Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det mulig å plukke opp signaler fra Sektors dør-sensorer i HA? 433 mhz?


Tinker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har 10-12 år gamle dør/vindu kontaktsensorer på et par dører som er knyttet til Sektor alarm system. 

 

Nå som jeg har blitt hekta på hjemmeautomasjon, så har jeg lyst til å begynne å logge dør-åpning og knytte automasjoner til dette. Et alternativ er å installere enda en dørsensor, f.eks. av typen zigbee, men jeg tipper kona blir glad om jeg holder slikt til et absolutt minimum. 

 

Det jeg lurte på er om det istedet vil være mulig å plukke opp signalene fra Sektors eksiterende dør-sensorer? Jeg vil tippe disse er 433 mhz, så jeg har lest at det skal gå an, enten

  • med å kjøpe en RTL-SDR og så bruke rtl_433, eller
  • at man setter opp en ESP 8266 med en 433 mhz modul

 

Før jeg setter igang, lurte jeg på om noen allerede har prøvd noe og har noen tips å komme med om dette er en farbar vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (På 17.11.2022 den 9.29):

Det jeg lurte på er om det istedet vil være mulig å plukke opp signalene fra Sektors eksiterende dør-sensorer? Jeg vil tippe disse er 433 mhz

Slike? https://www.sectoralarm.no/boligalarm/magnetkontakt/

 

868 MHz sier i så fall specen.  Det er forsåvidt også mest sannsynlig selv om du har en annen modell.  Tror man anser 433 MHz som litt for støy-preget for slike "proff"-løsninger

Burde uansett la seg fange opp med rtl_433.  Den støtter helt fint 868 MHz på tross av navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.