Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativer til Tibber


toby_77

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
toby_77 skrev (På 5.12.2022 den 15.13):

Hei,

Er det noen som har kommet opp med noen gode alternativer til tibber som gir meg samme mulighetene til strømstyring og visning i homeseer?


Har du sett på Powercontrol plugin? Den svarer vel på det du ønsker deg. Den er for HS på Windows.

Selv kjører jeg HS på Linux, så da laget jeg et enkelt alternativ selv. Det er fort gjort.

Du trenger gratis plugin/script Jon00DataScraper for å hente strømprisene fra https://www.hvakosterstrommen.no/.
Med riktig oppsett (du kan gjerne få mitt) lager denne plugin et antall virtuelle devicer ut fra strømprisene. I mitt oppsett har jeg laget 6 devicer som holder følgende informasjon: Gjeldende strømpris inneværende time, gjennomsnittlig strømpris inneværende døgn, kalkulerte verdier for veldig lav, lav, høy og veldig høy strømpris i forhold til gjennomsnitt pr. time inneværende døgn. Deretter lager jeg bare events som sammenligner pris inneværende time med nevnte devicer, og skrur forbruket av og på basert på dette. (Krever EasyTrigger plugin for å enkelt sammenligne verdien av to devicer).
F.eks. går varmtvann av hvis strømprisen er høy i forhold til døgnets gjennomsnitt, og tilbake på når prisen ikke lenger er "høy" (eller etter maks X timer). Samme mot "Veldig høy", da kan andre ting skrus av. I mitt oppsett går varmtvann av ved "Høy", mens temperatur (varmekabler) i tillegg senkes ved "Veldig høy". Hva grensene for "høy" og "veldig høy" er bestemmer man selv. Man kan lage så mange slike devicer man ønsker om det er behov for ennå mer finkornet kontroll. Jeg har satt grensene ved 15% over/under døgnsnitt for lav/høy, og 30% over/under døgnsnitt for veldig lav/veldig høy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandvik skrev (32 minutter siden):

Har du sett på Powercontrol plugin? Den svarer vel på det du ønsker deg. Den er for HS på Windows.

Selv kjører jeg HS på Linux, så da laget jeg et enkelt alternativ selv. Det er fort gjort.

Powercontrol kjører fint i HS på Linux! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trash2000 skrev (30 minutter siden):

Powercontrol kjører fint i HS på Linux! 

Virkelig? Jeg trodde den var kun for Windows etter å ha skummet installasjonsbeskrivelsen. Da må jeg nesten teste! 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Kjempegrei den der

Bortsett fra at den ikke funker lengre... og vil ikke komme til å funke heller...

 

Jeg har begynt å jobbe mot mitt eget interface slik at jeg har standardiserte data for mitt system, da blir det en mindre oppgave å tilpasse til forskjellige strømpriskilder, trenge bare å endre en parser når datakilden endres/endrer format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandvik skrev (8 timer siden):

Virkelig? Jeg trodde den var kun for Windows etter å ha skummet installasjonsbeskrivelsen. Da må jeg nesten teste! 🙂

 

Den er utviklet for Windows ja, men kjører ganske greit.

 

Eneste justering så langt er at jeg måtte omdøpe Bin-mappa til bin.

 

Ikke testet voldsomt mye, men kjører enhet for vvb som gir signal om dyre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (7 timer siden):

Jeg har begynt å jobbe mot mitt eget interface slik at jeg har standardiserte data for mitt system, da blir det en mindre oppgave å tilpasse til forskjellige strømpriskilder, trenge bare å endre en parser når datakilden endres/endrer format.


Nettopp det man enkelt kan gjøre ved å bruke Jon00DataScraper. Det fungerer ypperlig mot https://www.hvakosterstrommen.no/, men om kilden endrer seg i fremtiden er det lett å tilpasse oppsettet ved å endre en .ini-fil. All logikk forblir uendret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med en ny dings fra amsleser.no som jeg overfører til en influxdb instans og viser i grafana.

 

Mangler god integrasjon med hstouch, men amsleser web Interfacet viser det jeg trenger og kan integreres.

 

Fant ut at nodered også var en god løsning for enkelt å lese priser og oppdatere homeseer devicer så er så og si oppe å går igjen uten tibber.

 

Men power control hvor finner jeg det? Så ikke noe i hs updateren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toby_77 skrev (1 time siden):

Men power control hvor finner jeg det? Så ikke noe i hs updateren.


Utviklet av flinke folk her på forumet, ligger ikke i HS plugin store (akkurat som Jon00 sine plugins).
Du finner den her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 31.1.2023 den 11.32):

OK, merkelig at Forbrukerrådet, som står bak den linken, sier at den ikke kommer til å kunne brukes lengre og linken i innlegget mitt heller ikke virker...

Var ikke det strompris.no?

 

Svaret fra Forbrukerrådet linker jo også til hvakosterstrommen.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.