Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit ZM Single Relay 16A til styring av varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

Jeg har fått anbefalt av elektrikeren min å montere en Heatit ZM Single Relay 16A til å styre varmtvannsbereder for å slippe å kjøpe en helt ny med smart styring. 

 

Noen som har erfaring med dette og eventuelt har noen tanker rundt stabil temperatur mtp salmonella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her gjør det samme. Jeg har AeoTech Heavy Duty (40A) for å være garantert at ikke releet takker for seg etter noen års bruk.

 

Så lenge man varmer vannet opp til over 70 grader en gang i uka skal det ikke være noe problem med legionella (;)). Gjør man det daglig er det garantert ikke noe problem.

 

Varmtvann må man jo ha. Men det man gjør er å varme opp vannet på en tid på døgnet hvor det ikke er like dyrt som andre tidspunkt. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Varmtvann må man jo ha. Men det man gjør er å varme opp vannet på en tid på døgnet hvor det ikke er like dyrt som andre tidspunkt. :) 

 

Hvordan optimaliserer du/dere oppvarmingen? 

Min erfaring er å varme opp på natt når strømpris og nettleie er lavere, men det kommer til kort om alle har dusjet om ettermiddagen. Jeg har ikke temperaturmonitorering på tanken, men vet flere bruker esp og sensorer til dette. 

Jeg har vurdert å varme 1-2 timer fra kl 20.00 for å sikre nok varmtvann, men da har jeg brukt opp litt av sparetiltaket allerede. 

Jeg har også vurdert å bruke døgnets billigste timer, men om disse havner mellom kl 22 og 0600 eller mellom kl 06 og 14 så er jeg like langt. :)

Eventuelt motsatt; finne døgnets dyreste timer og slå av vvb i disse timene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (23 minutter siden):

 

Hvordan optimaliserer du/dere oppvarmingen? 

Min erfaring er å varme opp på natt når strømpris og nettleie er lavere, men det kommer til kort om alle har dusjet om ettermiddagen. Jeg har ikke temperaturmonitorering på tanken, men vet flere bruker esp og sensorer til dette. 

Jeg har vurdert å varme 1-2 timer fra kl 20.00 for å sikre nok varmtvann, men da har jeg brukt opp litt av sparetiltaket allerede. 

Jeg har også vurdert å bruke døgnets billigste timer, men om disse havner mellom kl 22 og 0600 eller mellom kl 06 og 14 så er jeg like langt. :)

Eventuelt motsatt; finne døgnets dyreste timer og slå av vvb i disse timene. 

Jeg varmer opp vann kun på døgnets billigste timer, men jeg lar heller ikke bunntemperatur falle under 50 grader. Da har jeg gardert meg mot at noen må dusje i kaldt vann og samtidig bruker jeg så lite strøm som mulig for å holde vanntemperatur dusjvarmt. Når jeg er i døgnets 2-3 billigste timer så varmes vannet opp til 70 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Jeg varmer opp vann kun på døgnets billigste timer, men jeg lar heller ikke bunntemperatur falle under 50 grader. Da har jeg gardert meg mot at noen må dusje i kaldt vann og samtidig bruker jeg så lite strøm som mulig for å holde vanntemperatur dusjvarmt. Når jeg er i døgnets 2-3 billigste timer så varmes vannet opp til 70 grader.

Ja, tror ikke man kommer unna tempsensor på vvb skal man få optimalisert denne prosessen. 

Hr Kotelett skrev (Akkurat nå):

Jeg kjører enkel løsning, slår seg på om natten, og av igjen klokken 0700. Men har 300liters tank så har godt batteri, kan fint dusje 22.00 uten at jeg merker noe til at varmtvannstanken har vært avslått siden 0700.

Samme erfaring her, med 200L går det i 9/10 tilfeller bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (33 minutter siden):

 

Så essensen er; 3t oppvarming mellom 19.00 og 07.00, deretter  3t oppvarming mellom 07.00 og 1900. 

Om alle dusjer på kvelden blir det tomt for varmtvann for vvb er sannynligvis off til etter kl 22 (antakelse mtp strømpris)

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Kotelett skrev (1 time siden):

Hvor mange kWh bruker dere pr døgn? Ser fra lørdag til søndag så brukte jeg mellom  9 & 10 kWh. Nå hadde jeg sikkert brukt det samme bare dradd utover 24 timer istedenfor nattestimene. Noe som er veldig gunstig så klart når det skal opp i 6-8 kroner fra 08-20 imorgen.

Bruker samme som deg. Vel og merke kun aktiv varming fra kl 22.00 til 06.00. Har høiax express så den varmer med øverste varmeelement først, har i det siste lurt på om den switcher til bunn etter dette. Skal teste uten express modus aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (På 6.12.2022 den 13.53):

Så essensen er; 3t oppvarming mellom 19.00 og 07.00, deretter  3t oppvarming mellom 07.00 og 1900. 

Om alle dusjer på kvelden blir det tomt for varmtvann for vvb er sannynligvis off til etter kl 22 (antakelse mtp strømpris)

Nei, varmvannet varmes også midt på dagen, altså mellom 7 og 19. Da blir det vann til ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (30 minutter siden):

Nei, varmvannet varmes også midt på dagen, altså mellom 7 og 19. Da blir det vann til ettermiddagen.

Ja var vel det jeg skrev også.

Problemet her er at 4 pers kan dusje kl 17 til 20. Varmt for de 3 første men ikke den siste (meg) :) Sunt å dusje i kaldt har jeg hørt. Jeg må ha sensorer på tanken som varmer opp til et minimum slik at dette ikke skjer, ref stigvi løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (1 time siden):

Problemet her er at 4 pers kan dusje kl 17 til 20. Varmt for de 3 første men ikke den siste (meg) :) Sunt å dusje i kaldt har jeg hørt.

Aha. Men det blir jo et problem uansett, for VVB vil aldri klare å varme opp vannet fort nok hvis den tømmes med jevne mellomrom, det er iallfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.