Gå til innhold
CBR

Er Elko ZigBee åpen?

Anbefalte innlegg

17 hours ago, borg1n said:

Okstad,

måtte du sette devicene i noen spesiell tilstand? Jeg prøvde å endre settingene på en xiaomi temp/ humidity sensor men jeg får feil på både lesing og skriving ("reading config failed", "writing config failed")

Ved nærmere ettersyn tenker jeg det er gitt xiaomi device som ikke støtter rw mode på attributtene (eller at støtten for xiaomi ikke er 100% i deCONZ enda)

Alt jeg behøvde å gjøre med dimmeren var å legge den til og definere rapporteringen. jeg ville nok også holdt en knapp på at den ikke støtter rw på attributtene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.9.2017 den 21.49, Moskus skrev:

Elko kan kun styres av Elko. :( 

hæ? Du har da selv vært med å teste at Elko Dimmeren kan styres fra HS.

Eller snakker du om eldre ELKO utstyr ?

På 19.9.2017 den 10.17, petersv skrev:

Interessant, det virker jo lovende i det minste. Det beste hadde jo vært om man kunne sniffet litt på kommunikasjonen mellom Elkos egen GW og termostatene.

Om vi nå snakker om ELKO Smart Home så er de altså basert på Zigbee (som bare er en point to point protokoll) med LL (LightLink og eller HA (Home Automation) protokollene oppå der.

Siden vi har klart å legge dimmeren og Termostaten inn i deCONZ ser det ut til at ELKO har vært flinke og fulgt standarden (LL og HA).

Da vi testet sist støttet ikke API'et til deCONZ ELKO-termostaten men det er kun et tidsspørsmål og særlig siden den er open source.

"Endevender dimmeren" til ELKO er vi litt mer i tvil om siden deCONZ rapporterte den som "FOOBAR"

LL og HA er begge krypterte og det gir uansett ingen mening i å forøke å sniffe noe siden kommunikasjonen er kjent og følger standardene.

Så vidt meg bekjent kan ikke en LL/HA enhet knyttes til mer en 1 kontroller om gangen (på samme måte som Zwave)

Min konklusjon blir da at IKEA og HUE gatewayen (og andre) må vurdere om de vil støtte ELKO og ikke omvendt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Fermate skrev:

hæ? Du har da selv vært med å teste at Elko Dimmeren kan styres fra HS.

Eller snakker du om eldre ELKO utstyr ?

Du kan ikke komme nå og quote gamle utsagn. Det er ikke lov! :P 

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ups sorry, jeg så ikke på datoen.
Dette ER jo før vi testet 
Vil tro at elko termostaten vil bli mer krevende til å fungere utover veldig basic. Ref post #98. På termostaten har altså elko valgt å benytte vendor spesifikke attributter på en god del ting. Dette krever en tilpasset integrasjon utover zigbee cluster specification.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har fått dimmeren til å fungere med Homey? :-)

Jeg får lagt den til, men kommer opp som unknown device... Klarer å slå dimmeren på via Homey, men etter noen sekunder går den tilbake til av... Og ingen dimmemulighet... 

Noen som har kunnskaper til å lage en app? :-)

Endret av Jahnkenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.
Er ny på forumet og ny i smarthus/hjemmeautomasjon verden. Har sett på Elko smart Home dimmer og termostat og lurte på om det er noen som har testet de mot Google Home produkter? De skal vel støtte riktig protokoll så vidt jeg vet.

Sent from my HTC 10 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 10.3.2018 at 14:25, Jahnkenneth said:

Noen som har fått dimmeren til å fungere med Homey? :-)

Jeg får lagt den til, men kommer opp som unknown device... Klarer å slå dimmeren på via Homey, men etter noen sekunder går den tilbake til av... Og ingen dimmemulighet... 

Noen som har kunnskaper til å lage en app? :-)

Du kan høre med Homey-folkene om de kan legge den til for deg. Enten ved å låne de en bryter eller ved å sende de SmartThings-oppskriften. Tror begge deler bør gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, petersv skrev:

Du kan høre med Homey-folkene om de kan legge den til for deg. Enten ved å låne de en bryter eller ved å sende de SmartThings-oppskriften. Tror begge deler bør gå.

Skal prøve det. :-)

Hvor finner jeg SmartThings-oppskriften?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, beklager da er det jeg som blander. Kanskje du kan spørre Fermate om han vet noe, men det var nok bare deconz han prøvde mot tror jeg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser flere etterlyser Homey støtte for Elko-produktene. Om noen er villige til å sende meg en dimmer eller termostat så kan jeg evt stå for app-utviklingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 19.6.2018 den 12.50, slasktrat skrev:

Ser flere etterlyser Homey støtte for Elko-produktene. Om noen er villige til å sende meg en dimmer eller termostat så kan jeg evt stå for app-utviklingen.

Hei. 

De koster jo en del, ca 2500,- for dimmeren... 

Er det noe du får gjort uten å ha tilgang til den fysiske dimmeren? Noe jeg kan sende deg av logger eller lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jemodahl
      Jeg prøver å koble mine Philips Motion sensors til å skru på lyset på badet. Jeg kunne jo bare ha brukt automatikken i bridgen til Philips, men på grunn av at noe av lyset står på en Z-Wave kontakt så vil jeg bruke Homeseer til å gjøre dette. 
      Dette virker jo i utgangspunktet ganske lett, jeg detekterer med "Device had its value set to" og "Motion". Da starter jeg en timer som teller opp til 1 minutt,  da fanger en annen event opp timeren og skrur av lyset. Problemet er hvis det er bevegelse hele tiden i rommet i dette rommet, da vil ikke "Device had its value set to motion" kjøre på nytt, og lyset skrus av. Det er naturligvis ikke ønskelig.

Som dere skjønner er jeg nybegynner, det er sikkert noe enkelt jeg ikke ser. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Tor Aage
      Pent behandlet Philips HUE Bridge, og Philips HUE Motion (2x) selges.

Kom med en vettug pris, så kan det hende dette blir ditt ;-)
    • Av Nor-Wei
      Hei, ny på forumet her.

Var innom IKEA av helt andre grunner i dag, men så hadde de én enkel Trådfri gateway igjen i hylla, så jeg kjøpte den med meg hjem. (Kunne liksom ikke la være.) Jeg tener å bruke den primært for å oppdatere firmware på trådfri-pærene mine, for å kunne bruke dem sammen med HUE bridgen hjemme. Men er det noe i veien å la IKEA gatewayen sameksistere sammen med HUE bridgen?
    • Av Okstad
      Er det noen som har gode inputs på hvordan dette kan løses?

Jeg installerer HUE-spotter i alle tak og ønsker en logikk som gir en dynamisk lysprofil. Så langt har jeg lekt med ulike Scenes i JowiHue, men det er ikke (så vidt jeg klarer å finne ut av) muligheter til å benytte Scenes for å oppnå det jeg ønsker.

Målet er å skape en automatikk som løser følgende:

Philips HUE motion sensor, plassert i vindu, fungerer som LUX-meter. Utendørs lysnivå avgjør lysstyrke på HUE-profil. Klokkeslett avgjør fargetemperatur, altså hvor hvitt/varmt lyset skal være. Morgen og kveld skal ha varm belysning, og kaldere på dagen når det er lyst ute. Overgangene mellom ulik lysstyrke og fargetemperatur skal helst være gradert. Ingen plutselige og merkbare "hopp"   
      Bare for å komplisere ytterligere:
      Alle rom/soner har egen dimmerbryter som skal kunne overstyre aktuell lysverdi. Man skal altså kunne dimme opp/ned lyset i et individuelt rom om man ønsker. Ved å slå av/på bryteren, skal rommet falle tilbake til den dynamiske profilen og igjen følge øvrig belysning.

Regner med det må noe scripting til for å komme i mål med dette. Om noen har input eller eksempler på lignende løsninger hadde jeg satt pris på tips!
    • Av Evelen
      Installasjon av HA-Bridge på Ubuntu Server

Jeg er selv helt ny på HA-Bridge, og har i skrivende stund ikke gjort annet enn å installere det, samt lagt til Domoticz i kontrollpanelet. Men da jeg ikke har funnet en eneste fullgod guide til installasjon på Ubuntu server (bare halvgode rettet mot Pi), så lager jeg en enkel steg-for-steg guide som fungerte for meg og forhåpentligvis for deg (I Linux verden er det ingen automatikk i at ting fungerer på samme måte hver gang Min erfaring ihvertfall.)

Tar i denne guiden utgangstidspunkt i nyeste Long-term support versjon av Ubuntu Server, og selvfølgelig siste versjon av HA-Bridge.

Del 1: Installere Ubuntu Server

Ubuntu Server 16.04.1 LTS
      https://www.ubuntu.com/download/server
      Installasjonen av Ubuntu Server er veldig rett frem, derfor tar jeg ikke hele den prosessen, men vil anbefale å legg til "OpenSSH Server" under installasjon der du blir bedt om å velge ekstra programvare. (Greit å ha til SSH senere).

Etter installasjon av Ubuntu Server kan det være greit å oppdatere, skriv inn følgende kommandoer:
      sudo apt update sudo apt upgrade Del 2: Installer Java Runtime Environment

Siden HA-Bridge er en Java-applikasjon trenger du Installert Java Runtime Environment, dette installeres ganske enkelt med med følgende kommando:
      sudo apt-get install default-jdk Del 2: Installer HA-Bridge

cd ~ mkdir habridge cd habridge wget https://github.com/bwssytems/ha-bridge/releases/download/v5.2.0/ha-bridge-5.2.0.jar  
      Linken over er for gjeldende versjon, leser du denne veiledningen i fremtiden kan det være nye versjoner ute, se https://github.com/bwssytems/ha-bridge/releases for siste versjon. 
      HA-Bridge skal være inne, test programvaren ved følgende kommando (rediger filnavn om nødvendig):
      sudo java -jar ha-bridge-5.2.0.jar HA-Bridge skal nå kjøre, naviger til http://<server>/ i en nettleser fra en klient i samme nettverk. Kontrollpanelet til HA-Bridge skal dukke opp. Er dette bekreftet så fortsett veiledningen.
      Verdifiser at det er laget en mappe med navn "data" under "habridge" med følgende kommand:
      dir  
      Skulle den mot formodning ikke eksistere kan du lage den med:
      mkdir data Start server på nytt, HA-Bridge vil da ikke kjøre etter omstart.
      sudo reboot Del 3: Automatisk oppstart av HA-Bridge

Jeg er ikke så glad i nano-editoren, så jeg bruker WinSCP til å logge meg rett inn på serveren slik at jeg kan redigere filen ved bruk av en normal tekst-editor.
      WinSCP finnes her: https://winscp.net/eng/index.php

Åpne WinSCP og naviger til /home/<brukernavn>/habridge
      Lag en ny fil "habridge.service", med følgende innhold: (merk: endre brukernavn to steder i linje 8, rediger også filnavn om nødvendig)

[Unit] Description=HA Bridge Wants=network.target After=network.target [Service] Type=simple ExecStart=/usr/bin/java -jar -Dconfig.file=/home/<brukernavn>/habridge/data/habridge.config /home/<brukernavn>/habridge/ha-bridge-5.2.0.jar [Install] WantedBy=multi-user.target Etter filen er lagret kjør følgende:
      sudo systemctl enable /home/<brukernavn>/habridge/habridge.service Start på nytt å verifiser at HA-Bridge starter
      sudo reboot Del 4: Problemer med å lagre konfigurasjon?

Denne steget er kanskje ikke nødvendig for alle, men jeg hadde problemer med at alle endringer jeg gjorde i kontrollpanelet til HA-Bridge ikke ble lagret, f.eks det å legge til enheter.
      Det fikset jeg på ved først å stoppe HA-Bridge via web-grensesnittet i menyen Home -> Bridge Control -> Bridge Stop

Navigerte deretter til /home/<Brukernavn>/habridge/data med WinSCP og redigerte følgende i filen "habridge.config":
      Fra "upnpdevicedb":"data/device.db" Til "upnpdevicedb":"/home/<brukernavn>/habridge/data/device.db"
      Fra "upnpgroupdb":"data/group.db" Til "upnpgroupdb":"/home/<brukernavn>/habridge/data/group.db"
      Fra "configfile":"data/habridge.config" Til "configfile":"/home/<brukernavn>/habridge/data/habridge.config"

Det jeg gjorde var altså å legge til full sti for filene det vises til.
      NB: Jeg opplevde å ikke kunne redigere filen direkte, jeg kopierte den, redigerte kopien, slettet orginalen og kopierte så over den redigerte versjonen. Det eksisterer sikkert en mer elegant måte å gjøre det på.

Lykke til. Nå starter lekingen for min del.

Kilder:
      https://github.com/bwssytems/ha-bridge/blob/master/README.md
      https://www.domoticz.com/wiki/Alexa#Install_HA-bridge
      https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-install-java-with-apt-get-on-ubuntu-16-04
      https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/1027-guide-installere-domoticz-på-ubuntu-server/
      http://xbmcnut.blogspot.no/2016/10/installing-ha-bridge-on-your-raspberry.html
      https://github.com/bwssytems/ha-bridge/issues/214