Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

6 år med gratis Forum, hvor lenge kan vi drive sånn?


Fermate

Anbefalte innlegg

Jeg støtter også en form for betaling. Takk for at dere drifter dette forumet!

 

Men det vil være bra om man også har mulighet til å være "free rider", slik at vi også har tilgang på fattige studenters smarte hoder og tid til å hacke litt (mye) på fritiden og grave frem og komme med gode forslag og løsninger. Jeg har selv vært en slik en med lite betalingsvillighet, men er nå mer over i kategorien som lett betaler litt for å finne de gode løsningene. Mine valg av hjemmeautomasjonsenheter og -løsninger er jo i hovedsak basert på prinsipp (åpent, skalerbart, fritt, pålitelighet, uavhengig++) mer enn pris.

 

Å ha et forum som dette er langt mer verdt enn de mange gruppene på Facebook (som for meg virker absolutt helt ubrukelig).

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat "Logikken er at om alle 6000 medlemmene hadde betalt1 kr i måneden hadde vi hatt nok til både drift og til å betale noen for både moderering og innhold :)"

Høres fornuftig ut.

1 X 12 X 6000 = 72 000 kr   hva sier regnskapet om utgiftene?

Utgifter mnd. 1450 X 12 =  17 400 kr. det blir bra overskudd.

 

Klikket på linken  lurer på om noen har fått   $ $  tegn i øynene?

Bronse årlig 120 X 6000 = 720 000 kr  bra årslønn det.

Gull  årlig   600  X  6000 = 3 600 000 kr. det er mer enn til salt i grøten.

Endret av fantom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kensko skrev (På 22.12.2022 den 23.33):

Vil gjerne betale årlig, men kan ikke bruke paypal. Finnes det alternativ betalingsmetode? Bruker det meste, bortsett fra paypal som jeg har sanert meg vekk fra. Beklager å være en av de, vanskelige.... 

Paypal har fordelen med at det er direkte-integrert. Vi skal sjekke om annet er mulig.

 

 

mgartin skrev (På 25.12.2022 den 9.02):

Men det vil være bra om man også har mulighet til å være "free rider", slik at vi også har tilgang på fattige studenters smarte hoder og tid til å hacke litt (mye) på fritiden og grave frem og komme med gode forslag og løsninger.

Jeg er litt usikker på hva du mener... det er fint mulig å bruke hjemmeautomasjon.no uten å betale.

Skulle vi finne at betalende medlemmer får fordeler som ikke ikke-betalende medlemmer får, så kan det jo være mulig å få flere måter å betale på. :) 

 

 

fantom skrev (4 timer siden):

Sitat "Logikken er at om alle 6000 medlemmene hadde betalt1 kr i måneden hadde vi hatt nok til både drift og til å betale noen for både moderering og innhold :)"

Høres fornuftig ut.

1 X 12 X 6000 = 72 000 kr   hva sier regnskapet om utgiftene?

Utgifter mnd. 1450 X 12 =  17 400 kr. det blir bra overskudd.

 

Klikket på linken  lurer på om noen har fått   $ $  tegn i øynene?

Bronse årlig 120 X 6000 = 720 000 kr  bra årslønn det.

Gull  årlig   600  X  6000 = 3 600 000 kr. det er mer enn til salt i grøten.

Festlige regneøvelser, det skal du ha. ;) 

 

Men julenissen finnes ikke, dessverre. Å få alle 6000 medlemmer til å betale er dessverre ikke realistisk. Det er ikke 6000 aktive medlemmer. :( 

... selv om det selvfølgelig hadde vært hyggelig. :) 

 

Dette er noe vi ser oss mer eller mindre nødt til å gjøre for å begrense utgiftene våre. Det er gøy å drive forum, men det er på ingen måte gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 26.12.2022 den 17.04):

Jeg er litt usikker på hva du mener... det er fint mulig å bruke hjemmeautomasjon.no uten å betale.

Skulle vi finne at betalende medlemmer får fordeler som ikke ikke-betalende medlemmer får, så kan det jo være mulig å få flere måter å betale på. :)

Ja og det er bra - ville bare presisere at det fortsatt bør være slik. Ser det var litt klønetet skrevet, hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fermate, selvsagt skal vi betale. Skulle bare mangle.

 

Siden jeg er (ufattelig) «lat» og ofte spør før jeg har tenkt er det alltid hjelp og få.

 

Har vært mye borte i det siste men tok nå en gjennomgang av siste poster, fant denne og fikk donert «nogle» pesetas.

 

«Sticky» post eller e-post til alle hadde også vært helt OK synes jeg.

 

Godt nyttår!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrick skrev (På 27.12.2022 den 15.44):

Bare av nysgjerrighet.. Hvor mye sitter dere igjen med til drift her? Altså hvor mye forsvinner til Paypal/Invision/etc.?

Godt spørsmål. Paypal tar vel noe av betalingene, men det enorme er det ikke. Invision er en del av driften, tenker jeg, på lik linje med domener, hosting, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 7.12.2022 den 13.02):
DeVille skrev (På 7.12.2022 den 11.32):

Men så har jeg et sterk ønske, da: at epostvarslene innholder hele innlegget, ikke bare de første ordene. 

Det står på To-Do lista, men det er litt mer enn å huke av en innstilling, dessverre.

 

Det ble løst, ser det ut til. Veldig bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Boulder skrev (17 timer siden):

Hva med firmaspons, mot et banner eller lignende? Kunne hatt 3 nivåer der og, men skulle tro det holdt med Elektroimportøren eller lignende for å dekke kost?

Det er absolutt et diskusjonstema for oss, ja. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Nå aner jo ikke jeg hva som kreves for å kjøre dette forumet, men du får en ganske heftig arm64-maskin helt gratis av Oracle: https://www.oracle.com/cloud/free/faq/

(og et par mikro amd64-maskiner, uten at jeg tror det hjelper så mye her)

 

Så spørs det hvordan man evt skal regne kostnadene ved å drifte hele tjenesten selv.  Antar det går med nok dugnadstimer som det er.  Synes ikke noen av oss skal forvente å få enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (4 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men det hørtes voldsomt optimistisk ut?

Er ikke så mye aktivitet her. Andre sosiale plattformer tar mye over for forum. 

 

Det nevnes at det ikke går lenge pga pris, men man vet jo ikke kostnadene, derfor gidder ikke jeg å betale noe. Hadde det vært et budsjett for et 5 års perspektiv kunne jeg vært med, så en vet at pengene går til riktig formål. Skulle vært reklame fra dag 1, ikke noe å stusse på en gang! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (På 1.8.2023 den 19.27):

Er ikke så mye aktivitet her. Andre sosiale plattformer tar mye over for forum. 

Tja, det er jo et spørsmål om definisjoner. Jeg personlig opplever at det kanskje er mer aktivitet på f.eks. Facebook, men diskusjonene er ofte enten 1) gjentakelser eller 2) uinteressante ("jeg kan ingenting om smarthus, men vil ha en smart termostat som helst er gratis").

 

Dette forumet er mer spesialisert, og nerdefaktoren er nok i snitt høyere her enn i andre forum. 🙂 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har heller ingen ønske om og bruke facebook. Har ikke bruk for og være anonym, men at mine dumme spørsmål dukker opp i mine venners feed (som ikke engang har noe interesse av det) synes jeg er fullstendig forkastelig. Men det er ikke det verste. Jeg med mine seks innlegg har benyttet meg av dette forumet i mange år, fordi det er så mye relevant informasjon for meg og finne, uten at jeg trenger og spørre. Dette får man overhodet ikke på facebook. Jeg håper at mange forum igjen kan få seg en oppsving nå som vi ser hvor dårlig sosiale medier fungerer til og faktisk hjelpe hverandre uten og stille samme spørsmål 539 ganger. Så skal jeg og bli litt flinkere til og bidra, det er tross alt det som driver forum opp og frem.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.