Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger hjelp med automasjon


Anbefalte innlegg

Hei, har nå prøvd lenge i Home Assistant på noe jeg er helt overbevist om skal gå an. Har følgende oppsett:

 

Shelly rele som styrer ett lys. 


Aqara bevegelsessensor som slår på lyset med bevegelse, og av igjen etter 30sekund (lagt inn delay på den automasjonen)

 

Aqara cube til å slå på lyset manuelt. 
 

Problemet er (logisk nok) at om jeg slår på lyset med Cuben så er det på helt til bevegelsessensoren plukker opp bevegelse, da slår den jo av etter 30sek. 
 

Hvordan kan jeg sørge for at bevegelsessensoren ikke slår av lyset etter 30sek dersom jeg har slått det på med Cube, samtidig som den slår det av om jeg ikke har slått det på manuelt med Cube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt en egen automasjon for styring med cube (mulig du har det allerede) . Den kan styre lyset samt en helper som du må opprette.

 

Helperen kan du bruke som condition i automasjonen med bevegelse sensor, slik at den automasjonen ikke kjøre hvis Helperen er på. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg ser at dette skjønner jeg ikke. 
 

Får lagt til en toggle helper, men jeg får ikke knyttet den mot en device, og jeg finner heller ikke helperen igjen i automasjonen under conditions. 
 

Har også sett litt på services når jeg til slutt fant det, men kommer liksom ikke videre der heller. 
 

Finnes det en "for dummies" ett sted?

Litt usikker på hva jeg skal google...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker denne automasjonen for å kunne slå av og på lys ved hjelp av bevegelsesensor. Jeg kan overstyre automatiseringen ved hjelp av condition. Lysbryter på kontoret vil stoppe bruk av automatisering hvis input_boolean.lysbryter_kontor er på. Når input_boolean.lysbryter_kontor er av så fortsetter automatiseringen. 

Vær klar over at Aqara bevegelsessensor har en avkjølingstid på 60 sekunder. En delay på 30 sekunder er for kort tid før den blir trigget på nytt.

 

Jeg har brukt Helpers i Home Assistant for å lage input_boolean.lysbryter_kontor:

image.png.253df1198d35d28bc7b70204b5a88eca.png

 

alias: "Lys kontor: Slå på lys på hjemmekontor når bevegelse blir oppdaget"
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.bevegelsesensor_kontor_on_off
    to: "on"
    from: "off"
condition:
  - condition: time
    after: "08:00"
    before: "21:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.multisensor_nystue_illuminance
    below: "80"
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.lysbryter_kontor
    state: "on"
action:
  - service: light.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - light.taklys_kontor
  - wait_for_trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - binary_sensor.bevegelsesensor_kontor_on_off
        from: "on"
        to: "off"
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id:
        - light.taklys_kontor
    data: {}
mode: restart
max_exceeded: silent


 

Aqara cube har mange muligheter for å kunne slå av og på en input_boolean. Jeg ville ha brukt en blueprint for Aqara cube. Det finnes blueprint både for zha og zigbee2mqtt hvor du bare trenger å velge hva fjernkontroll skal gjøre for å slå av og på input_boolean.

F.eks denne blueprint kan kanskje hjelpe deg? https://community.home-assistant.io/t/aqara-cube-zha-simplified-face-based-device-control/388850

Ellers så finner du flere her: https://community.home-assistant.io/c/blueprints-exchange/53

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. 
 

Har vært offshore en tur, så har ikke hatt tid til å så på dette før nå...

 

Jeg har forsåvidt ordnet det meste her, men det er en ting jeg ikke skjønner; hvor assosierer jeg input boolean med Cuben? Den kan jo ikke fungere uten at boolean vet hva som skal trigge den?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (3 timer siden):

hvor assosierer jeg input boolean med Cuben?

Beklager, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet her? Bruker du blueprint så er det jo bare å velge input_boolean du opprettet under Helper. Så vender du cube eller rister på den så endres input_boolean til enten On(True) eller Off(False). Input_boolean som cube styrer bruker du som condition i din motion-light automasjonen. Når input_boolean er off så stopper automasjonen og når den er on så fortsetter den. 

 

Her er to Youtube videoer som kanskje kan hjelpe deg å forstå slike automatiseringer. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=wRf9RT2YgaI&t=26s
https://www.youtube.com/watch?v=oVtqC3GDsPE

 

Jeg ville også lest gjennom https://www.home-assistant.io/docs/automation/basics/ og https://www.home-assistant.io/docs/automation/condition/

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare hva jeg mener må jeg nesten skrive litt om hvordan dette er satt opp idag:

 

Automasjon 1: når Aqara bevegelsessensor ser bevegelse, slå på Shelly switch i 2:30, condition; det er mørkt i rommet. 
 

Automasjon 2: når Aqara cube veltes, toggle Shelly switch. 
 

Jeg har lagd en input boolean som jeg har kalt Cube, men slik det ser ut for meg så vet ikke denne Booleanen at det faktisk er Cuben som skal trigge den. Ergo skjer ingenting med boolean når cube veltes. 
 

jeg kan legge boolean til som action i automasjon 2, men da må jeg i såfall velge av eller på, toggle er ikke ett alternativ. Slik jeg forstår det så skal boolean skifte mellom av og på i takt med Cube, og deretter settes som condition i automasjon 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at denne forklaringen skal hjelpe deg.

Jeg bruker en automasjon jeg har for å slå av og på lys samtidig som jeg endrer på status på input_boolean. Utfordringen din blir å finne ut hvilken event cuben har når cuben veltes. Denne automasjonen ligner på din automasjon 2.

 

Jeg har en Fibaro dimmer bryter som jeg kan bruke til å slå av og på bryteren. For å finne ut hvilke bryter pressing jeg kan bruke til å toogle av og på på samme bryter må jeg lytte til tastetrykket ved hjelp av Event verktøyet (https://www.home-assistant.io/docs/configuration/events/). Når jeg har funnet ut hvilken value og device id så kan jeg bruke dette som en trigger i min automasjon.

 

alias: "Lysbryter bad1etg: Slå av og på taklys bad1etg"
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: zwave_js_value_notification
    event_data:
      device_id: 9a5e1120ab286efd54300cfbade913a6
      value: 16
condition: []
action:
  - service: input_boolean.toggle
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - input_boolean.lysbryter_bad1etg
  - service: light.toggle
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - light.taklys_bad1etg
mode: single

 

 

For å toggle input_boolean bruker jeg service: input_boolean.toggle. Samtidig som jeg gjør dette slår jeg av lys når jeg toogler av og på lys når jeg toogler på.

I automasjon1 bruker du din input_boolean i conditions. Se denne youtube video for hvordan denne automasjon settes opp: https://www.youtube.com/watch?v=usg8cB8sd8E&t=20s

 

alias: "Lys bad1etg: Slå på og av lys på bad1etg med timer når bevegelse blir oppdaget"
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.light_timer_bad1etg
    id: Timer finished
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.bevegelsesensor_bad1etg
    from: "on"
    to: "off"
    id: Motion stopped
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.bevegelsesensor_bad1etg
    from: "off"
    to: "on"
    id: Motion detected
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.lysbryter_bad1etg
    state: "on"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Motion stopped
        sequence:
          - service: timer.start
            data:
              duration: "0:05:00"
            target:
              entity_id:
                - timer.light_timer_bad1etg
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Motion detected
        sequence:
          - service: timer.cancel
            data: {}
            target:
              entity_id:
                - timer.light_timer_bad1etg
          - service: light.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id:
                - light.taklys_bad1etg
                - light.lysstripe_vaskebenk_level_light_color_on_off
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Timer finished
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data: {}
            target:
              entity_id:
                - light.taklys_bad1etg
                - light.lysstripe_vaskebenk_level_light_color_on_off
mode: single


Spør i vei hvis jeg har bommet spørsmålene dine.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for ett utfyllende svar. 
 

Jeg må bare innse at dette ligger over hva jeg er villig til å lære meg for noe så enkelt... Helt utrolig at det ikke er en "unless" i conditions i HA. 
 

Er det mulig å få lyset til å holde seg på sålenge Aqaraen ser bevegelse, eller er det like "umulig" for folk som er vokst opp uten pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (47 minutter siden):

Helt utrolig at det ikke er en "unless" i conditions i HA

Det er jo det, da. 

Edit: Nå når jeg leser ditt innlegg en gang til, så ble jeg usikker på hva du mener.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (55 minutter siden):

Det er jo det, da. 

Edit: Nå når jeg leser ditt innlegg en gang til, så ble jeg usikker på hva du mener.

Jeg mener en condition i automations som gjør at den slår på lyset ved bevegelse, og av igjen etter xxxx tid UNLESS bryter er skått på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (1 time siden):

Jeg mener en condition i automations som gjør at den slår på lyset ved bevegelse, og av igjen etter xxxx tid UNLESS bryter er skått på. 

Det er det. Men "bryter slått på" er kanskje litt vanskelig. Mine brytere er trykknapper. De har ikke tilstanden på eller av, men det kommer et event om at nå var knapp 1 inntrykt. Slikt kompliserer det litt fordi en må opprette en hjelper som settes til på eller av som erstatning for en bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (6 timer siden):

Turn off light xx minutes after state change from motion to non-motion?

 

condition: bryter i state off?

Det eneste en kan velge som "state" på den bryteren er batterinivå og "identity button pressed"

stigvi skrev (6 timer siden):

image.png.65673e8927ff8349e18f2f18a8b34ec7.png

Har endret til den blueprinten nå, det ser ut til å fungere. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helst attributtene jeg var ute etter, men det har nok ikke så mye å si.

 

Du kan lage en helper (toggle) som du trigger med en automasjon.

Den blir lik automasjonen du har satt opp med at cuben styrer lyset, men istedenfor velger du helperen og ikke lyset. Da har du linked helper og cuben.

Helperen ligger under States når du er inne på conditions.

 

image.thumb.png.a135b518c90a088663428c8a0c5d0e68.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.