Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Where to start? Advarsel - basic idiot incoming


kezoomer

Spørsmål

Hei!

 

Jeg har noen lys jeg vil automatisere på enklest mulig vis. Jeg har sett diverse løsninger der man lirker en litten dings inn i sammen med en eksisterende lysbryter, og det virker som beste løsning for det jeg vil prøve å oppnå, nemlig å slå utelysene av og på, evt med timer.

 

Jeg klarer bare ikke å se hva enkleste og billigste vei til mål som

1. Ikke koster skjorta

2. Ikke blokkerer for mer spennende greier i fremtida

3. konevennlig

 

Spørsmålet er i bunn og grunn: Hva trenger jeg for å komme i gang?

 

Evt fremtidige integrasjonsmuligheter i ting jeg allerede eier er:

Varmepumper (Daikin og Mitsubishi)

Elbil

Elektrisk gulvvarme

Siemens og bosch hvitevarer og brunevarer

pluss alt mulig annet ræl som sikkert er artig.

 

Men hjelp meg litt i gang? 

Tusen takk!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
kezoomer skrev (21 timer siden):

Hva trenger jeg for å komme i gang?

Du, det er alltid det store spørsmålet! :)

 

Hvis du vil ha noe som er bra, så kan du kjøpe HomeSeer Pi-versjon, det er "Black November" for tiden med 50% rabatt. Homey er populær og hvis du er interessert i den aller billigste (men mest tidkrevende) men likevel gode løsningen, så se på f.eks. Home Assistant. 

 

 

Men den enkleste måten å komme i gang på er f.eks. en Hue-dimmer og en Hue-hub. Denne hub'en kan du gjenbruke med alle løsningene som nenvt over, du får bare flere muligheter. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar!

 

Ok, da er jeg litt mer i gang - homey ser ut om er den som passer fint, og har brukbar WAF

Nå har jeg lekt meg litt med den, satt opp en flow for varmepumpa (som er det eneste jeg får til å connecte.

Fikk tak i en Shelly 1, men sliter som bare juling med å få kobla den riktig, mulig det ikke er riktig vei å gå? 

Kjøpte også en deltaco smartplugg, men den er ikke støtta av homey såeh... det kjører ikke helt på skinner... 

Mitsubishi varmepumpene kan jeg heller ikke se at jeg får tak i med homey med mindre jeg kjøper den dingsen som først kommer neste år?

Jaja, jeg pusler videre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.