Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant vs HomeSeer


stigvi

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke til HomeSeer, men jeg ser stadig påstander om at den er så enkel og rask å sette opp.

Dere som er kjent med begge systemer - hvordan er det egentlig? Er HomeSeer et bedre alternativ for de som ikke ønsker å fikle? Er det komplisert å lage automasjoner i Home Assistant i motsetning til tilsvarende i HomeSeer?

Home Assistant har et greit system for å gi tilbakemelding på ting som bør forbedres. Og dette tar utviklere også hensyn til. Så innlegg her kan fint ende opp i en konstruktiv tilbakemelding til Home Assistant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du å bytte stigvi?

 

Har hatt HomeSeer, har nå Home Assistant. (Det vil si, har HomeSeer på 1 utleieleilighet, og har HomeAssistant i egen leilighet og hytte).

 

HomeSeer er enklere, men verre å tilpasse GUI. Det var det som gjorde at jeg byttet, nemlig bedre muligheter til å tilpasse dashboardet.

 

Det er (mye?) enklere å sette opp automasjoner i HomeSeer. Z-Wave delen var også enklere på noen områder i HomeSeer, men det er enklere å endre parametere på z-wave enheter i HomeAssistant.

Mye står i parentes, for om man kjøper Easytrigger plugin til homeseer, så har man veldig mange valg. Jeg brukte ikke denne noe særlig, da standard automasjonsmotor var god nok for mine behov.

 

HomeAssistant har flere integrasjoner, men kanskje for mange? Flere versjoner av Shelly integrasjon f. eks, flere versjoner av z-wave osv.

Modbus er enklere i HomeSeer.

 

HomeSeer har ferdige løsninger, HomeAssistant må man lage løsningene selv. Copy & paste kommer man langt med, men må ofte tilpasses.

Dette er på godt og vondt, for der HomeSeer har ferdige løsninger, kan disse ikke tilpasses. HomeAssistant hvor man lager løsningene selv kan tilpasses mye mer.

 

HomeAssistant mangler fremdeles noen helt basic ting som jeg mener burde vært prioritert, og som er etterspurt mye. Som for eksempel gruppering av automasjoner, som var en av de forslagene som fikk mest stemmer under What the heck-"konkurransen" nå nettopp. Dette ble totalt ignorert av utviklerene av Home Assistant.

 

Oppsett av stemmestyring er enklere i Home Assistant (bedre alexa-app).

 

Integrasjonene som jeg bruker finnes for både HomeSeer og HomeAssistant.

 

Enkelte ting, slikt som virtuell bryter styrt av tilstedeværelse på wifi-nettverk, er satt opp på 10 minutter i HomeSeer, mens det tar gjerne noen timer å sette opp i HomeAssistant..

 

Sum er jeg fornøyd med begge, men skulle jeg hatt noe enkelt uten for mye knoting hadde jeg satt opp HomeSeer, selv om det tok tid å lære HomeSeer også.

Homey er veldig snakkis for tiden, og kanskje dette er enklere enn HomeSeer igjen (aldri prøvd).

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (4 minutter siden):

Vurderer du å bytte stigvi?

 

Har hatt HomeSeer, har nå Home Assistant. (Det vil si, har HomeSeer på 1 utleieleilighet, og har HomeAssistant i egen leilighet og hytte).

 

HomeSeer er enklere, men verre å tilpasse GUI. Det var det som gjorde at jeg byttet, nemlig bedre muligheter til å tilpasse dashboardet.

 

Det er (mye?) enklere å sette opp automasjoner i HomeSeer. Z-Wave delen var også enklere på noen områder i HomeSeer, men det er enklere å endre parametere på z-wave enheter i HomeAssistant.

Mye står i parentes, for om man kjøper Easytrigger plugin til homeseer, så har man veldig mange valg. Jeg brukte ikke denne noe særlig, da standard automasjonsmotor var god nok for mine behov.

 

HomeAssistant har flere integrasjoner, men kanskje for mange? Flere versjoner av Shelly integrasjon f. eks, flere versjoner av z-wave osv.

Modbus er enklere i HomeSeer.

 

HomeSeer har ferdige løsninger, HomeAssistant må man lage løsningene selv. Copy & paste kommer man langt med, men må ofte tilpasses.

Dette er på godt og vondt, for der HomeSeer har ferdige løsninger, kan disse ikke tilpasses. HomeAssistant hvor man lager løsningene selv kan tilpasses mye mer.

 

HomeAssistant mangler fremdeles noen helt basic ting som jeg mener burde vært prioritert, og som er etterspurt mye. Som for eksempel gruppering av automasjoner, som var en av de forslagene som fikk mest stemmer under What the heck-"konkurransen" nå nettopp. Dette ble totalt ignorert av utviklerene av Home Assistant.

 

Oppsett av stemmestyring er enklere i Home Assistant (bedre alexa-app).

 

Integrasjonene som jeg bruker finnes for både HomeSeer og HomeAssistant.

 

Enkelte ting, slikt som virtuell bryter styrt av tilstedeværelse på wifi-nettverk, er satt opp på 10 minutter i HomeSeer, mens det tar gjerne noen timer å sette opp i HomeAssistant..

 

Sum er jeg fornøyd med begge, men skulle jeg hatt noe enkelt uten for mye knoting hadde jeg satt opp HomeSeer, selv om det tok tid å lære HomeSeer også.

Homey er veldig snakkis for tiden, og kanskje dette er enklere enn HomeSeer igjen (aldri prøvd).

 

 



Takk for langt og godt svar. Nei, jeg har definitivt ikke tenkt å bytte 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (1 time siden):

Oppsett av stemmestyring er enklere i Home Assistant (bedre alexa-app).

Oi, det hørtes spennede ut. :)

Hva er enklere i Home Assistant her? Jeg har tenkt at det ikke kunne bli så mye enklere enn HomeSeers tilnærming, men kanskje HomeAssistant kan gjøre mer avansert enda enklere?

 

HomeSeer kan jo tillegg til "native" integrering ("Alexa, turn off the lights") også ha en egen direkte skill for nærmere kontroll av HomeSeer-devicer ("Alexa, tell HomeSeer to xxx"). Denne gir jo en mulighet til å føre en samtale med HomeSeer.

 

Kaffemaskin-integrasjonen min gjør det:

 

Det HomeSeer mangler, som jeg forstår Home Assistant har, er notifikasjoner fra Home Assistant til HomeSeer (direkte). Det kunne jeg ønske meg. :)

(Ja, det er mulig via Node-Red, men da må jeg ha et pålitelig Node-Red oppsett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (18 timer siden):

 

Enkelte ting, slikt som virtuell bryter styrt av tilstedeværelse på wifi-nettverk, er satt opp på 10 minutter i HomeSeer, mens det tar gjerne noen timer å sette opp i HomeAssistant..

 


Interessant. Hvordan brukte du en time på dette?  Har man companion appen har du allerede en entitet som gir det dette. Alternativt hentes det direkte fra router (bred støtte av ulike produsenter).
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Companion appen oppdateres for sent til at den er brukelig til dette formålet.

Først må mannlage virtuell switch. Dette er rett frem i HomeSeer.

leser man her

https://community.home-assistant.io/t/how-do-i-create-a-virtual-on-off-switch/164851/13

så ser man at dette ikke er rett frem i HomeAssistant. Flere løsninger, og ikke alle som passer alle formål.

Unifi integrasjonen var enkel å sette opp, når jeg valgte den riktige. Så må man knote igjennom automasjonsmotoren for å få satt opp automasjonene. Automasjonsmotoren har blitt bedre etter jeg gjorde dette, men den er fremdeles noen hakk bak f eks HomeSeer sin.

 

Når ting først er satt opp, er det enkelt å duplisere. Men det er ikke direktr intuitivt i HA hvordan man gjør ting første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (30 minutter siden):

Companion appen oppdateres for sent til at den er brukelig til dette formålet.

Først må mannlage virtuell switch. Dette er rett frem i HomeSeer.

leser man her

https://community.home-assistant.io/t/how-do-i-create-a-virtual-on-off-switch/164851/13

så ser man at dette ikke er rett frem i HomeAssistant. Flere løsninger, og ikke alle som passer alle formål.

Unifi integrasjonen var enkel å sette opp, når jeg valgte den riktige. Så må man knote igjennom automasjonsmotoren for å få satt opp automasjonene. Automasjonsmotoren har blitt bedre etter jeg gjorde dette, men den er fremdeles noen hakk bak f eks HomeSeer sin.

 

Når ting først er satt opp, er det enkelt å duplisere. Men det er ikke direktr intuitivt i HA hvordan man gjør ting første gang.

Jeg har vært i migrasjonsprosess fra HomeSeer til Home Assistant de siste 4 månedene og har nå endelig skrudd av HomeSeer "for godt".

Min erfaring er at det skjer mye i funksjonaliteten og brukergrensesnittet hos Home Assistant hver måned. Vet ikke når "Helper" ble introdusert, men dette er et godt eksempel på at forumtråder "fort" blir utdatert siden tråden du viser til beskriver at det må defineres en Input Boolean manuelt i YAML mens det nå enkelt kan gjøres i GUI...

Jeg har møtt på flere tilsvarende utdaterte forumtråder og blitt veldig oppmerksom på å lete opp ferske tråder. Dette kan selvfølgelig pekes på som noe negativt ved Home Assistant, men jeg foretrekker å være med på utviklingen fremfor å sitte å vente på at det "ferdige produktet" kanskje kommer ut en gang...

 

Forøvrig er min erfaring med å håndtere tilstedeværelsestatus at Companion appen er vesentlig mer responsiv enn Unifi-integrasjonen (benytter iOS, og det kan selvfølgelig være annerledes på Android).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (3 timer siden):

Companion appen oppdateres for sent til at den er brukelig til dette formålet.

Først må mannlage virtuell switch. Dette er rett frem i HomeSeer.

leser man her

https://community.home-assistant.io/t/how-do-i-create-a-virtual-on-off-switch/164851/13

så ser man at dette ikke er rett frem i HomeAssistant. Flere løsninger, og ikke alle som passer alle formål.

Unifi integrasjonen var enkel å sette opp, når jeg valgte den riktige. Så må man knote igjennom automasjonsmotoren for å få satt opp automasjonene. Automasjonsmotoren har blitt bedre etter jeg gjorde dette, men den er fremdeles noen hakk bak f eks HomeSeer sin.

 

Når ting først er satt opp, er det enkelt å duplisere. Men det er ikke direktr intuitivt i HA hvordan man gjør ting første gang.


Det høres ut som det er en stund siden du brukte HA sist. Virtuell bryter opprettes på sekunder, du finner funksjonaliteten under "Hjelpere". Er usikker når dette ble introdusert. Det skal nevnes HA har kommet ekstremt langt for hva som angår GUI-basert konfigurasjon de to siste årene. Man skal ikke veldig langt tilbake før det var unngåelig å rote rundt med yaml, men nå vil jeg påstå det hører sjeldenheten til.

 

Kjenner meg ikke helt igjen i måten du skildrer HA på, vil derfor understreke at enkelte av utfordringene du sikter til er løst i dagens utgaver. Hele automasjonsmotoren fikk for eksempel en overhaling nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med HA fra scratch i høst, og erfaringen er stort sett positiv, med visse forbehold. 

 

Et mulig fallgrube med HA er at gamle videoer og skjermbilder ofte er utdatert, siden det har vært en del store endringer i hvordan GUI er organisert. Mange gamle skjermbilder henviser til en "Configruations" valg i menyen som ikke finnes lenger, for eksempel. 

 

Jeg har brukt "ren" HA uten NodeRed, og har forsøkt å bruke templates for å programmere litt mere avanserte ting. Det går stort sett greit når man har lært seg Jinja, men jeg savner muligheten til å "debugge" koden, arbeidsflyten nå er å skrive template-koden i "developer/template" vinduet, og så kopiere over i script eller automasjon når det ser ut til å fungere. Men har du litt kode som feiler halvveis, så har du ingen mulighet til å steppe inn i koden, og du må nøye deg med å forsøke å skrive ut mellom-verdier i "developer/template" vinduet til du skjønner hva som er feil. 

 

Det jeg også finner litt frustrerende er hvordan typer håndteres implisitt, jeg har en del value templates som feiler fordi jeg har skjekket for =="on" eller =="true", mens HA da ikke klarere å matche når variablene er "On" og "True". med andre ord, jeg har som nybegynner testet en streng-representasjon av en boolsk, heller enn å sjekke den boolske. Her er det ingen hjelp å få underveis av HA.

 

Av og til så mangler varibler verdier,f.eks. når en integrasjon feiler eller tar lang tid å kjøre under oppstart,  og siden jeg ikke vet hvilken type noe er i Jinja, så er det da vanskelig å vite om jeg skal sjekke for =="unknown", =="NoneType" eller =="null", og får også null hjelp av uvtiklermiljøet her. 

 

En annen dum ting er at det ikke finnes noen god systematikk for å lage enhetstester av logikk, eller påse at når man renamer en variabel så blir alle referanse i logikk-blokker i koden også endret til nytt navn. 

 

HA har også en tendens til å gjøre "breaking changes", da hadde det jo vært greit å kunne teste at logikken fortsatt fungerer. 

 

Dette gjør det mere tungvint å bruke templates enn det hadde trengt å være. Man kan jo håpe at HA vil utvikle seg på dette omerådet.  Er vel dette som er grunnen til at folk foretrekke å gjøre avanserte ting i Python vanligvis. 

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.