Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra Deconz til Zigbee2Mqtt


stigvi

Anbefalte innlegg



Et bra tips, @Venin. Det kom en oppdatering i sommer på Deconz som ødela all direkte binding mellom mine Philips Hue Dimmere og lysgruppene. Og jeg får ikke satt opp ny binding. En dårlig og midlertidig løsning var å sette opp styring av lys i Deconz, men da er jeg avhengig av at en Raspberry Pi kjører som den skal for å kunne slå på lys.

For meg er ikke det akseptabelt. Jeg må ha direkte binding som en ekstra trygghet på at jeg kan slå på lys selv om hele hjemmeautomasjonen har tatt kvelden. Nå er jeg begynt å flytte over på zigbee2mqtt. Direkte binding går lett å sette opp der i motsetning til Deconz (som tydeligvis introduserte en bug). Jeg gjør som du foreslo og har satt opp et nytt nett. Så snart jeg fjerner et lys fra Deconz, går lyskilden i søkemodus og dukker opp i zigbee2mqtt i løpet av sekunder. Jeg trenger ikke løpe rundt og stresse. Men batteridrevne dingser krever litt ekstra arbeid. Der må jeg rundt og inkludere med å resette de med en knapp.

Egentlig litt synd å se retningen som Deconz har gått i. Jeg har stort sett vært fornøyd, men siste året har de introdusert flere og flere bugs som de ikke evner eller har vilje til å rydde opp i. Xiaomi sine temperaturfølere må jeg endre i en tekstfil til Deconz for å få til å virke og dette må gjøres etter hver omstart av Deconz. Men det var bindingene på bryterene som var siste dråpen. Da bestemte jeg meg for å flytte alt over på et nytt nett. Men med 170 enheter så såg jeg litt mørkt på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes etter hvert at deCONZ ble buggy og plutselig var det jo dukket opp gode alternativer (Z2M og ZHA). I tillegg var det irriterende å gjøre ting via mobil. Men tekstfilopplegget ditt på Xiaomi sine termometre har jeg aldri hørt om. Her fungerer de greit også etter omstart av deCONZ.

 

De batteridrevne fjerner jeg fra Phoscon, restarter HA og kjører den tjenesten som heter noe sånn som 'remove orphaned deCONZ entities'. Deretter inkluderer jeg dem i Z2M og gir dem navn der inne som matcher det de het før. Har du funnet en kjappere metode for å gjenbruke entitetsnavn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venin skrev (14 minutter siden):

De batteridrevne fjerner jeg fra Phoscon, restarter HA og kjører den tjenesten som heter noe sånn som 'remove orphaned deCONZ entities'. Deretter inkluderer jeg dem i Z2M og gir dem navn der inne som matcher det de het før. Har du funnet en kjappere metode for å gjenbruke entitetsnavn? 

Jeg tar ikke noen omstart av HA. Jeg går bare inn i listen over entiteter i Deconz integrasjonen og deaktiverer de der før jeg kjører den tjenesten som du nevner som fjerner de helt.

Edit: Men jeg starter med å fjerne de fra deconz sitt zigbee-nett, deretter deaktiverer de i HA og til slutt kjører denne tjenesten som sletter de helt.

image.thumb.png.a7a8cd4c7bfb6801b19479ef5a06ed52.png

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da koblet jeg fra Conbee II i dag og avinstallerte Deconz. Overgangen til Zigbee2Mqtt gikk mye lettere enn fryktet. Og så langt ser alt ut til å virke som det skal. Jeg får håpe Tor med hammeren (har ikke han noe med elektromagnetisme å gjøre?) viser meg nåde og lar det forbli i god stand.

Erfaringene er at alt av lys var veldig lett å flytte. Så snart jeg fjernet de fra gammelt nett så koblet de seg opp på nytt nett. Slapp å springe rundt i huset for å resette. Dette gjaldt Philips Hue og 2 Sunricher led drivere. En led driver fra IKEA måtte ha hjelp med en reset-knapp på enheten.

 

Alt av batteridrevet utstyr måtte resettes med en knapp på "dingsen", men alle kunne gjøres fra der den er plassert og det gikk smertefritt med noen få unntak. En Aqara dings hadde bare 10% igjen på batteriet og den måtte ha nytt før den klarte å melde seg inn i nytt nett. 5 rullegardiner fra IKEA måtte ned av veggen og plasseres 10cm fra koordinator før de ville inkluderes. Dette står forsåvidt nevnt i bruksanvisningen..... De er festet med klips så å hekte de løs fra vegg var fort gjort.

Nesten alt av zigbee utstyr har ikke sett en eneste oppdatering når de har stått på Deconz nettet. OTA på zigbee2mqtt fungerer svært bra og nå når ny firmware tikker inn på lysene så ser jeg at Philips har endret det slik at de kan dimmes enda litt svakere. De er kona glad for. Hun liker det mørkt på badet om morgenen (om det er et sjokk å se seg selv i speilet, det har jeg ikke turt å spørre om).

Det viktigste for meg var å få på plass igjen direkte binding mellom lys og veggbrytere. Dette forsvant i sommer med en oppdatering for Deconz og jeg fikk det ikke til å virke igjen. Men med zigbee2mqtt var det lett å sette dette opp.


image.png.110ded5c5c8f540642f1ff12c15a6923.png

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.