Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan lage en sensor som viser forbrukt kWh selv om verdien nullstilles midt i timen


MHR

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en HAN enhet som gir meg litt diverse info, blant annet kWh per time, akkumulert aktiv import (f.eks 136,763.05 kWh) og litt mer. Problemet er at når HAN enheten restarter så nullstilles forbrukt kWh denne timen, noe som gjør at automasjonene mine da baserer seg på feil forbruk innenfor timen. Akkumulert aktiv import vil jo ikke nullstilles, men sendes fra HAN enheten bare 1 gang i timen. Jeg trenger å ha akkumulert kWh løpende innenfor timen for å kunne estimere forbruk i slutten av timen.

 

Det jeg ønsker å gjøre er å lage en stabil sensor som ikke nullstiller seg selv om HAN enheten sender verdien 0 f.eks kl 10:30. Forbrukt kWh innenfor en time skal nullstilles kun per hele time (kan gå noen sekunder over helt time pga HAN sensor mottar og sender data ca hvert 2-2,5 sekund (AIDON enheten).

 

Hvis data fra HAN enheten nullstiller seg utenfor området minutt: 0, sekunder: 0-30 f.eks så skal sensoren i Home Assistant ta høyde for dette og legge til forrige leste verdi til vi mottar en 0-verdi innenfor tidsrommet nevt over. 

 

Noen som har en god beskrivelse av hvordan jeg får til dette? 

Under ser dere et eksempel på nullstilling av forbruk per time, kl 9:41. 

 

image.thumb.png.de680f4e8c4ac8edfc7d9854cfb697a4.png

Endret av MHR
screenshot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SveinHa said:

Lagre tellerstanden ved timeskift og trekke denne fra tellerstand akkurat nå?

Jeg må nok ha forbruk løpende i løpet av timen, så kan det hjelper ikke å vente til timen er over før jeg vet hva timen har brukt. Slik jeg ser det så må jeg finne en måte å lagre forrige verdi fra "Current hour used" (see screenshot over) og sammenligne den med verdien nå, og se om den har minsket før timen er over. Hvis den har minsket før timen er over så må jeg legge sammen de to verdiene og fortsette å gjøre det helt fram til timen er over. Det er vel kun på denne måten at jeg vil få riktig forbruk hvert 2. sekund gjennom timen selv om HAN enheten har restartet. 

 

Spørsmålet er da hvordan jeg går fram for å få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MHR skrev (23 minutter siden):

Jeg må nok ha forbruk løpende i løpet av timen,

Skjønte det men ser nå at totaltelleren ikke oppdateres på 2-sekundbasis som det meste andre... (som du til og med skrev i første post...).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.