Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

zwavejs2mqtt og zigbee2mqtt - koblet til HA server eller via en dedikert server?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Raspberry Pi 4 med både Z-wave og Zigbee interface, og dette fungerer bra slik det er nå (Z-wave JS og deconz).

 

Men jeg har nå satt opp to virtuelle servere med HA, en for "produksjon" og daglig drift og en for testing og leking. Og her ønsker jeg å kunne ha tilgang til de samme dataene på begge to installasjonene sånn at når jeg tester på testserver så er det direkte overførbart til produksjon.

 

Og sånn jeg da forstår så kan jeg koble USB interfacene for begge to til den ene virtuelle serveren, og installere disse to løsningene (zwavejs2mqtt og zigbee2mqtt) enten på serveren de skal brukes på, eller på en dedikert boks/server kun til dette og så ha HA på en annen server.

 

Har jeg forstått det rett? :)

 

Om noen har erfaring - hva er best/anbefalt av å enten koble USB interfacene til hovedserver eller testserver, eller på en dedikert server som kjører kun X2mqtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med zigbee2mqtt og zwavejs2mqtt forholder alle dippeduttene dine seg KUN til mqtt og du får tilgang til data fra og kan sende data til alle dippeduttene ved å kun forholde deg til mqtt fra hvor som helst. Jeg kjørte i en god periode både HS4 og NodeRed mot samme dippedutter via mqtt.

 

Jeg har valgt å ha en egen RPi for zigbee2mqtt og 2 stk RPi (av geografiske årsaker) for zwavejs2mqtt mest fordi det er mer strukturert. Skulle jeg måtte restarte zwave så påvirker ikke det zigbee...

 

Jeg kjenner ikke til hvordan dette er gjort i HA men har du mqtt med alt utstyr oppegående på hovedserveren så skal du kunne få direkte tilgang til alle mqtt-data fra lekeserveren også uten noe ekstra mikkmakk.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
SveinHa skrev (På 1.12.2022 den 12.46):

Med zigbee2mqtt og zwavejs2mqtt forholder alle dippeduttene dine seg KUN til mqtt og du får tilgang til data fra og kan sende data til alle dippeduttene ved å kun forholde deg til mqtt fra hvor som helst. Jeg kjørte i en god periode både HS4 og NodeRed mot samme dippedutter via mqtt.

 

Jeg har valgt å ha en egen RPi for zigbee2mqtt og 2 stk RPi (av geografiske årsaker) for zwavejs2mqtt mest fordi det er mer strukturert. Skulle jeg måtte restarte zwave så påvirker ikke det zigbee...

 

Jeg kjenner ikke til hvordan dette er gjort i HA men har du mqtt med alt utstyr oppegående på hovedserveren så skal du kunne få direkte tilgang til alle mqtt-data fra lekeserveren også uten noe ekstra mikkmakk.

Takk for svar!

 

Glemte å svare deg når du svarte, men fikk det med meg og har siden hatt som mål å få både Zwave og Zigbee til å fungere mot MQTT, og deretter mot HA. Og jeg begynner å komme i mål :)

 

Jeg har satt opp Raspberry Pi4 med datterkort Zwave.me til å bruke zwavejs2mqtt, med publisering mot en MQTT server. Og så har jeg opprettet en ny VM med ren Ubuntu på, og lastet ned docker image for zigbee2mqtt, med publisering mot samme MQTT server. Så har jeg nå i første omgang satt opp testserveren med MQTT mot serveren, og den henter nå automatisk alle devicer inn som entities. Helt fantastisk faktisk.

 

Nå har jeg ikke hatt dette kjørende så lenge så er spent på både om det er stabilt nok, og om det gir den gevinsten jeg håper. Vi får se :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (8 timer siden):

Jeg har satt opp Raspberry Pi4 med datterkort Zwave.me til å bruke zwavejs2mqtt, med publisering mot en MQTT server. Og så har jeg opprettet en ny VM med ren Ubuntu på, og lastet ned docker image for zigbee2mqtt, med publisering mot samme MQTT server.

Hvorfor en lager det så komplisert med egne servere er litt uforståelig for meg, men greit nok. Men ha i tankene at dette skal du drifte i mange år. Gidder du det om 10 år? Sånn sett kan det være lurt å holde det enklest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Hvorfor en lager det så komplisert med egne servere er litt uforståelig for meg, men greit nok. Men ha i tankene at dette skal du drifte i mange år. Gidder du det om 10 år? Sånn sett kan det være lurt å holde det enklest mulig.

Full forståelse for det. Er en del delte meninger om dette på nett.

 

Men for min del tenker jeg at dette gjør driften enklere, selv om det er flere enheter å tenke på.

 

For eks kan jeg nå reinstallere HA (eller setter opp en ny), legge inn MQTT Discovery og så popper alle enheter på Zigbee og Zwave automatisk opp på den nye installasjonen med navn og innstillinger i behold. Og jeg kan oppgradere (eller flytte) Zigbee/Zwave nettverket uavhengig av hverandre og HA.

 

Så får vi se om det faktisk blir som jeg har tenkt i virkeligheten og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.