Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er Elko ZigBee åpen?


CBR

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, petersv skrev:

Jeg har ikke testet å sette de i grupper, men mine slår seg på hver gang bev.detektoren detekterer bevegelse. Har ikke linket de direkte, men gjennom en automasjon i HA.

Ja jeg får også stort sett slått de på/av med automasjon i HA, men har opplevd noen ganger at den ikke slår seg på - jeg får prøve ny firmware, og feilsøke litt mer.

Nyeste (eller nest nyeste) deCONZ har beta-støtte for å assosiere knapper på fjernkontroller til forskjellige funksjoner (som dim opp/ned, scene osv.), men dette funker bare på grupper - derfor jeg savner dette litt. https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/releases/tag/V2_05_34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Okstad said:

 

Jeg fikke seneste FW til min 316GLED direkte fra ELKO. Sender deg PM med kontaktinformasjon.

 

Kanskje du kan legge fila ut her? Er vel offentlig tilgjengelig informasjon sånn sett? Jeg skulle gjerne også hatt siste fw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2018 at 09:55, Okstad said:

 

Jeg fikke seneste FW til min 316GLED direkte fra ELKO. Sender deg PM med kontaktinformasjon.

 

 

Hey, jeg sitter med Elko 316GLED dimmere i hele huset og har akkurat kjøpt meg en Conbee som jeg har koblet til en Pi 3+. Kunne du sendt meg kontaktinformasjon for å få tak i oppdatert Zigbee FW til dimmerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2018 at 13:51, petersv said:

Kanskje du kan legge fila ut her? Er vel offentlig tilgjengelig informasjon sånn sett? Jeg skulle gjerne også hatt siste fw :)

 

Ingen garanti for at filene jeg mottok flere måneder tilbake fortsatt er seneste versjon. Skaper fort mere bryderi om disse blir liggende tilgjengelig her uten kontroll. Om du trenger seneste oppdatering er det bare å kontakte de som sitter på teknisk/support:

 

http://m.proff.elko.no/kontakt-oss/category1693.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo bra ut, hvis de har endret på endevenderen er det kanskje håp om å få den til å virke alene og ikke bare linket mot en annen dimmer.

 

Litt spesielt å ha konfidensiell endringslogg, var ikke veldig lett å se hvilken versjon du har fått heller fra filnavnene.

Edit: Kan se ut som det er versjon 0.0.20 på elko.ebl og 0.9.36 på de to andre. Tipper at elko.ebl er Zigbee delen og de to andre er dimming i GLI/GLE modus.

 

Fulgte det med en prosedyre for oppdatering av firmware eller er det bare å legge filene på et microsd kort og sette det i dimmeren?

Endret av Neophyte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk følgende

5 timer siden, Neophyte skrev:

Fulgte det med en prosedyre for oppdatering av firmware eller er det bare å legge filene på et microsd kort og sette det i dimmeren?

Jeg fikk følgende instruksjoner (ikke testa selv enda):

Alle legges på rota på et micro-sd kort. Dimmerens software oppdateres når du setter inn kortet og det tar 3-4 sekunder. For å oppdatere Zigbee modulen må du trykke på på dimmerattet og trykkbryteren samtidig. Den grønne LED'en blinker raskt hvis du lykkes. Det tar ca 15-20 sekunder å oppdatere ZB modulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det håp for å kunne koble termostaten til Elko på zigbee mot Homeseer også, eller "forskes" det kun på dimmer her inne?
Grunnen for spørsmålet er at jeg kjøpte et hus med 3 slike og er i tenkeboksen på om jeg også skal bytte de når elektriker skal koble opp nytt anlegg.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deconz støtter noen termostater nå, så kan hende det fungerer bedre enn sist du prøvde.

 

On 14.9.2018 at 15:52, monsivar said:

Er det håp for å kunne koble termostaten til Elko på zigbee mot Homeseer også, eller "forskes" det kun på dimmer her inne?
Grunnen for spørsmålet er at jeg kjøpte et hus med 3 slike og er i tenkeboksen på om jeg også skal bytte de når elektriker skal koble opp nytt anlegg.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Elko sine er såpass dyre, at z-trm2 blir en bedre løsning for de fleste.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elko dimmerne som støtter Zigbee funker med Conbee og kan nå styres i Homeassistant.

Dette fungerer helt fint, bortsett fra at det ikke ser ut til å være mulig å sette brightness eller brightness_pct i scripts eller automasjoner. Noen som har testet det der?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 24/09/2018 at 20:29, Nightcap said:

Elko dimmerne som støtter Zigbee funker med Conbee og kan nå styres i Homeassistant.

Dette fungerer helt fint, bortsett fra at det ikke ser ut til å være mulig å sette brightness eller brightness_pct i scripts eller automasjoner. Noen som har testet det der?

 

 

Hva mente du med at du ikke kunne sette brightness? Det pleier å være det man leser ut av dimmeren mot lamper ? Har ikke vært med å sette verdien direkte på dimmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Large skrev:

Jeg er interessert i Elko termostaten og har funnet en ok pris for den https://www.tekam.no/produkt/elko-termostat-for-varmekabler/

 

Men vil jeg få conbee eller zigbee2mqtt til å funke mot termostaten?

 

Det er en overraskende lav pris og ser de også selger dimmeren fra elko:

 

* Dimmer - 1.617 nok (2.799 på elektroimportoren)

 

 * Termostat - 1.287 (2.290 på elektroimportoren) 

 

Noe jeg ikke får med meg her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn at elektroimportøren generelt sett kan være dyrere...
Kan hende, men har fulgt litt med på prisene på nettet og dette er langt under det som er vanlig pris for disse. Ser også at betalingsløsninger deres er direkte bank overføring...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.