Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er Elko ZigBee åpen?


CBR

Anbefalte innlegg

Veldig bra pris! Jeg lurer på om jeg skal kjøpe 5 stk. og drite i TRM2 iom. at den aldri kommer.... Klarer vi å gjøre et gruppekjøp fra Tekam og kanskje spare enda noen kroner? Jeg kan høre om pris på 10 og 50 stk. hvis folk er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prisene nettopp blitt satt ned? se

 https://www.elektroimportoren.no/316-gled-rs-dimmer-ph/1471474/Product.html?Event=searchlist
 https://www.elektroimportoren.no/316-gled-plus-dimmer-ph/1410695/Product.html?Event=searchlist

 

En annen ting til de/ dere som skal kjøpe. Det er snart "Black Friday" salg igjen, ifjor var det mange som kjørte kampanjer med både 10 og 15% rabatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, borg1n said:

Er prisene nettopp blitt satt ned? se

 https://www.elektroimportoren.no/316-gled-rs-dimmer-ph/1471474/Product.html?Event=searchlist
 https://www.elektroimportoren.no/316-gled-plus-dimmer-ph/1410695/Product.html?Event=searchlist

 

En annen ting til de/ dere som skal kjøpe. Det er snart "Black Friday" salg igjen, ifjor var det mange som kjørte kampanjer med både 10 og 15% rabatt. 

 

Begge de er "vanlige" 316 GLED dimmere, altså uten Zigbee. Alt med Zigbee har RF i navnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 12.44, Neophyte skrev:

 

Begge de er "vanlige" 316 GLED dimmere, altså uten Zigbee. Alt med Zigbee har RF i navnet. 

 

Denne gangen da :)

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/zigbee/elko-dimmer-esh-gled-plus-smart-dimmer-hvit-p51253

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/zigbee/elko-dimmer-esh-rf-smart-dimmer-p51252

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har brukt ELKO dimmere mot HomeSeer/ JowieHue en periode, hva er erfaringene ift stabilitet? Virker det stabilt og bra, eller har dere opplevd problemer med at ting ikke fungerer som forventet. Bakgrunn for spørsmål er at jeg har satt opp en ELKO dimmer og det ser ut til å virke veldig bra, men jeg har lyst å vite om det er stabilt over tid før jeg kjøper og installerer noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke HomeSeer eller JowieHue men har 6 Elko dimmere og en del Ikea Trådfri pærer med deConz. Har litt problemer med at noen av Trådfri prærene faller ut av og til men Elko dimmerene fungerer helt feilfritt. 

 

Eneste problemet med de er at de ikke reagerer på Zigbee gruppe kommandoer, de lar seg bare styre en og og en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå kjørt 2 Elko dimmere i en periode, og det virker stort sett greit. På den positive siden ser det ut til å være stabilt, og jeg har inntrykk av at de er raskere enn Fibaro sine dimmere. Med Elko opplever jeg at endringene skjer umiddelbart etter at jeg trykker kommando i HS3 og oppdateringene til HS3 status er også tilnærmet umiddelbare etter at kommando er kjørt, enten fra HS3 web eller fra bryteren selv. 

 

Jeg har imidlertid oppdaget et lite problem som jeg ønsker å sjekke om noen andre har sett. Dersom jeg endrer innstilling fra AV til en dimmerverdi så må jeg gjerne sette en noe høy verdi for at bryteren skal slå seg på. F.eks. 150 eller mer. I tillegg så opplever jeg at verdien endrer seg fra gang til gang, noen ganger er 130 nok, andre ganger 150, noen ganger igjen 200. 

 

Jeg testet dette med Phoscon også og det er akkurat det samme der. Noen ganger virker 10%, andre ganger må jeg helt opp på 60% for at lysene skal gå på. Jeg kjører med ConBee, versjon 2.05.39 (firmware 26190500) datert 22/9/2018. 

 

Er dette noe andre har opplevd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt 2 Elko dimmere i en periode, og det virker stort sett greit. På den positive siden ser det ut til å være stabilt, og jeg har inntrykk av at de er raskere enn Fibaro sine dimmere. Med Elko opplever jeg at endringene skjer umiddelbart etter at jeg trykker kommando i HS3 og oppdateringene til HS3 status er også tilnærmet umiddelbare etter at kommando er kjørt, enten fra HS3 web eller fra bryteren selv. 

 

Jeg har imidlertid oppdaget et lite problem som jeg ønsker å sjekke om noen andre har sett. Dersom jeg endrer innstilling fra AV til en dimmerverdi så må jeg gjerne sette en noe høy verdi for at bryteren skal slå seg på. F.eks. 150 eller mer. I tillegg så opplever jeg at verdien endrer seg fra gang til gang, noen ganger er 130 nok, andre ganger 150, noen ganger igjen 200. 

 

Jeg testet dette med Phoscon også og det er akkurat det samme der. Noen ganger virker 10%, andre ganger må jeg helt opp på 60% for at lysene skal gå på. Jeg kjører med ConBee, versjon 2.05.39 (firmware 26190500) datert 22/9/2018. 

 

Er dette noe andre har opplevd?

 

Jeg har opplevd det samme, min løsning er at jeg sender "On" først og så umiddelbart sender dimme verdien jeg ønsker. Min erfaringer at det fungerer hver gang.

 

Kan hvilken verdi som trengs være relatert til hva verdien var når lyset ble skrudd av sist?

 

Sent from my F5121 using Tapatalk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik skrev:

Kan hvilken verdi som trengs være relatert til hva verdien var når lyset ble skrudd av sist?

 

Jeg tror ikke det, jeg har prøvd å teste litt ymse. Jeg tenker jeg ender opp å gjøre det samme som deg, først ON og deretter dimmerverdi. Det gjør det imidlertid litt uegnet for å f.eks slå på "nattlys" om noe skal opp på do midt på natta. Men uansett veldig fint å få bekreftet at det ikke er jeg som gjør noe feil. Skal prøve å få meldt det inn til deCONZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, borg1n skrev:

 

Dersom jeg endrer innstilling fra AV til en dimmerverdi så må jeg gjerne sette en noe høy verdi for at bryteren skal slå seg på. F.eks. 150 eller mer. I tillegg så opplever jeg at verdien endrer seg fra gang til gang, noen ganger er 130 nok, andre ganger 150, noen ganger igjen 200. 

...

Er dette noe andre har opplevd?

 

Jeg har den samme opplevelsen.

Og bruker den samme hacken som Tor-Erik, sender On først, så level.

Bruker deconz og home assistant.

 

Bortsett fra dette og manglende støtte for gruppe-kommandoer er jeg godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme, men med fibaro z-wave dimmer. Den var da koblet til LED spotter og etter mye testing fant jeg ut at hvis man skrur på lyset, men med med lav effekt så er det ikke nok effekt til at driveren til LED spottene "starter", dermed må man først skru på med ca dim >60% og så dimme ned etterpå. Så hvis dere også har koblet til LED spotter e.l så kan det være noe av det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HCN skrev:

Jeg har opplevd det samme, men med fibaro z-wave dimmer. Den var da koblet til LED spotter og etter mye testing fant jeg ut at hvis man skrur på lyset, men med med lav effekt så er det ikke nok effekt til at driveren til LED spottene "starter", dermed må man først skru på med ca dim >60% og så dimme ned etterpå. Så hvis dere også har koblet til LED spotter e.l så kan det være noe av det samme. 

 

Interessant, skal prøve å teste det. Kan ikke huske å ha sett det samme med fibaro dimmerene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk plutselig et annet problem. Etter oppgradering til siste JowiHue (2.0.2.8) ser det ut til at alle dimmerene har mistet "slider". Det virker i Phoscon så det er åpenbart relatert til JowiHue. Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2018 den 17.28, borg1n skrev:

Fikk plutselig et annet problem. Etter oppgradering til siste JowiHue (2.0.2.8) ser det ut til at alle dimmerene har mistet "slider". Det virker i Phoscon så det er åpenbart relatert til JowiHue. Noen andre som har opplevd dette?

 

Endte opp med å gå hele veien tilbake med full re-installering av JowiHue plugin, sletting av DBs etc. Da fikk jeg det tilbake, det nyttet ikke å slette devices eller restarte plugin, og sletting av DB likte ikke JowiHue plugin. Phoscon app og ConBee har forøvrig virket bra hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI, ramlet over denne tråden, litt samme følelse som jeg har. ZigBee virker raskt og stabilt så langt, og Xiaomi Aqara sensorene er enkle, billige og bra. ELKO dimmerene virker også stabilt så langt (bortsett fra den mindre issuen med at jeg ikke kan gå fra AV til nivå 100, men må gå AV -> PÅ --> 100)

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/jowihue-w-vuyk/1257459-zigbee-is-great

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir nok noen sånne Elko dimmere på meg da, men jeg har et idiot-spørsmål.

 

Er forskjellen på ESH RS16 316GLED og ESH Plus 316GLED bare kosmetisk? Eller er de beregnet på forskjellige typer lys?

 

Jeg erindrer vagt da jeg kjøpte noen Nexa dimmere for mange år siden at det var forskjellige dimmere for LED pærer og tradisjonelle glødepærer og halogen og at de ikke kunne brukes om hverandre. Er det noe spesielt jeg bør være obs på eller kan jeg sette en hvilkensomhelst LED-lampe på hvilkensomhelst av disse dimmerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har kjøpt ESH RS16 316GLED dimmer RF PH og Samsuns Smartthings v3. Har fått satt opp Smartthings og koblet den mot Hue Hub og det fungerer fint. Har fått installert Elko dimmeren, men sliter med å få Smartthings til å finne den.

 

Hva jeg gjør:

1) Legger til enhet i Smartthings appen (+) og den søker etter enheter

2) På ELKO dimmeren trykker jeg på systemknappen (den ligge som er innfelt) og dimmebryteren samtidig. Det blinker veldig i 3-5 sekunder og ikke noe mer. 

 

Jeg har forsøkt å holde de to knappene inne både kortere og lengre uten noe bedre resultat. Dimmeren virker forøvrig helt fint til å dimme lysene "manuelt".

 

Setter stor pris på alle gode råd.

 

PS! Ny i smarthus-verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok noen sånne Elko dimmere på meg da, men jeg har et idiot-spørsmål.
 
Er forskjellen på ESH RS16 316GLED og ESH Plus 316GLED bare kosmetisk? Eller er de beregnet på forskjellige typer lys?
 
Jeg erindrer vagt da jeg kjøpte noen Nexa dimmere for mange år siden at det var forskjellige dimmere for LED pærer og tradisjonelle glødepærer og halogen og at de ikke kunne brukes om hverandre. Er det noe spesielt jeg bør være obs på eller kan jeg sette en hvilkensomhelst LED-lampe på hvilkensomhelst av disse dimmerne?
Forskjellen på de to er rent kosmetisk. Så vidt jeg vet er selve dimmeren identisk. Bare dekslene som er forskjellige.

Sent from my F5121 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.