Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Målervalg til Utleie del


Anbefalte innlegg

Hei,


Har bestilt elektriker til å montere måler i skapet til uteleiedelen av hjemmet mitt.

Men så ble jeg usikker på hva jeg burde gå for, eventuelt hva elektriker tilbyr.

 

Innledningsvis har jeg sagt jeg ønsker måler som leveres med wifi, bacnet tcp ip, modbus tcpip. Zigbee eller Z-wave.

 

Har noen her gode forslag tas dette mot med glede  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg undersøker det samme og trenger noe som kan måle alt forbruk på en 40A 3-fas hovedsikring i hybelen.

 

Det nærmeste jeg har funnet er Shelly Pro4 PM.

https://www.elektroimportoren.no/?Article=94370

 

Denne takler dog maks 16A per kurs, så da kan den ikke kobles på hovedsikringen. Den må den kobles etter hver kurs og man må ha en ny Shelly for hver fjerde kurs, og det funker ikke om noen av kursene er høyere enn 16A.

 

Noen som har funnet en bedre løsning? Alt jeg ønsker er å enkelt og digitalt kunne lese av hva hybelen bruker månedlig, og gjerne med timesforbruk så jeg kan matche strømprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shelly 3EM for å dele opp forbruket med 3fas 400V på underfordelingen til en hytte, ser ut til å være veldig driftsikkert og sammen med HA og nordpool får jeg ut kostnaden på strømforbruket overaskende nøyaktig. Her er det jo strømtrafoer slik at en slipper å gjøre inngrep i hovedstrømbanene også. Den har også webgrensenitt for tilgang uten HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Qubino Smart Meter (ZMNHXD1) som minusmåler på leilighet og lading av bil. Denne støtter opp mot 3x65A. Var ingen problem å installere i 3fas IT nett men den er nok laget for 400v nett. Er noen av de mange sensorene som blir feil på 230v nett da det bl.a. ser ut som at det produseres strøm på enkelte faser. _electric_consumption_w og _electric_consumption_kwh viser rett.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4920174

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Tusen takk for tips! Jeg har kun 230-volt, så da virker Qubino som den beste løsningen.

Jeg kan se denne artikkelen som skriver om riktig kobling i Norge, slik jeg forstår det kan man kun se på totalt strømforbruk og ikke forbruk per fase. Dette er kanskje noe elektrikeren kan koble om.
https://support.qubino.com/support/solutions/articles/44001707366-3-phase-smart-meter-no-neutral-n-phase

@Pythm, opplever du at målingen av strømforbruk blir riktig, og har du koblet det slik som er beskrevet i denne artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslefo skrev (34 minutter siden):

Hei!
Tusen takk for tips! Jeg har kun 230-volt, så da virker Qubino som den beste løsningen.

Jeg kan se denne artikkelen som skriver om riktig kobling i Norge, slik jeg forstår det kan man kun se på totalt strømforbruk og ikke forbruk per fase. Dette er kanskje noe elektrikeren kan koble om.
https://support.qubino.com/support/solutions/articles/44001707366-3-phase-smart-meter-no-neutral-n-phase

@Pythm, opplever du at målingen av strømforbruk blir riktig, og har du koblet det slik som er beskrevet i denne artikkelen?

Ja, det er slik mine er koblet opp. Jeg har i utgangspunktet bare behov for kWh total og den er rett (og oppdateres ca hvert sekund). Av en eller annen grunn oppdateres watt forbruk litt sjeldnere (kanskje hvert 2-3 minutt), men for meg er det ikke ett problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pythm skrev (7 minutter siden):

Ja, det er slik mine er koblet opp. Jeg har i utgangspunktet bare behov for kWh total og den er rett (og oppdateres ca hvert sekund). Av en eller annen grunn oppdateres watt forbruk litt sjeldnere (kanskje hvert 2-3 minutt), men for meg er det ikke ett problem

Ok, så bra! Takk for svar.

Det jeg har sett av skjermbilder fra Qubino ser litt rotete ut. Får du frem et bilde av totalt forbruk over en periode, eventuelt timestatistikk som kan matches med spotprisen manuelt i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslefo skrev (32 minutter siden):

Ok, så bra! Takk for svar.

Det jeg har sett av skjermbilder fra Qubino ser litt rotete ut. Får du frem et bilde av totalt forbruk over en periode, eventuelt timestatistikk som kan matches med spotprisen manuelt i etterkant?

Jeg bruker Appdaemon i Home Assistant for å logge til csv fil hver time. Jeg valgte csv da den ikke forsvinner når jeg starter Home Assistant på nytt + at det er enkelt å åpne i excel etc. Jeg legger sammen spotpris fra Nordpool custom component for HACS og nettleiepris ut i fra dag/natt/helg/helligdag og så logger jeg totalen på de målerne jeg vil følge med på til ett csv dokument som brukes til å regne ut forbruk pr time til ett annet csv dokument. Dette regnes ut til ett tredje csv dokument ved månedsslutt som gir måneds kostnad for alle sensorene jeg følger med på. Så er det bare å vente på utregning av strømstøtte... Legger ved python koden hvis noen vil ha forslag til å utarbeide noe selv.

log_usage.py

 

EDIT: Glemte at du må logge til to forskjellige csv dokument ved månedsslutt: 1 med utregnet pris pr sensor for måneden og ett med forbruk kWh pr sensor for å kunne regne ut strømstøtten.

Endret av Pythm
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.