Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av sentralventilasjon


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i et hus fra 80 tallet hvor det er sentral ventilasjon av type Villavent. Ventilasjon styres i dag via 3 trinn på kjøkkenvifta. Ifbm oppussing av kjøkken skal jeg hive ut kjøkkenvifta, men ønsker fortsatt å beholde ventilasjonsannlegg for resten av huset. Jeg er derfor nødt til å erstatte kjøkkenvifta med en hastighetregulator av noe slag. Så langt har jeg kun funnet type "dumme" styringsenheter av type: https://www.megaflis.no/varme--klima/ventilasjon/avtrekksvifter/flexit-3-trinns-styringsbryter-for-sentralavtrekk 

 

Jeg kunne derimot tenkt meg noe smart som jeg kan integrere inn i Home Assistant, fortrinnsvis som kan styres via Zigbee2mqtt, men også Zwave/Wifi er en mulighet. Noen som har forslag til hvordan dette kan løses?

 

-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
DeVille skrev (På 13.11.2022 den 16.24):

Jeg har tilsvarende, og valgte å bare bruke to hastigheter. Jeg bruker et mekanisk rele, som styres av ESPHome på en 8266. Det integreres fint i Home Assistant. 

 

Hvilke modell, og kunne du forklare litt mer hvordan du gjorde det? Jeg har også en Villavent, men ser ingen annen I/O enn kjøkkenvifta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en VVX-400. Fordelen med den er at den er så gammel at styringen foregår kun med mekaniske brytere, dvs ingen busser el l. Hastighetsbryteren bare velger hvilken utgang på en trafo den sender til viftemotoren. Så da har jeg satt inn et rele i stedet for hastighetsvelgeren, med senterkontakten koblet til motoren, og NO og NC til hver sin utgang fra trafoen. Det blir bare to hastigheter da, mot tre fra den originale bryteren. Man kan nok få til alle tre hastighetene med bruk at to releer, men det blir en del mer mikk.

 

OBS: dette involverer opp til nettspenning, så alt på egen risiko.

 

Releet jeg brukte er https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/releer/2-polet-rele-12-v-dc-10-a-250-v-p36100 

 

Releet styres av en ESP8266 flashet med ESPHome, via en optokobler. 

 

Håper det ble forståelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (13 minutter siden):

Det er en VVX-400. Fordelen med den er at den er så gammel at styringen foregår kun med mekaniske brytere, dvs ingen busser el l. Hastighetsbryteren bare velger hvilken utgang på en trafo den sender til viftemotoren. Så da har jeg satt inn et rele i stedet for hastighetsvelgeren, med senterkontakten koblet til motoren, og NO og NC til hver sin utgang fra trafoen. Det blir bare to hastigheter da, mot tre fra den originale bryteren. Man kan nok få til alle tre hastighetene med bruk at to releer, men det blir en del mer mikk.

 

OBS: dette involverer opp til nettspenning, så alt på egen risiko.

 

Releet jeg brukte er https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/releer/2-polet-rele-12-v-dc-10-a-250-v-p36100 

 

Releet styres av en ESP8266 flashet med ESPHome, via en optokobler. 

 

Håper det ble forståelig. 

 


Jeg har VR300 og tror ikke den har inngang for mer enn avtrekkvifta, i hvert fall hva jeg kunne lese i manualen. Litt kjedelig hvis det er tilfelle. Hvor koblet du på det manuelle releet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (1 minutt siden):

Hvor koblet du på det manuelle releet?

Rett på trafoen og motoren. VVX-400 har heller ingen innganger, så det må hackes inn på elektronikken. 

IKKE gå i gang med dette hvis du ikke vet hva du gjør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (2 minutter siden):

Rett på trafoen og motoren. VVX-400 har heller ingen innganger, så det må hackes inn på elektronikken. 

IKKE gå i gang med dette hvis du ikke vet hva du gjør. 

 


jeg har gjort lignende operasjoner, men kunne du ikke tatt noen bilder så vet jeg litt mer om det er noe jeg kan gjøre. Litt starthjelp hadde vært suverent. Jeg leste andre brukte fibaro implant til dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart implant burde funke fint, men du må nok ha en "forsterker" for å drive et rele.

 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å skru opp Villaventen for å ta bilder nå. Men jeg tror uansett det ikke ville hjelpe, når du har en annen modell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeVille skrev (2 minutter siden):

Smart implant burde funke fint, men du må nok ha en "forsterker" for å drive et rele.

 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å skru opp Villaventen for å ta bilder nå. Men jeg tror uansett det ikke ville hjelpe, når du har en annen modell. 

 


Takker uansett. Kan jo være det er et håp. Min et så dårlig vedlikeholdt filteret falt fra hverandre da jeg tok på det så første pri er å ha vedlikehold. Den bråker også som et gammelt kjøleskap, men det kan være tette filtere.

 

hvis noen andre har noe å legge til hører jeg gledelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (19 minutter siden):

VR300 styrer viften med hastighetsregulator. Du må ha en trafo.

Kretsskjemaet viser at dette i prinsippet er det samme som for VVX-400. Hastighetsregulatoren er en mekanisk bryter som velger hvilken utgang på trafoen som sendes til motoren, i dette tilfellet 60 V, 130 V og 230 V (= "inngang" på trafoen).

 

Så trenger trafoboksen, ja, mens hastighetsregulatoren kan erstattes av et (eller to) rele og en styreenhet som kan integreres i Home Assistant, feks ESPHome eller Smart Implant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer min Flexit VG400 ved hjelp av to relekontakter. Den går til maks ved luftfuktighet over 70% på badet (Shelly sensor) og lav mellom 60 og 70%. Normalt er den av om vinteren, men starter hver andre time og går en kort periode for å holde CO2% nede. 

Jeg sparer ca 30% strøm på denne måten ved å unngå å pumpe varmluft ut.

 

Se Her: Flexit styring
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ottob skrev (2 timer siden):

Jeg styrer min Flexit VG400 ved hjelp av to relekontakter. Den går til maks ved luftfuktighet over 70% på badet (Shelly sensor) og lav mellom 60 og 70%. Normalt er den av om vinteren, men starter hver andre time og går en kort periode for å holde CO2% nede. 

Jeg sparer ca 30% strøm på denne måten ved å unngå å pumpe varmluft ut.

 

Se Her: Flexit styring
 

Strømsparing er i vinden og optimalisering av ventilasjon må kunne spare noen kroner. I media blir det nevnt at noen slår av for å spare strøm med konsekvensen dårlig luft/høy fuktighet/råteskader som følger. Men hvor mye trekker et vanlig aggregat og hvor mye oppvarmet luft går tapt? Hva tjener man på å slå av? Du sier 30% besparelse med din metode i ditt hus, forsvinner virkelig 30% energi ut og bort med balansert ventilasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hjemmedude Aggregatet trekker ikke mye i seg selv, og hvor mye varme som går tapt er avhengig av virkningsgraden i varmeveksleren. En varmeveksler med varmepumpe er ganske effektiv, men et gammelt anlegg som jeg har har kryssvarmeveksler og den har lav virkningsgrad.

Her er en måling av forbruket mitt. Februar 2021 hadde jeg ikke noe styring i det hele tatt. Feb 2022 hadde jeg på plass HomeSeer med VVB og romtemperatur styring, 4 februar, ved pilen satte jeg i gang Flexit styring, og forbruket falt drastisk som du ser. Nå var det ganske mye kaldere første periode av Feb 2021 så tallene kan ikke direkte sammenlignes, men jamnt over har jeg under halve forbruket nå etter at jeg fikk på plass all styring. Jeg har nå også laget en plugin for HomeSeer som bruker strømprisen som parameter og regner med ytterligere reduksjon. Les her:  Prisstyring

 

image.thumb.png.af7192a67db099d36e3eeb240a513c6f.png

Endret av ottob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mitt har en elendig virkningsgrad siden det er fra 2007, og jeg tror ikke filterne har blitt skiftet siden det. Som sagt smuldret dem opp da jeg tok på dem. Får nye i posten i morgen, så håper det blir bedre. Jeg forstår det også slik det er litt vitenskap i hvordan de ventilene i hvert rom er justert. Er det noen som kjenner til hvordan en sjekker om de er korrekt satt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (10 timer siden):

Jeg tror nok mitt har en elendig virkningsgrad siden det er fra 2007, og jeg tror ikke filterne har blitt skiftet siden det. Som sagt smuldret dem opp da jeg tok på dem. Får nye i posten i morgen, så håper det blir bedre. Jeg forstår det også slik det er litt vitenskap i hvordan de ventilene i hvert rom er justert. Er det noen som kjenner til hvordan en sjekker om de er korrekt satt til?

En slags trompet som måler luftgjennomstrømming per ventil. Så justerer man til ok tilførsel for et soverom, oppholdsrom etc. Sånn ble det utført her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det settes en føler over ventilen som måler luftgjennomstrømningen og beregner det til l/sec eller m3/time eller hva man ønsker.

 

Hvis systemet er fra 2007 og uten nye filtre, så får du en fyr til å ta litt vedlikehold på det. Det vil det nok ha veldig godt av! Kanskje du trenger en kanalrens også etter så lang tid, ventilasjon er på ingen måte vedlikeholdsfritt...

 

 

Gjelsten Totalservice kan gjøre dette for deg. Alternativt Lie Ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (5 timer siden):

Ja, det settes en føler over ventilen som måler luftgjennomstrømningen og beregner det til l/sec eller m3/time eller hva man ønsker.

 

Hvis systemet er fra 2007 og uten nye filtre, så får du en fyr til å ta litt vedlikehold på det. Det vil det nok ha veldig godt av! Kanskje du trenger en kanalrens også etter så lang tid, ventilasjon er på ingen måte vedlikeholdsfritt...

 

 

Gjelsten Totalservice kan gjøre dette for deg. Alternativt Lie Ventilasjon.

 

Jeg skal gjøre det. Started med å skifte filter. De hadde aluramme, så virket veldig originale (vs plastikk på de nye). Ble et grusomt søppel av hele filteret når jeg dro den av, bare falt fra hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.