Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Løsning for Z-Wave mellom to bygninger, lang nok rekkevidde?


bue

Anbefalte innlegg

Per i dag har jeg satt opp Home Assistant på en server i huset, men uten noen Z-Wave enheter inne nå. Har en strømmåler i låven som kan bruke Z-Wave, og ville hatt data fra denne inn i Home Assistant. Det er ca 35 meter i siktlinje mellom låven og huset, pluss yttervegger. Måleren sitter da inne i sikringsskapet som gjerne heller ikke er gunstig for signalene. Har vurdert en Z-Wave USB stikk i serveren inne i huset, men redd signalene ikke vil nå ut til låven med denne avstanden? Hva slags andre løsninger er mulig for å få koblet denne måleren på Home Assistant? Har kablet ethernet nettverk mellom huset og låven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (2 timer siden):

Mulig det vil hjelpe med Range Extender/repeater, men jeg kan ikke garantere noe.

Ser både extender og USB-stick oppgis med en rekkevidde på opptil 150 meter utvendig eller 30 meter innendørs, men vet ikke hvor realistisk dette er? Kunne satt extender ved siden av sikringsskap på låven og USB-stikk i vinduet der server står, da har jeg ca 30 meter i luftlinje med et vindu og en enkel yttervegg som eneste hinder. Er det realistisk at dette vil fungere? 

 

Alternativet er vel noe slik som kristianml foreslår, men blir noe dyrere i innkjøp med en Raspberry Pi, samt at jeg da fortsatt ikke har Z-Wave inne i huset der serveren står (ingen enheter der i dag, men kommer nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter selv Aeotec Range Extender 7 (slik som bue foreslår) til å få signal ut i garasje og til postkasse. Min extender er montert innendørs, og det er ca 17 meter til garasje (målt fra utgangsdør). I garasjen har jeg en extender til for å nå ut til postkasse (ca 20 meter til). Mulig jeg kunne klart meg med bare 1 extender om jeg hadde montert den utendørs, men har ingen passende stikk ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bue skrev (15 timer siden):

Det er ca 35 meter i siktlinje mellom låven og huset, pluss yttervegger.

Jeg hadde/har samme utfordring.

Løsningen (vel, sånn delvis) var å plassere z-wave -stikka strategisk midt i huset i ett rom som er nærmest fjøs og garasje.

 Deretter tok jeg det jeg hadde av tilgjengelige z-wave -dingser og satte de inn i flere utelamper sånn at de fungerer som repeatere.

Man må nok ha noen z-wave -dingser for å lage ett solid mesh. Dvs. alle nodene bør minst ha to nabo-noder med god dekning hele veien til controller.

Pga. at z-wave har en hopp-grense på 4 noder i meshet så har jeg ingen mulighet til å dekke storparten av fjøset og også to andre bygninger.

 

Pr. akkurat nå så har jeg z-wave dekning til hopp-grensa.

 

Zigbee har ikke denne hoppbegrensningen så nye dingser henges på hær.

 

Som man sikkert skjønner så bor jeg landlig til og det er forholdsvis lite radiostøy.

Likevel den teoretiske rekkeviden på z-wave (samme på zigbee) er kun teoretisk.

Det avhenger mye på radiokvalitet i nodene og plassering.

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører HomeAssistant med 2 z-wave sticker, begge remote. Den ene er integrert med Z-Wave/ Z-Wave JS UI, den andre bruker zwave2mqtt + mqtt. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke til å få begge zwave stickene inn i samme løsning. Med en slik løsning kan du ha en z-wave stick i garasje/ fjøs og den andre i huset, dvs 2 z-wave nettverk.

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et større mesh så dukker problemet med båndbredde opp.

Dette er kanskje mere synlig når man strekker meshet ut i geografien.

Nå har ikke jeg ett stort zwave nett, men jeg har kassert dingser som jabber for mye, eller valgt de bort før kjøpsøyeblikket. Spesielt vil jeg nevne Aeotec sine MS6 som absolutt må tweakes riktig. Dvs. sett på for stor oppløsning og de vil sende altfor mye data.

Akkurat passe er enklere sagt enn gjordt. Når noen spør "Har de tuklet med den" så blir svaret: "JA, jeg husker ikke eksakt hva, men nå er det sånn rimelig OK"

Jeg tror jeg har MS6er med tre forskjellige firmware i som gir litt forskjell i virkemåte og innstillinger.

Jeg har nok brukt noe nærmere tre år på å få stabilisert det som etterhvert har blitt noen og tjue dingser.. ..mye av denne tiden har gått på å skjønne hva er det som skjer.

Femtedelen av nodene funger nå som rene repeatere

Det absolutt største problemet med z-wave jeg har hatt er såkalte "ghost nodes".

Kort fortalt er dette døde noder som ligger i stikka, men som ikke finnes i meshet.

 

De fleste av disse problemene vil man ikke se om man har mange noder konsentrert på lite omeråde. Likevel må man huske på at routing i et zwave-nett kan dager og endatil uker på å etablere seg til et  optimalisert mesh. Oppsiden er når routing er spikret så er det stabilt.

 

Og nå kommer jeg til zigbee 😉

Det har to STORE fordeler:

Routingen etablerer seg i løpet av sekunder eller i værste fall minutter.

Døde noder er ikke ett problem så lenge det finnes naboer som kan route i meshet.

 

Ellers er rekkevidden mellom nodene stort sett den samme som zwave.

(det må nevnes at mine WiFi 2.4Ghz aksesspunkter står i WiFi kanal 2,7,12 for å gi plass til zigbee kanal 11. Zigbee kanal 11 er samme frekvens som WiFi kanal 1)

 

Ulempen med zigbee er nesten-standard noder (Aqara/Lumi)og noder med firmware-feil (Ikea, Osram)

Båndbreddeproblematikken er den samme som zwave, men har inntrykk av at det tåles litt mere.

 

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (7 timer siden):

Spesielt vil jeg nevne Aeotec sine MS6 som absolutt må tweakes riktig.

Noen konkrete ting som er spesielt viktig? En smrbrødliste hadde vært gull...

 

Jeg har endt opp med at SAMTLIGE steder jeg har Aeotec MS6 så har der havnet en lignende sensor av annet merke I TILLEGG for å få pålitelig bevegelsesdeteksjon... Det eneste jeg husker å ha gjort på alle MS6 er "PIR Sensor timeout" som settes til 15-20 sek i stedet for 240 sek eller hva det nå er i utgangspunktet...

bue skrev (På 23.11.2022 den 0.30):

Det er ca 35 meter i siktlinje mellom låven og huset, pluss yttervegger.

Det ligner veldig på slik jeg har det mellom huset og garasjen. Fikk en akseptabel forbindelse ved å plassere en wallplug i en utendørs stikkontakt på garasjen (de fleste eller alle Z-Wave enheter med fast strømforsning fungerer som repeater/range extender, de med batteridrift gjør ikke) men har i ettertid endt opp med en RPi med ZWave2MQTT i garasjen og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SveinHa: Min smørbrød liste er kort for MS6 🙂

1: Les dokumentasjonen, still inn parametrene man tror man trenger så de passer til bruken.

2: Vent et par dager, gå til steg en, reparer parametrene man har missforstått.

 

For steg 2 bruker jeg loggen fra openhab for å se hva som faktisk kommer fra sensoren mht. oppløsning og hyppighet.

Roter jeg meg fullstendig bort så resetter jeg MS6 og begynner på nytt. Default-instillingene er ikke så tullete.

 

Jeg har også doblet sensorer flere steder, men det er for  å få bedre data.

MS6 har en god del mere støy i luminans sensorikken feks. om man samenligner med en Philips Hue -sensor.

Ellers er MS6 en helt grei sensor og det er ett pluss at den kan tweakes til flere bruksomeråder.

For ordens skyld: så fant jeg at MS6 ikke er noen god batteri-sensor. Alle mine er matet over USB.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (På 26.11.2022 den 2.23):

Routingen etablerer seg i løpet av sekunder eller i værste fall minutter.

Døde noder er ikke ett problem så lenge det finnes naboer som kan route i meshet.

Så lenge man ikke optimaliserer/healer noder, er ikke dette et problem lenger i Z-wave (og det begynner å bli lenge siden, var jo da Z-wave Plus kom). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, døde noder; som finnes i kontrolleren (usb-stikka) men ikke i meshet som en router, er ett problem den dag i dag.
Og, det tar definitivt tid for routene å falle på plass. 
Om jeg er snill, så er det enforskjellsfaktor på mellom hundre og noen tusen i zigbee sin favør.

 

Jeg har ikke rørt healing på lange tider.

Å fjerne døde noder fra kontrolleren har jeg gjordt nylig og det reparerte meshet med en gang.

 

For å legge til:

Det er fryktelig snart gjort å resette en node til fabrikk tilbake til fabrikkstandard uten å få med seg at den har blitt lagret i kontrollerens nvram.

Ellers er har jeg hatt en dødsfall-rate på noen stykk noder.


 

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gikk for løsningen med en extender i vinduet på låven og USB sticken i vindu i huset med en avstand på ca 35 meter mellom disse. Dette har fungert fint nå i 1,5 måned. Prøvde med extenderen i støpsel rett ved siden av sikringsskapet slik at det ble en trevegg mellom, men det så ikke ut til å fungere, så blir noe å få den permanent i vinduet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.