å investere i nye "grunnlast"-kraftverk som gjerne er basert på kull, gass eller atomkraft, og politikere vil kanskje heller bli fristet til å satse på gjensidig utveksling av strøm for å dekke opp i perioder med lav egenproduksjon
  4. nettleien vil heller gå opp en ned, fordi kostnader ved utbygging av nett og evt relativt dyre grønne produksjonsmåter vil søkes dekket av forbrukeren. Jeg blir heller ikke overrasket om nettleie-modellene mere aggresivt belønner de som har mulighet til å spare og styre strømforbruk og/eller produserer egen strøm. 

Meningen her er ikke å si om dette er bra eller ikke, men å påpeke at alle disse trendene nevnt over gjør at man i større grad enn før kan oppleve både større svinginger i strømprisene i Norge enn det man har vært vant til, og et mere komplisert strømmarkedet,  og da kan det jo være greit å ha kontroll på eget forbruk i størst mulig grad, så jeg tror ikke arbeidet som folk her har lagt ned i 2021/22 vil være bortkastet fremover. 

 

Men ja, billigere strøm fremover, det håper jeg såklart at vi får.

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uavhengig av forskning og analyser så tenker jeg at energi, uansett form, vil bli mer etterspurt framover så prisen vil nok i det store og hele bare peke oppover... Men mye avhenger av hva Klaus Schwab & co klarer å utrette i løpet av dette tiåret. Hvorvidt han har suksess eller fiasko avhenger av eget ståsted men han vil uansett påvirke kraftig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.