Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatursensor (erfaringstråd)


Anbefalte innlegg

Siden det er en jungel med forskjellige temperatursensorer, og folk her på forumet har vel både gode og dårlige erfaringer med temperatursensorer. Kom gjerne med erfaringer her (med hvilke hardware og software de brukes mot) så kan jeg oppdatere en liste her.

 

433 Mhz

 

Biltema:

Ekstra sensor 84-0865:Biltema36036.PNG

Pris: 109 kroner

Rapporterer: Temperatur og fuktighet

Software: Domoticz

Hardware: RFLink Gateway

 

Hr Kotelett: Generelt god erfaring, av 4 sensorer, er det 1 som bugger seg i det en "aktiverer" den fra Devices til Temperatures i domoticz, den oppdaterer seg helt til en gjør det. Sensoren oppdateres hvert minutt så usikker på hvor lenge batteriet kommer til å vare.

 

Ekstra sender for 84-086 biltema.PNG

Pris: 69.90 kroner

Rapporterer: Temperatur og fuktighet

Software: Domoticz

Hardware: RFLink Gateway


Hr Kotelett: Har foreløpig bare 1, men den har ikke reagert noe negativt foreløpig. Den har i tillegg display så temp og fuktighet kan leses av på den (om en vet hvor den er :P)

 

Clas Ohlson

Temperaturgiver/hygrometer 36-1797Clas.PNG

Pris: 99 kroner

Rapporterer: Temperatur og fuktighet

Software: Domoticz

Hardware: RFLink Gateway,  RFXtrx433E (FW v1)

 

Hr Kotelett: Har bare 1, men iløpet av mai har denne både vist -40 og +95,8 så denne er ustabil, hvertfall hos meg. Har merket at den har peaket 1-2 ganger for dagen, opp i over 90grader. Den har i tillegg display så temp og fuktighet kan leses av på den. Kan og koble til ekstra sensor med kabel (følger med), Dette har jeg ikke prøvd. Tror heller ikke du får opp den ekstra sensoren i Domoticz.

 

arneolav: Har noen 36-1797 fra Clas, Én av de er svært ustabil.

 

Einar:  Jeg har også noen slike. Og oppdaget at de spammer radiofrekvensen. SDRsharp viste meg at de ofte danket ut mine Oregon/ELV sensorer. De sender en lang sekvens forholdsvis ofte, og har kraftig sender. Fordelen er at den som ligger i fryseren fint når ut og til mottakeren på andre siden av huset.

 

Bananfluen:  Da har jeg fått 36-1797 til å virke emoji2.png. Var at jeg hadde brukt ext2 firmware og ikke ver1  (RFX

 

 

Oregon WMR86 værstasjon Clas værstasjon.PNG

 

Pris: 1298 (for fullt kit)

Rapporterer: Temperatur ++

Hardware:

Software:

 

arneolav: 

Værstasjon med tilhørende sensorer. Fungerer greitt.men i kystklima har det lett for å danne irr på batteripolene, særlig på temp giveren THGR810. (Montert under tak utendørs).

Har ikke tilsvarende problem i innlandet.

 

foogadgets Wireless Multi Sensor Mk3 (WMS Mk3) WMS.PNG

 

Pris: 300ish + temp sensor og evt andre sensorer en kan/vil koble på

Raporterer: Temperatur + det en kobler på (som er støttet)

Hardware: Tellstick, RFXCOM

Software:

 

arneolav: Med 1 wire sensorer fungerer meget bra.

Multisensoren koster litt, men man kan koble til div sensortyper og nesten ubegrenset antall temp.sensorer, de er billige, fra ca nok 5,- på ebay.

Har noen flere stk Mk3 og "drøssevis" med 1 wire sensorer. Aldri problem med noen av de.

Sensorene kobles med kabel til senderen (Mk3) og er derfor ikke alltid egnet i stua, men ok til mye annet.

 

 

VikingSkjermbilde.JPG

Pris: 155,- SEK

Raporterer: Temperatur fuktighet

Hardware: Tellstick, RFXCOM

Software: Vera, Homeseer,

 

GeneralVirus: Viking fungerer fint med RFXtrx og Vera(og HomeSeer), bruker FineOffset/Viking protokollen.

 

Pris: 179/249 med utedelTelldus_temp.jpg.784a24486725455e80103721492f80eb.jpg

Raporterer: Temperatur fuktighet

Hardware: Tellstick, RFXCOM

Software: Homeseer,

 

backspace: Virker fint med RFXtrx433e/Homeseer og kommer opp som FineOffset/Viking. Kan sette 8 forskjellige kanaler via dippswitcher.

xibirz:  Kunne ikke vært mer fornøyd i forhold til stabilitet og batteritid.

 

Z wave

 

Fibaro - FGMS-001FGMS-001.PNG

Pris: Fra 548(?) kroner

Rapporterer: Temperatur(+ Lux, bevegelse og berøring/flytting)

Software: Domoticz

Hardware: UZB1

 

Hr Kotelett: Har bare 1, men den virker veldig stabilt og greit. Kan sette hvor ofte en vil at den skal sende oppdatering via settings i Domoicz.

 

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting å være obs på når man skal måle temperatur:

  1. Det er variasjon mellom termometre, til og med mellom digitale termometre, og til og med innen samme type. Hvis det er viktig å vite hva temperaturen er "nøyaktig", så må man kalibrere dem, enten flere sammen og beregn snitt, eller mot en "kjent" temperatur (dvs. et termometer man stoler på).
     
  2. Plassering av termometeret betyr mye, og det må man ta hensyn til hvis man skal bruke temperaturen til noe (som å styre varme eller kjøling):
    1. Bevegelsessensorer plasseres jo vanligvis opp under himling for å gjøre lite av seg og for å fange opp mest mulig bevegelse. Men varmen i et rom stiger, og det vil være forskjell på det som oppleves som romtemperaturen og det man måler rett under himlingen.
       
    2. Enkelte mikromoduler har temperatursensorer, slik at man får målt temperaturen nærmere midten av rommet. I utgangspunktet en god idé, men også mikromodulene avgir varme
       
    3. Vindussensorer sitter faktisk på et av de svake punktene i bygget med tanke på isolering, altså på selve vinduskarmen eller i det minste ikke langt unna.


Ingenting av dette er dramatisk, men kjekt å vite om når man skal måle temperatur i et rom. Hvis man f.eks. i stua vanligvis sitter i sofaen, vil det være greit å få en temperatursensor ikke så langt unna. Temperatursensoren på soverommet står på nattbordet som nesten er i samme høyde som madrassen.

Jeg har mange Oregon Scientific sensorer i ulike formater, men også et utvalg multisensorer fra Fibaro og Aeon Labs. Godt fornøyd med dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp inn en temperatursensor fra Biltema: 84-056

samme som @Hr Kotelett har positive erfaringer med.

Lurte på hvordan den skal komme opp i systemtet?

Har prøvd med forskjellige kanaler (1-3) på senderen, men får ikke noe opp i Devicer listen.

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wireless Multi Sensor Mk3 (WMS Mk3) fra http://foogadgets.tictail.com/ med 1 wire sensorer fungerer meget bra.

Multisensoren koster litt, men man kan koble til div sensortyper og nesten ubegrenset antall temp.sensorer, de er billige, fra ca nok 5,- på ebay.

Har noen flere stk Mk3 og "drøssevis" med 1 wire sensorer. Aldri problem med noen av de.

Sensorene kobles med kabel til senderen (Mk3) og er derfor ikke alltid egnet i stua, men ok til mye annet.

 

Har noen 36-1797 fra Clas, Én av de er svært ustabil. 

 

Værstasjon med tilhørende sensorer: http://www.clasohlson.com/no/Oregon-WMR86-v%C3%A6rstasjon/36-4569

Fungerer greitt.men i kystklima har det lett for å danne irr på batteripolene, særlig på temp giveren THGR810. (Montert under tak utendørs).

Har ikke tilsvarende problem i innlandet.

 

Viking sensorer, fungerer meget bra, bestilles fra:

http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/luftfuktighet/trådlös-temp-luftfukt-för-inne-utomhusbruk.html

 

 

 

 

 

 

 

Endret av arneolav
Korrigert link
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tonheim skrev:

Jeg kjøpte nettopp inn en temperatursensor fra Biltema: 84-056

samme som @Hr Kotelett har positive erfaringer med.

Lurte på hvordan den skal komme opp i systemtet?

Har prøvd med forskjellige kanaler (1-3) på senderen, men får ikke noe opp i Devicer listen.

Noen tips??

Hei, jeg har nettopp kjøpt inn 2 sånne idag, og jeg putter bare i batteriet, så dukker den opp under devices etter noen minutter.

Men jeg bruker RFLink Gateway til 433 Mhz produkter, og de kom med en update i slutten av mars som gjorde at det sensoren ble registrert. Så kan være at den temp sensoren ikke er støttet av RFXCOM enda. Eventuelt må det prøves med en annen firmware?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tonheim said:

Jeg kjøpte nettopp inn en temperatursensor fra Biltema: 84-056

samme som @Hr Kotelett har positive erfaringer med.

Lurte på hvordan den skal komme opp i systemtet?

Har prøvd med forskjellige kanaler (1-3) på senderen, men får ikke noe opp i Devicer listen.

Noen tips??

 

Du må nesten bare prøve deg frem med protokoller. Begynn med Hideki/TFA og FineOffset/Viking.

 

Funker det ikke kan du kontakte Bert hos RFXCOM.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den ‎14‎.‎05‎.‎2016 klokken 14.36, arneolav skrev:

Har noen 36-1797 fra Clas, Én av de er svært ustabil. 

 

Jeg har også noen slike. Og oppdaget at de spammer radiofrekvensen. SDRsharp viste meg at de ofte danket ut mine Oregon/ELV sensorer. De sender en lang sekvens forholdsvis ofte, og har kraftig sender. Fordelen er at den som ligger i fryseren fint når ut og til mottakeren på andre siden av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med noen temperatur sensorer som har god rekkevidde? Snakk om 30-40 meter utendørs, så skal gjennom yttervegg og noen innervegger.

 

@arneolav den WIRELESS MULTI SENSOR MK3 som du har nevnt, vet du rekkevidden på den? står nevnt 

 

under specs på den

  • Very long range
  • Improved RF Transmitter with great transmitting range
Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke testet rekkevidden utover ca 10 meter og har ikke anledning til test akkurat nå.

På slike lange strekk benytter jeg kabel (3-ledere, telefonkabel, CAT 5-6-7, eller bedre) fra givere(e) og inn til sender (MK3) som så er montert innendørs relativt nær mottager (TellstickNet). Utendørs bør kablene bør trekkes i rør. 

For å koble til flere sensorer benytter jeg noen slike med 5 uttak.: http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=NEW!RJ11+5+Outlet+Phone+Modular+Jack+Telephone+Line+Adapter+Splitter+Connector&_id=291150479693&&_trksid=p2057872.m2749.l2658

Én med 5 uttak (5.splitt) står ganske nær MK3 og det går kabler derfra og ut, hvor et igjen står slike 5-punkts uttak med sensorer tilkoblet.

Det blir en form for stjernekobling. Usymetrisk stjerne skal være best men har ikke observert noe problem med dette.

Har monterer rj11 plugger på de lange kablene og sensorkablene for å enkelt kunne koble til/fra alt.

Må også ofte forlenge sensorkablene noe, benytter slike: http://www.clasohlson.com/no/Kabel/Pr324557000. Klipper de i av og lodder sensorkablene på. Hvis man først skal skjøte giverkablen en meter eller to, da er det er enklere enn å tre kabler inn i rj11 pluggene.

Inne i boksene med 5 uttak er alt parallelt, spiller ingen rolle hva som er ut eller inn, pass bare på at de 3 sensor-lederene alltid er koblet likt i rj11 pluggene.

Har koblet kablene (de 3 lederene) slik som i denne: http://www.clasohlson.com/no/Exibel-grenkontakt/Pr324567000, slik at de også kan benyttes for splitt. 

For å skjøte/forlenge kan man også benytte denne: http://www.clasohlson.com/no/Skjøtekontakt/22-4560. Den kan være grei for å forlenge den korte kabelen med rj45 kontakt på 5.splitt boksen,

Eller for å benytte den korte kablen med rj45: Monter en rj45 hun-kontakt på MK3 og så koble den korte kablen med rj45 fra 5.splitt boksen til denne. 

 

 

 

Endret av arneolav
Skriveleif
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble vanskelig. Jeg ser fra andre tråder at alt her ikke nødvendigvis er støttet med RFXcom, eller? Hva skal man kjøpe dersom man skal bruke RFXcom med domtoticz og/eller Homeseer? Jeg trenger hygrometer/temperatur.

Oregon, selvfølgelig, men hvis man skal kjøpe noe som er litt rimeligere?

 

Eller ville dere bare gått for f.eks. Oregon THGR810?

http://www.clasohlson.com/no/Oregon-THGR810-temperaturgiver/36-4631

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oregon THGR810  fungerer bra den.

Viking er rimeligere, og virker å ha noe kraftigere sender. kjøpes herfra: http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/luftfuktighet/trådlös-temp-luftfukt-för-inne-utomhusbruk.html

 

Har flere av begge, ingen problemer observert.

Endret av arneolav
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bananfluen skrev:

Tenker det blir noen viking på meg også, men vil høre om det er noen som vet om disse fungerer med rfxtrx og Vera? Evt. om noen vet protokoll?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

 

Viking fungerer fint med RFXtrx og Vera(og HomeSeer), bruker FineOffset/Viking protokollen.

Endret av GeneralVirus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det temperaturavlesning av alle rom på meg også fremover.

 

Det er denne saken som gjelder, RFXtrx433e?

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/eksterne-strombrytere/fjernkontroller-og-sendere/rfxtrx433e-usb-kontroller-p88433

 

Har dere kommet frem til hvilken temperaturmåler som fungerer bra, men ikke så veldig dyr? :P

Ser for meg at jeg demonterer huset på sensorene, så 3d printer et litt penere, da de fra fabrikk er gjerne litt klumpete \ ikke egnet for at man skal ha de over alt i huset. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er veldig avhengig av hva slags system du kjører sammen med RFXtrx433E. Jeg kjører Vera og har ikke fått til noe fornuftig med den, ennå.. Jeg har bare prøvd med  84-086 og 36-1797. 84-086 kommer ikke opp i det hele tatt. 84-086 kjøpte jeg to av. Den første kommer opp, men blir ikke oppdatert. Den andre kommer ikke opp i det hele tatt :-( Skal prøve med Viking, fungerer ikke det heller så har jeg en RFXtrx433E til salgs som du kan kjøpe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bananfluen skrev:

Jeg tror dette er veldig avhengig av hva slags system du kjører sammen med RFXtrx433E. Jeg kjører Vera og har ikke fått til noe fornuftig med den, ennå.. Jeg har bare prøvd med  84-086 og 36-1797. 84-086 kommer ikke opp i det hele tatt. 84-086 kjøpte jeg to av. Den første kommer opp, men blir ikke oppdatert. Den andre kommer ikke opp i det hele tatt :-( Skal prøve med Viking, fungerer ikke det heller så har jeg en RFXtrx433E til salgs som du kan kjøpe :-)

Med TellstickNet fungerer disse perfekt, muligens untatt den fra Biltema, Har ikke testet den ennå. (Bare nevner det)?

Endret av arneolav
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Merko skrev:

 

Da blir det temperaturavlesning av alle rom på meg også fremover.

 

Det er denne saken som gjelder, RFXtrx433e?

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/eksterne-strombrytere/fjernkontroller-og-sendere/rfxtrx433e-usb-kontroller-p88433

 

Har dere kommet frem til hvilken temperaturmåler som fungerer bra, men ikke så veldig dyr?

 

 

RFXtrx er kjempebra til dette. Når det gjelder temperatursensorer så har jeg prøvd endel forskjellige. De beste jeg har er Oregon sensorer, men det er litt dyre. De beste billige jeg har er Viking sine som jeg kjøpte på Teknikmagasinet, men de selger de ikke nå lenger. Du får vist tak i de fra ebay som noen har linket litt lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bananfluen skrev:

Ja :-) men vet ikke om denne snakker med andre systemer (Som Vera)

Kompatibel med mange 3.part: http://www.telldus.se/products/compability   Og disse: http://www.telldus.se/thirdparty/index 

Ser ikke Vera, men ser i forum at noen har fikset det med  Powershell script .

Hvorfor behøves intergasjon med Vera? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.