Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SD-kort for lang levetid i Raspberry Pi.


Anbefalte innlegg

Det gjentas ofte i forumet at for å få en lang levetid på SD-kort i f.eks. Raspberry Pi så er det viktig at kortet er stort, mye større enn det en trenger, slik at der er store ledige områder "å slite på". 

 

Pr i dag kjører jeg NodeRed på en RPi4 og jeg trenger ikke mer enn et 16 GB kort men jeg har kjøpt meg 2 stk Sandisk High Endurance Micro-SD-kort 64 GB. Jeg vil tro dette er noe av det beste som er å få tak i og prisen er heller ikke så avskremmende... Det ene kortet kjører Pi-en på og det andre står i en USB-SD adapter og blir brukt som backup vha. "SD Card Copier" i RPi-OS (backup av kortet Pi-en kjører på mens den kjører).

 

Har havarert noen få SD kort, både Sandisk Ultra og Biltema, men det har vært i andre sammenhenger... (kopierer filer til kortet eller formatterer og alt ser ok ut men løser jeg ut kortet og setter det inn igjen er alle gamle filer fremdeles tilstede).

 

Finnes andre/bedre alternativer? Erfaringer med nevnte kort?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål på siden (men ikke helt ot):

Har "SD Card Copier" noe form for feilsjekk før den starter kopieringen?

Eller risiker man at man kopierer over ett SD-kort med feil?

 

Det er nesten så jeg ser for meg rotering av backup-SD-kortene med jevne mellomrom. 
 

Eller er det forskjell på SD-kort-Hardware slik at noen typer kort er bedre enn andre på å rapportere feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (42 minutter siden):

Har "SD Card Copier" noe form for feilsjekk før den starter kopieringen?

Det vet jeg ikke, klarer den å lese kortet så kopierer den nok med feil om der skulle være det.

 

Jeg har flere ganger brukt "SD Card Copier", satt inn det kopierte kortet og kjørt med det og det har aldri feilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (3 timer siden):

Det gjentas ofte i forumet at for å få en lang levetid på SD-kort i f.eks. Raspberry Pi så er det viktig at kortet er stort

Det er ikke bare her på forumet. Produsentene oppgir dette i spesifikasjoner / markedsføring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kommer veldig sent inn her, men hvorfor ikke bruke to små USB-disker hvis stabilitet og pålitelighet er viktig? De har bedre robusthet og er mye raskere enn SD-kort. Boot fra en USB-disk og kjør backup til den andre. 
 

Merk: Ikke bruk minnepinner, men USB-disker. Jeg har brukt billige USB-to-mSata, USB-to-M.2-SATA og USB-to-M.2-NVMe overganger og montert små SSD-disker på disse i flere år. Funker godt som gull! Ja, det koster litt mer, men jeg sover godt om natta, og nattesøvn er verdifullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sd kort er ikke designet for kontinuerlig skriving, og du kommer til å drepe kortet en gang i fremtiden. Hvis du faktisk har lyst på en HA installasjon du kan stole på og bruke i 3-4 år fremover, så skaff deg m.2 USB disk og boot gjennom den. Men hvis du har veldig lyst til å investere i et stort og fint sd kort er det eneste som garantert øker levetiden på sd kort er å redusere antall skriveoperasjoner.

 

Både raspbian, HA, og docker skriver svært mye til disk, men det er en del ting du kan gjøre for å redusere det litt.

Minimer antall logger!

logger:
  default: critical
  logs:
    # log level for HA core
    homeassistant.core: fatal

 

Kjør databaser kun i minne, (du vil miste livedatabasen ved power cycle.... men du kommer også til å miste homeassistant installasjonen din når sd-kortet dør)

# Put the SQLITE db in memory.
recorder:
  db_url: 'sqlite:///:memory:'

 

Kun ta vare på de entityene du faktisk bryr deg om! Alt annet kan være i minne:

# Capture and log data to the HA database
recorder:
  commit_interval: 30
  purge_keep_days: 7
  #purge_interval: 1        # obsolete, replaced by "auto_purge" (default: true) 
  include:
    domains:
      - sensor
      - ....				# domains to record
    entities:
      - sun.sun				# specific entities to record, where the domain may be excluded 
  exclude:
    domains:
      - homemonitor
      - updater
      - ....				# domains to exclude from recording
    entities:
      - ....  				# specific entities to exclude, while the domain may be included
    entity_globs:
      - sensor.epson*		# groups of sensors by using a wildcard

 

Det er masse andre tips i tråden her der denne infoen kommer fra.

 

Jeg kan kanskje nevne at alle jeg kjenner som har brukt rpi til homeassistant har drept sd kortet innen 2 års tid. Så hvis du går den veien, ihvertfall ha en god backupstrattegi til når sd kortet dør.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.