Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

LK Stillmotorer koblet til heatit z-water og smarthusløsning


Torbjørn Gjerde

Spørsmål

Hei

På hytta har jeg Fibaro koblet til en heatit z-water for å styre den vannbårne gulvvarmen. Tenker på å få til noe av det samme hjemme. Hjemme har jeg LK sitt system med aktuatorer (LK stillmotor) og ICS som styrer gulvvarmen. Etter hva jeg kan se så burde dette være enkelt å få til, og få samme løsning som på hytta. Noen som har erfaring med LK sitt system koblet opp mot en smarhusløsning? Er det heatit z-water som er grensesnittet, eller finnes det bedre måter? Vil heatit z-water fungere sammen med LK stillmotorene?

 

Jeg er ikke så kjent med smarthus, men synes opplegget på hytta har fungert helt topp siden vi fikk det for ca 5 år siden. Ville vært kjekt om vi kunne sette ned temperaturen hjemme når vi setter den opp på hytta for å reise dit, og vice versa.

 

Takker for innspill!

 

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Torbjørn Gjerde skrev (På 6.11.2022 den 12.40):

Vil heatit z-water fungere sammen med LK stillmotorene?

Z-water er egentlig bare en samling reléer. Så lenge du putter på riktig spenning til å drive motorene, så burde det vel fungere. Men jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen, og takk for svaret Moskus. Fikk svar fra LK, som kanskje kan være av interesse for andre som har samme system:

"Stillmotor fra LK er 24V NO. Om du velger et annet system for å drifte gulvvarmen så pass på at systemet har innlagt «mosjonering av seteventiler» da dette er viktig så ikke seteventilene fester seg i inaktive perioder."

 

Jeg har konkludert med at det skal gå bra å styre gulvvarmen med Z-Water. Grubler nå litt på oppsettet. Selv om Fibaro, som jeg har på hytta fungerer veldig bra så synes jeg appen er svært rotete.... Men systemet kan jo være bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Torbjørn Gjerde skrev (16 minutter siden):

Grubler nå litt på oppsettet. Selv om Fibaro, som jeg har på hytta fungerer veldig bra så synes jeg appen er svært rotete.... Men systemet kan jo være bra likevel.

Det er en haug med forskjellige valg. HomeAssistant hvis du har mye tid (gratis), jeg liker HomeSeer, men Homey får mye oppmerksomhet for tiden.

 

Eller bare Fibaro Home Center hvis du synes det fungerer fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.